نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان

نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان
دسته بندی:
چکیده محتوا
نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان

نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان سبب می شود که سازندگان از هر یونولیتی برای ساخت هر سازه ای استفاده نکنند.

هر مصالح ساختمانی دارای مزایا و معایبی است. در واقع انتخاب میان مصالحی که کاربرد یکسانی دارند بسیار دشوار است. زیرا هر یک از جهتی بر دیگری برتری دارند. یونولیت هم از جمله مصالح ساختمانی است که دارای ویژگی های مثبت زیادی است. اما استفاده از یونولیت هم ممکن است معایبی داشته باشد که بد نیست مصرف کنندگان و خریداران این محصول با این موارد آشنایی داشته باشند.

بررسی مزایای یونولیت پیش از مرور معایب آن

پیش از ذکر نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان ، به مزایای آن اشاره می کنیم. مزایای استفاده از یونولیت در ساختمان سازی عبارت است از :

– افزایش طول عمر سازه ها

– کاهش وزن سازه ها

– امکان استفاده مجدد از ضایعات یونولیت پس از بازیافت آنها

– قابلیت نوشتن متن و یا درج هر گونه تصویری بر روی آن به منظور استفاده از یونولیت در دکورسازی بخش های مختلف سازه

– امکان استفاده از ورق ها و بلوک های پلاستوفومی به هر ابعاد و اندازه ای

– مقاومت بسیار مطلوب در برابر فشارها و ضربات وارده از جهات مختلف

– مقاومت بسیار خوب در برابر رطوبت و خیس شدن

– و …

همینطور که متوجه شدید استفاده از یونولیت دارای مزایای بسیار زیادی است و پرداختن به مسئله نقاط ضعف آن به این معنی نیست که نباید از یونولیت در ساختمان سازی استفاده شود. بلکه ما به استفاده از یونولیت در ساختمان سازی به دلیل مزایایی که دارد ، تأکید فراوان داریم. اما به منظور آگاهی بر تمامی جوانب استفاده از یونولیت و دقت بیشتر برای خرید یونولیت ، به بررسی معایب آن می پردازیم.

نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان سازی چیست ؟

در استفاده از یونولیت باید این موارد را لحاظ کنید و هرگز از یونولیت هایی که استانداردهای لازم را نداشته و از نوع کندسوز نیستند ، استفاده نکنید.

پرنشدن تیرچه ها از بتن

زمانی که در سقف تیرچه و بلوک از یونولیت استفاده شده باشد ، عملاً بتن ریزی غیرممکن می شود. یونولیت باید در حد فاصل بین تیرچه ها تعبیه شوند. خوب با وجود چنین مسئله ای چطور می توان بتن ریزی را انجام داد. اگر بتن ریزی انجام نشود ، استحکام سازه در مقابل زلزله بسیار کم خواهد شد و در پایین ترین سطح ممکن قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: کاربرد فوم ورقه ای در صنعت ساختمان سازی

مقاومت کم یونولیت در مقابل آتش سوزی ، نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان

در استفاده از یونولیت برای ساختمان سازی باید به میزان مقاومت آن در برابر آتش سوزی توجه داشته باشید. یونولیت هایی که معمولی هستند و به صورت کندسوز یا غیرقابل اشتعال تولید نشده اند ، برای ساختمان سازی اصلاً ایده آل نبوده و فاقد استانداردهای مقاومتی هستند.

مسلماً هر ساختمانی ممکن است در خطر آتش سوزی قرار بگیرد. بنابراین سازندگان باید به استفاده از مصالح ساختمانی که در برابر آتش از مقاومت خوبی برخوردار هستند ، اهمیت دهند. لذا توصیه می کنیم یا از یونولیت ها استفاده نشود و یا حتماً از یونولیت های غیرقابل اشتعال که مقاومت بهتری در برابر حریق دارند ، استفاده شود.

یکی از مهمترین نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان ، همین مورد است. برای اجرای یونولیت ، صرفاً یک لایه گچ و سیمان قرار می دهند و این مسئله در کاهش مقاومت سازه های یونولیتی در برابر آتش اثرگذار است.

صرف نظر از مقاومت پایین یونولیت های معمولی در برابر آتش ، دود بسیار بدی که در زمان سوختن ایجاد می کنند دردسرآفرین هستند. پلاستوفوم های ساده از موادی هستند که در صورت در معرض حریق قرار گرفتن ، سریعاً آب می شوند. حتی ممکن است یونولیت ها به دلیل ساختاری که دارند در پیشرفت سریعتر زبانه های آتش ، تأثیرگذار باشند. بنابراین مجبور می شویم مجدداً به این نکته بسیار مهم اشاره کنیم و شما سازندگان را به خرید یونولیت های غیرقابل اشتعال یا کندسوز ، دعوت کنیم.

اتلاف منابع ملی

یکی دیگر از نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان ،  توجه به سرمایه ملی است که ممکن است در اثر استفاده فراوان و بی دلیل از یونولیت ها به هدر رود. بارها به اهمیت و ارزش منابع ملی تأکیده شده است و از مصرف کنندگان درخواست شده است که جوری از منابع ملی استفاده کنند که آن را بیهوده به هدر ندهند.

یونولیت از فرآورده های پتروشیمی است که ارزش زیادی دارند. برای ساخت یونولیت ها باید از مواد اولیه بسیار ارزشمندی استفاده نمود. هر چند که در سال های اخیر با استفاده از بازیافت ضایعات یونولیتی ، اقدام بسیار خوبی در جهت صرفه جویی در مصرف مواد اولیه انجام شده است و این مسئله سبب می شود که تولید یونولیت به صرفه تر باشد. ساختمان سازان باید به اجرای درست یونولیت ها و بیهوده خراب نشدن آنها ، توجه زیادی داشته باشند تا با اسراف در مصرف یونولیت ، به حفظ منابع ملی به سبب کاهش برداشت مواد اولیه از آنها کمک شایانی شود.

ترک خوردن گچ ، از نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان

ترک خوردن گچ سبب می شود که ظاهر نقاشی یا کاغذ دیواری کار شده بر روی آن کاهش پیدا کند. بنابراین حدالامکان باید از وقوع این مشکل جلوگیری نمود. یکی از مشکلات استفاده از یونولیت ها در ساختمان سازی این است سبب ترک خوردگی گچ می شود. البته این مشکل در ابتدای امر بوجود نمی آید اما زمانی که از گچ کاری ساختمان بگذرد ، اندک اندک ترک خوردگی در بخش های مختلفی از گچ ایجاد می شود. به همین علت باید به این مسئله توجه داشت و فکری به حال این موضوع کرد.

تأثیر منفی یونولیت و ضایعات آن بر محیط زیست

یکی از نبایدهای استفاده از یونولیت در ساختمان ، تأثیر منفی آن بر روی محیط زیست است. اگر یونولیت بسوزد ، گازهای مضری را روانه هوا می کند که موجب آلودگی هوا می شود. این گازها ممکن است بر کیفیت فضای سبز و درختان ، تأثیر سوء بگذارد. ضایعات یونولیتی هرگز نباید در دامان طبیعت رها شوند و موجب تأثیر منفی بر سلامت و کیفیت آن شوند. با توجه به قابل بازیافت بودن یونولیت حتماً بایستی برای تفکیک و بازیافت آنها ، برنامه ریزی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس را بررسی نموده و با دستاوردهای استفاده از این محصول در کاربردهای مختلف آشنا می شویم. یونولیت یا پلاستوفوم

مشاهده »