فوم سرد چیست ؟

فوم سرد
دسته بندی:
چکیده محتوا
فوم سرد چیست ؟

فوم سرد با استفاده از ماده اولیه ای تحت عنوان یونولیت پروپان تولید می شود. این محصول دارای کاربردهای زیادی است.

فوم نرم در حوزه های مختلفی مورداستفاده قرار می گیرد. این فوم در دو نوع فوم گرم و سرد وجود دارد. فرم‌های سرد از آنجا که زیرشاخه فوم‌های نرم هستند ، از ساختمانی سلولی برخوردار بوده و این مسئله موجب جریان یافتن هوا داخل آن می شود.

هنگامی که فوم در معرض فشار قرار می گیرد ، هوای موجود داخل آن خارج شده و فوم کوچک می شود. یکی از بیشترین کاربردهای این فوم در مبل سازی است.

مزایای استفاده از فوم سرد

فوم‌های سرد با ساختار خاص خود توانسته اند موردتوجه صاحبان کسب و کارهای مختلف قرار بگیرند. مهمترین مزایای استفاده از این فوم ها شامل موارد زیر است :

– این فوم ها ضد آب هستند. بنابراین هرگز آب به داخل آن نفوذ نمی کند و ساختار آن دچار مشکل نمی شود.

– حتی رطوبت هم به داخل فوم نفوذ نمی کند. رطوبت موجود در هوای محیط به داخل فوم نرفته و ساختار فوم ، خشک باقی می ماند. بنابراین استفاده از فوم در نواحی با هوای شرجی ، هیچگونه مشکلی ایجاد نمی کند. برخی از فوم ها مانع از نفوذ آب می شوند اما در جلوگیری از نفوذ رطوبت ، ناتوان عمل می کنند.

– فوم سرد بسیار سبک است. زیرا اغلب حجم آن را هوا تشکیل داده است. دو سوم حجم فوم را هوا و یک سوم آن را ماده اولیه فوم تشکیل داده است.

– فوم‌های سرد را می توان در هر مکان و هر شرایطی استفاده نمود. این مسئله به دلیل متریال و ساختار خاص آنها است.

– این فوم ها دارای خاصیت ارتجاعی هستند که این خاصیت در فوم‌های گرم بسیار کمتر از فوم‌های سرد است. این ویژگی تا حدودی به ساخت آنها در دمای کمتر مربوط است.

– فوم ها در مدت زمان طولانی تری دچار احتراق می شوند. هرچند که کیفیت فوم های پلی یورتان با توجه به مقدار فشردگی و انعطاف پذیری آنها سنجیده می شود ، اما فوم هایی که در مقابل آتش سوزی سخت تر هستند ، بهتر هستند.

– فوم سرد بسیار مستحکم و مقاوم است. این فوم ها به سبب انعطاف پذیری بالایی که دارند ، در موارد نادری شکسته و معیوب می شوند. فوم های گرم سریعاً پودر شده و آسیب می بینند.

– یکی از مزایای این فوم ها ، تنوع در ابعاد و اندازه است. این مسئله موجب می شود که به شکل های مختلفی بتوان از آن استفاده کرد.

ویژگی های فوم‌های سرد چیست ؟

تولیدکنندگان مختلف ، این محصول را با ویژگی های مختلف تولید می کنند. البته ویژگی های کلی فوم های تولیدی تولیدکنندگان مختلف ، یکسان است. هر اندازه که این فوم ها باکیفیت تر باشند و از ویژگی های بهتری برخوردار باشند ، گران تر هستند.

قالب های این فوم ها ، یکی از خصوصیات ویژه آنها است. این فوم ها ، مصنوعاتی هستند که زمینه ساخت محصولات دیگر را فراهم می کند. بنابراین برای تولید این فوم ها می توان از قالب های مختلفی استفاده کرد. درجه سفتی فوم ، از دیگر ویژگی های این محصول است که ممکن است در فوم ها مختلف ، متفاوت باشد.

طول عمر فوم سرد معمولاً سه الی پنج سال می باشد. اگر مشتریان تمایل داشته باشند ، درجه سفتی فوم متناسب با خواست آنها تنظیم می شود. یونولیت پروپان که ماده اولیه تولید این محصول است ، حاصل فرآورده های پتروشیمی است.

در ساخت این فوم از مواد دیگری مانند پلی ال و ایزوسیانات استفاده می شود. ایزوسیاناتی که در فوم ها به کار می روند ، متفاوت است و همین مسئله موجب طبقه بندی فوم ها به دو دسته سرد و گرم می شود.

صنایع مختلفی همانند خودروسازی از فوم سرد استفاده می کنند. در برخی از صنایع برای استفاده از فوم سرد از دستگاه های خاص استفاده می کنند. این دستگاه ها ، معمولاً تمام اتوماتیک هستند و برای تزریق فوم در قالب های موردنظر به کار می روند. برای قالب گیری این فوم ها در اغلب مواقع از واکسن های تفکیک کننده و حلال های مبتنی بر آب ، بهره می گیرند.

برای مخلوط کردن و ترکیب کردن فوم ها می توان از روش دستی و روش اتوماتیک استفاده کرد. اگر برای ترکیب کردن و مخلوط کردن فوم از دستگاه اتوماتیک استفاده شود ، فوم در شرایط بهتری ترکیب می شود. زیرا دستگاه برای این کار از نوسانات بالا و پایین فشاری بهره می گیرد.

بیشتر بخوانید: یونولیت محافظ حبه قندی

نکات تولید فوم سرد

برای اینکه فوم سرد لطیف و نرم باشد ، باید از ایزوسیانات کمتری استفاده کرد. مقدار ماده پلی ال در میزان نرمی و سختی فوم مؤثر است. ولی تأثیرگذاری پلی ال در سفتی و نرمی فوم کمتر از ایزوسیانات است. میزان چگالی فوم در میزان نرمی یا سختی فوم اثرگذار است.

هر اندازه که چگالی فوم کمتر باشد ، فوم لطیف تر است. تولیدکنندگان در زمان ساخت فوم ، میان سلول ها و قطعات آن ، فضاهای خالی برای جریان یافتن هوا ایجاد می کنند. بدین منظور باید از غلظت های فشاری و کششی کمک بگیرند و یا اینکه توسط وکیوم کردن سعی در ایجاد این فضاهای خالی داشته باشند.

کلام آخر

فوم سرد ، ماده ای بسیار سودمند است که در صنایع مختلف مورداستفاده قرار می گیرد. فوم‌های سرد به اسم فوم های انعطاف پذیر شناخته می شوند. خواصی که فوم های سرد دارا می باشند را کمتر ماده ای دارد. این فوم ها در مدل های مختلفی مانند فوم های طبی ، کاژو ، فوم لهستانی و فوم عدسی و … ساخته می شوند که هر یک ویژگی های مختلفی دارند.

این فوم ها در اندازه های گوناگونی تولید شده تا برای استفاده در بخش های مختلف ، مناسب باشند. فوم‌های سرد همانند سایر محصولات در قیمت های مختلفی عرضه می شوند که اختلاف قیمت ها مربوط به اختلاف کیفیت و خواص فوم ها می باشد. در زمان خرید فوم باید به موارد مختلفی توجه نمود که یکی از آنها ، داشتن گارانتی است. فوم هایی که از کیفیت پایینی برخوردار باشند ، گارانتی نمی شوند. زیرا تولیدکنندگان می دانند که آنها به زودی خراب می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس را بررسی نموده و با دستاوردهای استفاده از این محصول در کاربردهای مختلف آشنا می شویم. یونولیت یا پلاستوفوم

مشاهده »