کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت

کاهش لرزه و شوک در سازه
دسته بندی: ,
چکیده محتوا
کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت

کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت و دیگر مصالح ساختمانی مقاوم و سبک به احتمال بسیار زیاد صورت می گیرد.

مقاوم سازی لرزه ای به منظور افزایش مقاومت ساختمان ها در مقابل حرکت زمین و نیروهای وارده به ساختمان انجام می شود. ساختمان سازان و مهندسان باید در نظر داشته باشند که ایران در منطقه ای زلزله خیز قرار دارد. بنابراین برای ساخت سازه های خود به استفاده از مصالح ساختمانی مقاوم و بکارگیری روش های افزایش مقاومت سازه ها ، توجه داشته باشند.

مقاوم سازی لرزه ای چیست ؟

کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت ، یکی از راهکارهای مقابله به زمین لرزه و کاهش خسارت های ناشی از آن است. زمین لرزه ، حادثه ای است که تهدیدکننده جان و مال افراد است. مقاوم سازی لرزه ای ، مبحثی تخصصی است که افراد زیادی در این حوزه به مطالعه و پژوهش می پردازند.

مقاوم‌سازی لرزه ها از راه های مختلفی انجام می شود که از صدمات جانی و مالی در اثر زمین لرزه ، ممانعت به عمل می آورد. مقاوم سازی لرزه ای دارای مزایای زیادی از جمله افزایش ایمنی ، محافظت از سرمایه مالی ، عدم تخریب کامل ساختمان و … می باشد. برای این کار از تکنیک های مختلفی مانند مقاوم سازی با ژاکت بتنی ، مقاوم سازی با ژاکت فولادی ، مقاوم سازی با دیوار برشی ، مقاوم سازی با بادبند ، مقاوم سازی با پیش تنیدگی ، مقاوم سازی به سبک FRP و … استفاده می شود. برای افزایش مقاومت سازه ها در برابر زمین لرزه حتماً باید از مصالح ساختمانی مقاوم استفاده کرد.

کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت سقفی استاندارد و باکیفیت

قطعاً استفاده از یونولیت سقفی در افزایش مقاومت سازه ها در برابر زمین لرزه ، تأثیرگذار است. یونولیت سقفی از ذرات پلی استایرن انبساطی درست شده است که حاصل فرآورده های پتروشیمی است و به لحاظ ظاهری دارای قیافه ای مانند شکر است. از کنار یکدیگر قرار گرفتن این ذرات ، یونولیت درست می شود. پلی استایرن انبساطی ، فومی مصنوعی است که نام های دیگری مانند پلاستوفوم دارد.

ساختار انواع یونولیت مانند یونولیت سقفی به گونه ای است که به دلیل ساختار سلولی خود ، در صورت در معرض فشار و ضربه قرار گرفتن ، توانایی تحمل شوک و لرزش را تا حد بسیار زیادی دارا می باشد.

بیشتر بخوانید: کاربرد فوم ورقه ای در صنعت ساختمان سازی

علت مناسب بودن یونولیت سقفی برای ساخت ساختمان های ضدزلزله

یکی از دلایل کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت ، سبک بودن یونولیت است. از آنجایی که یونولیت ها سبک هستند ، در صورت تخریب و آوار شدن بر سر افراد ، خسارت های کمتری را بر جای می گذارند.

این سبکی سبب نمی شود که مقاومت سازه ، کاهش بیابد. در واقع با حفظ مقاومت سازه ، وزن سازه به صورت چشمگیری کاهش پیدا می کند. سبک شدن سازه ها ، همان توصیه ای است که کارشناسان به منظور احداث ساختمان های ضد زلزله ارائه می کنند. در واقع کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت ، به سبب وزن اندکی است که یونولیت دارا می باشد.

یونولیت های سقفی موجود در بازار از تنوع زیادی برخوردار هستند. استفاده از هر یک از این یونولیت ها سبب می شود که ساختمان ها به شدت در برابر زمین لرزه مقاوم شوند و آسیب های کمی ببینند.

در واقع یونولیت های سقفی در زمان زمین لرزه مانند یک ضربه گیر عمل می کنند. بدین ترتیب ، خسارت های کمتری به ساختمان در برابر زمین لرزه وارد می شود و خرابی های کمتری به بار می آید. سازه هایی که دارای یونولیت هستند ، بتن بسیار کمتری در خود دارند و این مسئله موجب می شود که در زمان زمین لرزه دچار لرزش کمتری شوند.

ویژگی های یونولیت های سقفی به کار رفته در ساختمان های مقاوم در برابر زلزله

کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت حتماً ایجاد می شود. یونولیت های سقفی از پلیمر درست شده اند که از مواد اولیه ارزشمندی هستند. این یونولیت ها از چندین ویژگی بسیار خوب شامل عایق صوت ، عایق حرارت و عایق رطوبت و … برخوردار هستند که موجب انتخاب آنها از سوی سازندگان و مهندسان برای ساخت ساختمان ها شده اند.

مهمترین نتایجی که استفاده از یونولیت ها در ساختمان سازی دارند ، سبک سازی و مقاوم سازی سازه ها می باشد که نتیجه بسیار ارزشمندی است. با وجود یونولیت های سقفی ، ضربات و لرزش هایی که به ساختمان وارد می شود ، شدت کمتری پیدا می کنند.

یونولیت های سقفی با استفاده از ذرات پلی استایرن در معرض بخار قرار گرفته ، درست می شود. این ذرات از ماشین آلات مختلفی گذر کرده تا آماده شوند. بعد از پخت این ذرات به سبب وجود گاز پنتان در این مواد ، فوم به صورت کلی انبساط پیدا می کند. در نتیجه این انبساط ، ذرات به قدرت ارتجاعی زیادی دست پیدا کرده و تا حد بسیار زیادی در مقابل شوک و ضربه مقاوم می شوند.

نتیجه گیری از موضوع کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت

اهمیت پیدا کردن مقاوم سازی و تقویت سازه ها در مقابل زمین لرزه ممکن است به علت بروز زمین لرزه های اخیر در ایران و مشاهده میزان بالای خسارت ها باشد. مالکان و کارفرمایان به سبب آنکه هزینه های مقاوم سازی سازه ها در برابر زمین لرزه بسیار زیاد است ، معمولاً تا حد امکان از توجه به این مسئله خودداری می کنند. در حالیکه استفاده از یونولیت های سقفی ، نه تنها موجب افزایش مقاومت سازه ها در برابر زمین لرزه می شود بلکه موجب کاهش هزینه ها می شود.

در واقع استفاده از یونولیت برای اجرای سقف سازه ها ، یکی از مقرون به صرفه ترین روش های افزایش مقاومت سازه می باشد. البته استفاده از یونولیت باکیفیت و استاندارد ، مسئله ای است که باید به آن توجه شود. لذا توصیه می کنیم که یونولیت های موردنیاز ساخت و سازهای خود را از مجموعه ایران یونولیت خریداری کنید تا دستیابی به هدف کاهش لرزه و شوک در سازه با استفاده از یونولیت به درستی محقق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس را بررسی نموده و با دستاوردهای استفاده از این محصول در کاربردهای مختلف آشنا می شویم. یونولیت یا پلاستوفوم

مشاهده »