انواع سقف ساختمانی

انواع سقف ساختمانی
دسته بندی:
چکیده محتوا
انواع سقف ساختمانی

انواع سقف ساختمانی را معرفی می کنیم تا با ویژگی های هر یک آشنا شویم و متوجه شویم که چه نوع سقفی مناسب پروژه عمرانی ما است.

یکی از مهمترین بخش های هر ساختمانی سقف می باشد که برای اجرای آن ، روش های مختلفی وجود دارد. سقف دال بتنی ، سقف یوبوت ، سقف کوبیاکس ، سقف تیرچه پیش تنیده ، سقف تیردال ، سقف تیرچه بلوک ، سقف تیرچه کرومیت ، سقف طاق ضربی ، سقف کاذب ، سقف وافل و … از جمله مطرح ترین سقف های سازه ها می باشند که با برخی از آنها آشنا می شویم.

سقف تیرچه کرومیت

یکی از انواع سقف ساختمانی ، سقف تیرچه کرومیت است که توسط تیرچه فلزی پیاده سازی می شود. برای پر کردن فضاهای خالی میان تیرچه ها در این سقف باید از یونولیت ، بلوک سیمانی ، کامپوزیت و … استفاده می شود. این سقف به دلیل ساختاری که دارد از سایر سقف ها ، سبک تر است. بنابراین در صورتی که سبک بودن سازه ها برای سازندگان مهم است ، می توانند سقف سازه را به صورت سقف تیرچه کرومیت انتخاب کنند. این سقف دارای استحکام و انسجام ایده آلی است و در کوتاهترین زمان قابل اجرا می باشد.

سقف کاذب

این سقف که یکی از انواع سقف ساختمانی است به عنوان سقف اصلی ساختمان نمی باشد و معمولاً بر روی سقف اصلی کار می شود. سقف کاذب با هدف پنهان نمودن تأسیسات و یا دکورسازی و زیباسازی ساختمان نصب می شود. برای سقف کاذب می توان از توری ، گچ ، پلیمری و … استفاده نمود. این سقف ، فوق العاده سبک می باشد. نصب و اجرای این سقف ، بسیار آسان می باشد. اجرای سقف کاذب در پیشگیری از اتلاف دما ، مؤثر است.

سقف کامپوزیت

یکی دیگر از انواع سقف ساختمانی ، سقف کامپوزیت می باشد که مناسب سازه های اسکلت فلزی می باشد. در این سقف باید تیرهای اصلی و فرعی ، بتن ، آرماتور ، برشگیر و … کار گذاشته شود. سقف کامپوزیت بدون شمع بندی اجرا می شود. مزیت این سقف این است که امکان بتن ریزی همزمان چندین سقف وجود دارد. بتن و فلز برای اجرای این سقف مورداستفاده قرار می گیرند. برای اجرای سقف کامپوزیت به یونولیت نیاز نیست. برای زیبا کردن این سقف باید بر روی آن سقف کاذب کار کرد. برش گیرها در این سقف به صورت گل میخ هستند و وظیفه دارند که ورق های پوششی را به تیرهای فرعی وصل کنند.

سقف وافل

یکی از انواع سقف ساختمانی ، سقف وافل یا دال دو طرفه می باشد که توسط دال قابلمه ای درست می شود. نام دیگر این سقف ها ، مشبک یا قابلمه ای است. نرخ اجرای این سقف کمتر از دیگر سقف ها می باشد. سقف وافل بدون میلگردهای تقویتی و اتصال به تیرها ، در کوتاهترین زمان اجرا می شوند. اگر قرار باشد این سقف بدون روان کننده اجرا شود ، نیاز به بتن ریزی یکدست دارد. اجرای این سقف به زیرسازی مناسبی نیاز دارد و پس از این کار ، کار گذاشتن قالب های وافل انجام می شود و در نهایت به آرماتوربندی ، بتن ریزی و قالب بندی کار اقدام می شود. با این سقف می توان قسمت های بزرگی که در معرض فشار کمی هستند را پوشش داد. بنابراین این سقف برای بیمارستان و پارکینگ عمومی و … بسیار مناسب است.

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید یونولیت ماکت سازی

سقف روفیکس ، از انواع سقف ساختمانی

این سقف به سقف کامپوزیت ، شباهت زیادی دارد. اما قالب سقف کامپوزیت به صورت تخته یا ورق می باشد. اما قالب ماندگار سقف روفیکس ، صفحه فلزی مشبک است. ورق های روفیکس به صورت گالوانیزه هستند و از قطر 0.7 الی 0.8 میلی متر برخوردار می باشند. ساختار این سقف به گونه ای است که با بتن به خوبی پیوند می خورد که این مسئله موجب افزایش مقاومت برای تحمل بارهای فرعی می شود. در بتن ریزی این سقف باید به میزان نسبت آب به سیمان بتن توجه نمود. اگر بتن بسیار شل یا سفت شود ، نتایج بدی را به همراه دارد. اصلی ترین اجزای این سقف ، بتن و آرماتور می باشند. سرعت اجرای سقف روفیکس بسیار بالا می باشد. اما گران بودن آن سبب می شود که بسیاری از افراد این سقف را برای اجرای سقف سازه خود انتخاب نکنند.

سقف پیش تنیده ، از انواع سقف ساختمانی

اخیراً به استفاده از سقف های تیرچه پیش تنیده ، تمایل زیادی نشان داده شده است و این سقف جایگزین خوبی برای سقف های قدیمی شده است. در این سقف خبری از آرماتور نیست و کابل های پیش تنیده جایگزین آن شده اند. اجرای این سقف ، مزایای زیادی دارد که مهمترین آنها شامل کم بودن نرخ اجرا ، صرفه جویی در مصرف مصالح ، کاهش ارتفاع سازه ، کاهش تعداد ستون ها ، طراحی بهتر پلان ها و … می باشد که سازندگان با توجه به این موارد از اجرای این سقف استقبال نموده اند. طراحی این سقف به گونه ای است که کابل های کششی در طرفین تیر سفت شده اند و امکان کوچکترین لغزشی ندارند. این کابل ها قادر خواهند بود که نیروی بارهای ثقلی را از بین ببرند. سازه ای که با این سقف اجرا شود ، وزن اندکی دارد.

سقف کوبیاکس ، از انواع سقف ساختمانی

شباهت زیادی میان این سقف با سقف دال دو طرفه می باشد. البته تفاوت هایی هم میان آنها وجود دارد که یکی از آنها ، استفاده از گوی های توخالی سبک با آرایش مشخص در ضخامت دال می باشد تا بتن کمتری مورداستفاده قرار بگیرد.

این گوی ها همانند بلوک های پرکننده در سقف عمل می کنند که از جنس پلی پروپیلن یا پلی اتیلن می باشند. دو مسئله مهم درباره اجرای این سقف ، هزینه و زمان بالا است که موجب می شود برخی از افراد از انتخاب این سقف خودداری کنند.

کیفیت و مقاومت انواع سقف ساختمانی به موارد مختلفی مربوط می شود و صرفاً به نوع سقف مربوط نیست. اگر بهترین سقف با استفاده از ضعیف ترین مصالح ساختمانی اجرا شود ، فاقد کیفیت و مقاومت موردانتظار خواهد بود. لذا در خرید مصالح موردنیاز برای اجرای سقف ، باید دقت زیادی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس را بررسی نموده و با دستاوردهای استفاده از این محصول در کاربردهای مختلف آشنا می شویم. یونولیت یا پلاستوفوم

مشاهده »