دانستنی های لازم درباره سقف کرومیت در اسکلت فلزی

سقف کرومیت در اسکلت فلزی
دسته بندی:
چکیده محتوا
دانستنی های لازم درباره سقف کرومیت در اسکلت فلزی

سقف کرومیت در اسکلت فلزی ، بازدهی خوبی دارد. به همین علت بسیاری از سازندگان برای اجرای سقف خود، این نوع سقف را انتخاب می کنند.

سقف های تیرچه کرومیت به لحاظ اجرایی، شباهت های زیادی با تیرچه کرومیت دارند. تیرچه لازم برای اجرای سقف کرومیت، تیرچه فلزی با جان باز است.

اجزای اصلی سقف کرومیت

برای اجرای این سقف باید از اجزای زیر استفاده نمود:

– تیرچه فولادی با جان باز

– بلوک های پرکننده ( مانند بلوک های یونولیت)

– بتن رویه

– کلاف عرضی

– میلگرد افت و حرارت

این سیستم برای پر کردن فضاهای خالی خود نیاز به یک بلوک پرکننده دارد. با توجه به ویژگی هایی که یونولیت دارد، توصیه می کنیم از بلوک های یونولیتی بدین منظور استفاده شود.

روش های اجرای سقف کرومیت در اسکلت فلزی

برای اجرای این سقف باید یکی از دو روش استفاده از قالب های دائمی و یا استفاده از قالب های موقت را انتخاب نمود. جنس این قالب ها، متفاوت از یکدیگر است. قالب های موقتی معمولاً از جنس فلز هستند و قالب های دائمی معمولاً از جنس سیمان، سفال و یا یونولیت هستند.

به دلیل آنکه در روش اجرای تیرچه کرومیت با قالب موقت نیازی به بلوک نیست، وزن سقف کمتر از حالت دیگر است. در سقف کامپوزیت کرومیت، می توان از قالب ها دوباره استفاده نمود. چرا که قالب ها بعد از گیرش اولیه بتن از زیر سقف درآورده می شوند.

نصب تیرچه های کرومیتی

نصب سقف کرومیت در اسکلت فلزی باید با دقت بسیار بالا انجام شود. تیرچه های کرومیت بعد از نصب باید تست شوند و از نظر نبود اشکال و ایراد در آنها بررسی شوند. پس از آن، برای اجرای سقف تیرچه کرومیت باید تیرچه های کرومیت را در حد فاصل هفتاد سانتی متری از یکدیگر داخل تیرها تعبیه نمود.

البته این فاصله با توجه به نوع قالب ممکن است متفاوت باشد. نبشی بالای تیرچه کرومیت بایستی در تراز با تیرهای سقف باشد و توجه به این مسئله، اهمیت زیادی دارد. بعد از نصب تیرچه ها، ورق های زیرین آن را با جوشکاری به تیر وصل می کنند. البته توجه شود که بال فوقانی جوش داده نشود.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با مراحل دیوارچینی

تفاوت های بارز سقف تیرچه بلوک و تیرچه کرومیت

سقف کرومیت در اسکلت فلزی با سقف تیرچه بلوک، گاهاً اشتباه گرفته می شود. در حالیکه تفاوت های زیادی میان این دو روش اجرای سقف وجود دارد. برخی از تفاوت های بارز میان این دو، شامل موارد زیر است:

– پاشنه تیرچه بتنی در تیرچه بلوک و پاشنه تیرچه فلزی در تیرچه کرومیت

– ضرورت شمع بندی و جک گذاری در زیر سقف در تیرچه بلوک و عدم نیاز به شمع بندی و جک گذاری زیرسقف در تیرچه کرومیت

– استفاده از تیرچه های بتنی در تیرچه بلوک و استفاده از تیرچه های فلزی در تیرچه کرومیت

– سرعت اجرای نسبتاً پایین تیرچه بلوک و سرعت اجرای بالاتر در تیرچه کرومیت

مزایای سقف کرومیت در اسکلت فلزی

به دلایل مختلفی توصیه می شود که سقف کرومیت برای اجرای سقف سازه های مختلف مسکونی، اداری، تجاری و … انتخاب شود:

– سازه های دارای سقف تیرچه کرومیت، وزن کمتری در مقایسه با سایر سازه های دارای سقف های دیگر دارند.

– تحمل وزن بالای این سقف سبب شده است که آن را برای سازه های بزرگ مانند برج ها انتخاب کنند.

– برای اجرای این سقف به شمع بندی نیاز نیست و این مسئله سبب می شود که سرعت کار بالاتر از انتظارات باشد و پروژه سریعتر از آنچه که تصور می شود، به اتمام برسد.

– سقف کرومیت در اسکلت فلزی کاملاً یکدست با اسکلت است و این مسئله سبب می شود که استحکام سازه چند برابر شود.

– امکان اجرای همزمان چند سقف در این سازه ها (سازه های دارای سقف کرومیت)، وجود دارد که این مسئله صرفه جویی در زمان و هزینه را به دنبال دارد.

– مقاومت و انعطاف پذیری بالای این روش اجرای سقف، محبوبیت آن را بیش از پیش کرده است.

انواع سقف کرومیت در اسکلت فلزی

برای اجرای این سقف، حالت های مختلفی وجود دارند که عبارتند از:

سقف کامپوزیت

برای اجرای این حالت باید از تیرچه های فولادی با جان باز استفاده نمود. پس از قرارگیری ورق فولادی موج دار در نقش عرشه و آرماتوربندی، بتن ریزی اجرا می شود. سقف تیرچه کرومیت کامپوزیت دارای مزایایی مانند وزن اندک، سهولت اجرا، کاهش هزینه ها، قابلیت اجرا برای دهانه های طولانی و … است.

سقف کاذب

اجرای سقف کرومیت به روش های گوناگونی انجام می شود که یکی از آنها، سقف کاذب است. این روش اجرای سقف کرومیت به دلیل پرهزینه بودن، عدم چسبندگی لازم به گچ و خاک و … کنار گذاشته شده اند.

سقف پلیمری، اجرای سقف کرومیت در اسکلت فلزی

برای اجرای این روش به بلوک های پلی استایرن کندسوز نیاز است که سبب کاهش مصرف تیرچه و فولاد می شود. در نتیجه چنین سازه هایی سبک هستند و به آسانی اجرا می شوند. هزینه اجرای این روش بسیار مناسب است. چسبندگی خوب گچ و خاک زیرسقف، از دیگر ویژگی های مهم این روش اجرای سقف است.

نکات اجرایی مهم برای انواع سقف های تیرچه کرومیتی

برای اجرای سقف کرومیت در اسکلت فلزی باید به نکاتی توجه کرد. ممکن است توجه به این نکات برای برخی از روش های اجرای تیرچه کرومیت، کم اهمیت تر باشد. مهمترین این نکات که سازندگان و مجریان کار به آن توجه دارند، موارد زیر می باشند:

– فاصله میان تیرچه ها باید از هفتاد و پنج سانتی متر، تجاوز نکند.

– اگر طول تیرچه ها از اندازه لازم بیشتر باشد، باید بخش های اضافه را قطع نمود و در طرف قطع شده، گوشواره های اضافی تقویتی در اندازه مناسب با طول دهانه درنظر گرفته شوند.

– ضخامت دال بتنی بایستی از 5 سانتی متر یا یک دوازدهم فاصله آزاد میان تیرچه ها بیشتر باشد.

– از رنگ کردن بخش هایی از تیرچه که داخل بتن است، باید خودداری شود.

– برای اجرای سقف کرومیت در اسکلت فلزی باید توجه شود که جوش به کار رفته در هر طرف تیرچه بایستی دست کم به میزان 5 سانتی متر باشد. کمترین اندازه این جوش بایستی سه میلی متر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس را بررسی نموده و با دستاوردهای استفاده از این محصول در کاربردهای مختلف آشنا می شویم. یونولیت یا پلاستوفوم

مشاهده »