بهترین جایگزین مصالح سنتی

بهترین جایگزین مصالح سنتی
دسته بندی:
چکیده محتوا
بهترین جایگزین مصالح سنتی

بهترین جایگزین مصالح سنتی باید از میان مصالحی انتخاب شوند که زیست سازگار باشند و استفاده از آنها سلامت کره زمین را به خطر نیاندازد.

مصالح ساختمانی، متریالی هستند که برای ساخت سازه مورداستفاده قرار می گیرند. برای ساخت هر سازه ای به مصالح ساختمانی مختلفی نیاز است. متداول ترین مصالحی که از گذشته تا به امروز به کار می روند شامل چوب، فلز، آجر، بتن و فلز و … است.

انواع مصالح ساختمانی با توجه به پروسه تولید

قبل از آشنایی با بهترین جایگزین مصالح سنتی ، با دسته بندی انواع مصالح ساختمانی بر اساس پروسه تولید آشنا می شویم. مصالح ساختمانی از این نظر به دو دسته مصالح ساختمانی پیش ساخته و مصالح ساختمانی درجا تبدیل می شوند.

مصالح ساختمانی درجا: این مصالح در محل اجرای پروژه ساخت، تولید شده و به کار گرفته می شوند. از جمله این مصالح می توان به ملات، قیرگونی درجا، اسکلت سازه، چهارچوب درجا، بتن درجا و … اشاره نمود.

مصالح ساختمانی پیش ساخته: بهترین جایگزین مصالح سنتی می تواند از نوع مصالح ساختمانی پیش ساخته باشد. مصالح ساختمانی پیش ساخته، در کارخانه تولید شده و به محل پروژه منتقل می شوند. استفاده از این مصالح، مزایای زیادی دارد. مهمترین مزیت استفاده از مصالح ساختمانی پیش ساخته این است که در زمان و هزینه شما صرفه جویی می شود. استفاده از مصالح ساختمانی پیش ساخته در مواقعی، ضرورت دارد. دال بتنی پیش ساخته، دیوارهای بتنی پیش ساخته، پانل های گچی پیش ساخته، کاشی و سرامیک، آجر و سفال و … از جمله مصالح ساختمانی پیش ساخته هستند.

آشنایی با بهترین جایگزین مصالح سنتی

با استفاده از مصالح ساختمانی جدید می توان زمان اجرای پروژه را کوتاه کرد. سرعت بخشیدن به کار از جنبه های مختلفی سودمند خواهد بود. استفاده از مصالح ساختمانی جدید به کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها، کمک زیادی می کند. زیرا اغلب این مصالح به صورت عایق ساخته می شوند. رایج ترین مصالح ساختمانی جدید، عبارتند از:

بتن خود ترمیم شونده

بتن، یکی از ضروری ترین مصالح ساختمانی است که برای ساخت هر سازه ای نیاز است. این مصالح در انواع مختلفی تولید می شوند که یکی از جدیدترین آنها، بتن خود ترمیم شونده می باشد. همانگونه که نام این بتن نشان می دهد ترک ها و شکاف های موجود در این بتن به صورت طبیعی، ترمیم می شوند.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با مراحل دیوارچینی

یونولیت یا پلاستوفوم، بهترین جایگزین مصالح سنتی

یونولیت را می توان جایگزین خوبی برای بسیاری از مصالح ساختمانی دانست. علت ترجیح دادن یونولیت به مصالح ساختمانی دارای این کارایی، این است که یونولیت از ویژگی های مثبت زیادی برخوردار است که شمار زیادی از مصالح ساختمانی فاقد این ویژگی ها هستند. به طور مثال یونولیت از خاصیت عایق بودن برخوردار است و از جهات مختلفی، سازه را عایق می کند. وزن یونولیت و دیگر مصالح ساختمانی، قابل قیاس نیستند. زیرا یونولیت از اغلب آنها سبک تر است و این مسئله کاملاً بدیهی است.

آجرهای تصفیه کننده هوا

از بهترین جایگزین مصالح سنتی می توان به آجرهای تصفیه کننده هوا اشاره نمود. با توجه به ویژگی منحصر به فردی که این آجر دارد می توان از آن برای ساخت سازه های واقع در نواحی آلوده استفاده نمود تا از این طریق بتوان به پاکی هوا کمک نمود. این آجرها به صورت دو لایه و عایق هستند و خاصیت فیلتر کردن ذرات ریز و درشت را دارا می باشند.

پانل های کامپوزیت آلومینیوم

این پانل ها از چندین ویژگی مهم برخوردار هستند که شامل مقاومت بالا، فرم پذیری آسان، مقاومت نسبی در برابر آتش، امکان بازیافت و … هستند. پانل های کامپوزیت آلومینیومی را می توان مطابق با نیاز خود به هر فرمی در هر اندازه ای برش داد. دوام بسیار بالای این پانل ها سبب شده است که از آنها برای اجرای نمای سازه استفاده کنند.

شیشه های هوشمند، بهترین جایگزین مصالح سنتی

شیشه های هوشمند، شیشه هایی هستند که توسط جریان برق مات یا شفاف می شوند. با استفاده از یک کلید تعبیه شده برای این شیشه ها، می توان وضعیت آن را از مود شفاف به مود مات و یا بالعکس تبدیل نمود. این شیشه ها در مقابل جریان الکتریکی، عکس العمل نشان می دهند. در واقع تغییرات شیمیایی موجب تغییرات فیزیکی شیشه می شود. شیشه های هوشمند برای نصب در استخر، سرویس های بهداشتی، بانک ها و بیمارستان ها و … مناسب هستند.

دیوارهای پیش ساخته

این دیوارها، بهترین جایگزین مصالح سنتی هستند که استفاده از آنها در مواقعی، بسیار سودمند و پرفایده است. علت محبوبیت این دیوارها این است که سبب تسریع فرآیند ساخت و ساز می شوند. این دیوارها در کارخانه یا کارگاه تولید شده و سپس به محل اجرای پروژه فرستاده می شوند. دیوارهای پیش ساخته جایگزین خوبی برای دیوارهای خشتی، سفالی، آجری و سنتی و … هستند. انواع دیوار پیش ساخته شامل دیوار پیش ساخته کناف، دیوار پیش ساخته چوبی، دیوار پیش ساخته گچی، دیوار پیش ساخته بتنی، دیوار پیش ساخته از جنس یونولیت و … هستند.

کاشی های حرارتی

یکی دیگر از مصالح ساختمانی جدید که می تواند بهترین جایگزین مصالح سنتی باشد، کاشی های حرارتی می باشند. این کاشی ها، تولیدکننده گرما هستند. سازو کار تولید این کاشی به گونه ای است که به خوبی می تواند اندکی حرارت تولید کند. بدنه کاشی به صورت عایق حرارتی می باشد. استفاده از این کاشی ها به شدت رواج پیدا کرده است. با ایجاد اختلاف ولتاژ به لعاب موجود در این کاشی، با توجه به میزان واحد ژول، دمای کاشی افزایش پیدا کرده و گرما ایجاد می شود.

کلام آخر

بهترین جایگزین مصالح سنتی می توانند سازه ها را مقاوم تر و باکیفیت تر کنند. استفاده از این مصالح در پیشرفت اجرای پروژه، اثرگذار هستند. برای سازندگان بسیار اهمیت دارد که از مصالحی استفاده کنند که موجب سریعتر تمام شدن پروژه شود. علاوه بر موارد نامبرده شده، مصالح ساختمانی متعددی وجود دارند که با بهره مندی از فناوری های جدید تولید شده اند و جایگزین بسیار خوبی برای مصالح ساختمانی قدیمی هستند.

این مصالح از مقاومت بالا، طول عمر زیاد، کارایی مفید، عایق بودن و … برخوردار هستند. با گذشت زمان کم کم شاهد کنار گذاشتن مصالح ساختمانی قدیمی و روی کار آمدن مصالح ساختمانی جدید هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس را بررسی نموده و با دستاوردهای استفاده از این محصول در کاربردهای مختلف آشنا می شویم. یونولیت یا پلاستوفوم

مشاهده »