آموزش رنگ کردن یونولیت

رنگ کردن یونولیت
دسته بندی:
چکیده محتوا
آموزش رنگ کردن یونولیت

رنگ کردن یونولیت (پلاستوفوم) باید با توجه به نکاتی انجام شود تا رنگ آمیزی آن، کاملاً زیبا شود و سطح یونولیت آسیب نبیند.

یونولیت، ماده پرکاربردی است که برخی از کاربردهای مهم آن شامل دکورسازی و ساخت کاردستی و ماکت و … می باشند. زمانی که یونولیت در این موارد به کار می رود، ممکن است نیاز به تغییراتی داشته باشد. به طور مثال ممکن است نیاز به رنگ آمیزی یونولیت، برش یونولیت، فرم دادن به یونولیت و سایر تغییرات باشد. برای اعمال هر تغییری به استفاده از ابزارهای مناسب نیاز است. همچنین این تغییرات باید با توجه به نکاتی انجام شود که در این مقاله به بررسی نکات رنگ آمیزی یونولیت یا پلاستوفوم می پردازیم.

اهمیت رنگ کردن یونولیت

یونولیت در اغلب کاربردها به صورت همان رنگ اولیه به کار می رود. برای مثال در ساختمان سازی، بسته بندی، عایق سازی، مبل سازی و … از یونولیت با رنگ سفید که رنگ اصلی یونولیت می باشد، استفاده می کنند. اما در کاربردهایی مانند ساخت کاردستی و ماکت و دکورسازی و … ممکن است به رنگ‌آمیزی یونولیت نیاز باشد.

یونولیت یا پلاستوفوم، ماده ای بی اثر و با وزن بسیار اندک می باشد که به سبب خواص عایق بودن خود در موارد مختلفی به کار می رود. این ماده، نوعی پلیمر سفید رنگ و عایق دما، رطوبت و صدا می باشد که این خواص خود را به همگان ثابت کرده است. این ماده سفید رنگ در اثر فرآیندهای پتروشیمی بدست می آید و با اعمال تغییراتی در آن، مناسب استفاده در موارد مختلف می شود.

برای استفاده از یونولیت در عروسک سازی، ساخت استندهای تبلیغاتی، دکورسازی، طراحی دکوراسیون صحنه تئاتر و … نیاز به رنگ کردن یونولیت می باشد. یونولیت از چندین ویژگی مهم برخوردار است که یکی از برترین آنها، انعطاف پذیری بسیار بالای آن می باشد. این انعطاف پذیری بالا سبب شده است که یونولیت قابل برش زدن، فرم دادن و رنگ کردن باشد.

بنابراین شما برای استفاده از یونولیت در کاربردهای مختلف، محدودیت ندارید. البته منظور از نداشتن محدودیت این است که رنگ کردن آن، امکان پذیر است و کار دشواری نمی باشد و منظورمان این نیست که از هر رنگی می توانید برای رنگ کردن پلاستوفوم استفاده کنید. زیرا اگر برای رنگ آمیزی پلاستوفوم از ماده مناسبی استفاده نشود، پلاستوفوم آسیب می بیند.

رنگ مناسب برای رنگ‌آمیزی پلاستوفوم

رنگ کردن یونولیت حتماً باید با استفاده از رنگ های مناسب انجام شود. رنگ‌ها دارای مقدار مشخصی از حلال هستند. استون، تولوئن و … از جمله حلال های رایج برای تولید رنگ می باشند. اگر یونولیت یا پلاستوفوم با این رنگ ها که دارای حلال های نامبرده شده هستند برخورد کنند، سریعاً آب می شوند. لذا در انتخاب رنگ مناسب باید توجه داشته باشید که رنگ موردنظر فاقد این حلال ها باشد.

برای رنگ‌آمیزی پلاستوفوم باید به یک نکته مهم توجه داشته باشید و آنهم این است که به سبب داشتن روزنه های ریز در یونولیت، رنگ‌آمیزی باید بسیار حرفه ای انجام شود تا بعد از رنگ‌آمیزی شاهد وجود نقاط سفید رنگ بر روی سطح پلاستوفوم نباشیم.

مسئله مهم دیگری که باید توجه داشت این است که برای رنگ‌آمیزی پلاستوفوم از ابزارهای مناسب استفاده شود تا کیفیت رنگ‌آمیزی بالا باشد. بدین منظور باید از وسایلی استفاده نمود که حفره ها را کاملاً پوشش داده و سبب نمایان بودن آنها نشود.

نحوه رنگ کردن یونولیت

اگر قصد رنگ‌آمیزی یونولیت را دارید، باید از قبل به جمع آوری روزنامه باطله و پارچه کهنه و … اقدام نموده تا مانع از کثیفی سطح در حین رنگ‌آمیزی شوید. سپس یک رنگ مناسب را خریداری کنید که حتماً این رنگ فاقد حلال باشد تا موجب جمع شدن پلاستوفوم نشود.

حتماً از برس ها و قلموهای خاص استفاده نموده تا رنگ‌آمیزی با بهترین پوشش انجام شود. اگر از رنگ های دارای حلال استفاده می کنید، حتماً از درزگیر استفاده کنید. به منظور رنگ آمیزی با استفاده از رنگ های فاقد حلال، اندکی از رنگ را به صورت لایه ای با ضخامت کم توسط قلموی مناسب بر روی پلاستوفوم ایجاد کنید. پس از خشک شدن لایه پیشین، دو یا چند لایه رنگ دیگر بر روی یونولیت اضافه کنید. زمانی که احساس کردید منافذ کاملاً پوشیده شدند، رنگ آمیزی را متوقف کنید.

اگر می خواهید رنگ کردن یونولیت را با استفاده از رنگ های دارای حلال انجام دهید، نخست سطح کار را با درزگیر پوشیده و پس از خشک نمودن سطح، روی آن سمباده کاری کنید تا یک سطح یکدست و یکپارجه ایجاد شود. پس از خشک نمودن، یک سطح ایده آل ایجاد می شود که رنگ ِآمیزی بر روی آن، بسیا زیبا خواهد بود.

بهترین انواع رنگ برای انواع فوم

با نحوه رنگ‌آمیزی این محصول آشنا شدیم. یکی از بهترین رنگ ها برای رنگ آمیزی فوم، رنگ های اکریلیک هستند که فاقد ماده شیمیایی و حلال هستند. لذا می توان رنگ‌آمیزی فوم را با استفاده از این رنگ ها بدون ایجاد کوچکترین مشکلی به خوبی انجام داد. در رنگ کردن یونولیت توجه داشته باشید که اگر قرار است از یونولیت رنگ‌آمیزی شده به مدت طولانی استفاده کنید، رنگ های آکریلیک را انتخاب نکنید. زیرا رنگ های یونولیت پس از مدتی، کیفیت خود را از دست می دهند. اما این رنگ ها برای رنگ‌آمیزی پلاستوفوم با پوشش دهی خوب بسیار ایده آل هستند. برای رنگ‌آمیزی با رنگ آکریلیک به پرایمر احتیاجی نیست.

رنگ های لاتکس، گزینه مناسب دیگر برای رنگ‌آمیزی فوم هستند. این رنگ ها برای پوشاندن فضای داخلی بسیار ایده آل هستند. اما نقطه ضعف رنگ های لاتکس این است که در صورت تغییر محسوس دما، با مشکل ترک خوردگی مواجه می شوند. این رنگ ها به خوبی بر روی فوم فیکس شده و سریعاً یونولیت را پوشش می دهند.

برای رنگ کردن یونولیت می توانید از رنگ تمپرا استفاده نمود. این رنگ ها نباید در محیط های شرجی و مرطوب به کار روند. چرا که پایه اصلی آنها، آب می باشد. اگر می خواهید رنگ‌آمیزی پلاستوفوم را به ساده ترین شکل ممکن انجام دهید، با رنگ های اسپره ای این کار را انجام دهید. البته از قبل توجه کنید که رنگ های اسپره ای فاقد حلال باشند و موجب خوردگی پلاستوفوم نشوند. بر روی برچسب رنگ ها، حتماً توضیحات لازم داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس را بررسی نموده و با دستاوردهای استفاده از این محصول در کاربردهای مختلف آشنا می شویم. یونولیت یا پلاستوفوم

مشاهده »