یونولیت مناسب برج‌های بلند

یونولیت مناسب برج‌های بلند
دسته بندی:
چکیده محتوا
یونولیت مناسب برج‌های بلند

یونولیت مناسب برج‌های بلند دارای ویژگی های متعددی است که مهمترین آنها، غیرقابل اشتعال بودن و یا نسوز بودن است.

یونولیت به سبب خواصی که دارا می باشد، توانسته است صنایع گوناگون را مجذوب خود کند. صنعت ساختمان سازی به دلیل ویژگی های بسیار خوب یونولیت همانند سبکی، مقاوم بودن، عایق بودن، ارزان بودن و …  در بخش های مختلف از آن استفاده می کند.

یونولیت توانسته است جایگزین بسیاری از مصالح ساختمانی سنگین و گران قیمت باشد. سازندگان با مقایسه ای میان یونولیت و دیگر مصالح، یونولیت را برای کاربردهای موردنظر خود به کار گرفته و آن را به سایر مصالح ترجیح داده اند. این اقدام، نتیجه بخش بوده است و سازه های یونولیتی از ویژگی های بسیار خوبی برخوردار هستند.

چرا یونولیت مناسب برج‌های بلند است ؟

یونولیت به دلیل ویژگی هایی که دارد، برای برج سازی بسیار مناسب است. برج سازی باید با توجه به اصولی انجام شود که مقاوم و ایمن باشند. یکی از دستورالعمل هایی که باید برای ساخت برج موردتوجه قرار بگیرد، استفاده از مصالح ساختمانی مقاوم و سبک است. اگر مصالحی مقاوم باشد و سبک نباشد، سازه را سنگین می کند که این مسئله موجب آسیب پذیر بودن سازه در برابر زمین لرزه می شود. همچنین اگر مصالحی سبک باشد اما بسیار ضعیف باشد و فاقد استحکام و قدرت بالا باشد، موجب ضعیف بودن سازه می شود. پس استفاده از مصالحی که همزمان دو ویژگی سبکی و مقاومت بالا را داشته باشد، اهمیت بسیار زیادی دارد.

یونولیت مناسب برج‌های بلند است، چرا که این دو ویژگی را دارا می باشد و وزن اندکی داشته و از مقاومت بسیار زیادی برخوردار است. اما مناسب بودن یونولیت برای احداث برج های بلند، فقط به دلیل سبکی و مقاومت آن نیست و به دلیل عایق بودن آن در برابر حرارت و حریق است. یونولیت دچار حریق می شود، اما سوختن یونولیت در زمان دیرتری رخ می دهد.

البته یونولیت در دو نوع نسوز و بسوز است که نوع نسوز آن برای برج سازی مناسب است. استفاده از یونولیت هایی که قابل اشتعال هستند و سریع دچار سوختگی می شوند، اصلاً مناسب ساختمان سازی نیستند.

استفاده از یونولیتی که برای برج سازی مناسب است، باید با توجه به ویژگی های یونولیت صورت بگیرد. یونولیتی که فاقد استانداردها باشد، برای استفاده در برج سازی مناسب نیست. یکی از استانداردهایی که برای یونولیت تعریف شده است، این است که مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش داشته باشد. یونولیت مورداستفاده برای برج سازی باید کیفیت بالایی داشته باشد. کیفیت یونولیت مورداستفاده برای ساختمان سازی باید با کیفیت یونولیت مورداستفاده برای کاردستی و ماکت سازی و … متفاوت باشد.

خصوصیات یونولیت مناسب برج‌های بلند

یونولیتی که برای احداث سازه مرتفع به کار می رود، باید چندین ویژگی مهم داشته باشد. نخستین ویژگی ضروری چنین یونولیتی این است که کندسوز باشد. استفاده از یونولیت غیرکندسوز، اکیداً توصیه نمی شود. زیرا ایمنی سازه را به شدت در معرض خطر قرار می دهد. سازندگان و خریداران یونولیت می توانند از کارخانه داران بخواهند که مدارک فنی مربوط به یونولیت را ارائه دهند تا برای خریداران رؤیت شود که یونولیت دارای استانداردهای معتبر بین المللی است.

یونولیت مناسب برج‌های بلند باید نسوز باشد تا از گسترش آتش سوزی جلوگیری شود. دیوارهای میان واحدهای مستقل در هر سازه ای باید از مقاومت بالا در برابر آتش برخوردار باشند. این دیوارها بایستی از لایه بلوک های پلی استایرن گذر کرده و تا زیر سقف سازه ای دنبال شود و یا به صورت ایده آلی از مصالح حریق بند استفاده شده به طوری که بلوک های پلی استایرن در این بخش میان دو فضای مجاور فاقد پیوستگی باشد و از توسعه آتش میان دو فضایی که توسط دیوار مقاوم در مقابل آتش از همدیگر سوا شده اند، ممانعت به عمل آورده شود. یونولیت مناسب برج‌های بلند باید با توجه به نکات ارائه شده، خریداری شود.

یکی از نکاتی که باید موردتوجه قرار بگیرد این است که بلوک هایی که طول کمی دارند ممکن است بشکنند. بنابراین برای استفاده از بلوک ها باید به طول آنها توجه نمود. این بلوک های یونولیتی حتماً باید از ظاهری سالم و یکدست برخوردار باشند. سطح بلوک باید کاملاً مسطح و فاقد پستی و بلندی باشد. میان ذرات پلی استایرن نباید فاصله قابل رؤیتی وجود داشته باشد. به ظاهر بلوک توجه کنید که حتماً دارای نام کارخانه، میزان دانسیته یونولیت، کندسوز بودن یونولیت، ابعاد یونولیت و … باشد. یونولیت هایی که تأییدیه مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن را نداشته باشند، نباید برای برج سازی مورداستفاده قرار بگیرند.

نکته دیگری که برای انتخاب یونولیت مناسب برج‌های بلند، باید موردتوجه قرار بگیرد این است که عرض لبه ها حدود 27 میل باشد. زیاد بودن عرض لبه نشیمن این بلوک ها موجب کاهش عرض مفید تیرچه بتنی می شود. همین مسئله سبب می شود که عرض فوندوله تیرچه در زمان ساخت را دست کم معادل با 14 سانتی متر لحاظ کند تا مشکل کاهش عرض مفید تیرچه بتنی تا حدودی جبران شود.

مقاله پیشنهادی: کاربرد یونولیت در نمای سیمانی شسته

بررسی هزینه احداث سازه های بلند با استفاده از یونولیت

یونولیت مناسب برج‌های بلند ، دارای قیمت مناسبی است. سازه های بلند با استفاده از مصالحی مانند یونولیت، بسیار مقرون به صرفه اجرا می شوند. استفاده از یونولیت برای برج سازی موجب کاهش هزینه ها می شود. زیرا استفاده از یونولیت موجب کاهش نیاز به استفاده از مصالح دیگر به ویژه بتن می شود که این مسئله سبب کاهش چندین درصدی هزینه احداث برج می شود.

تمامی مصالحی که امکان استفاده از آنها به جای یونولیت وجود دارد، از قیمت بیشتری نسبت به قیمت یونولیت برخوردار بوده و همین مسئله در انتخاب یونولیت به جای آنها، اثرگذار است. البته یونولیت از سایر جهات به مصالح گفته شده، برتری دارد.

یونولیت مناسب برج‌های بلند ، نه تنها در برابر حرارت و حریق مقاوم است بلکه در برابر عواملی مانند ضربه، فشار، صوت، رطوبت، آب، سرما، عوامل فرسایشی و … مقاوم است. بنابراین استفاده از یونولیت در ساخت برج نه تنها سبب ایمن سازی برج می شود، بلکه در مقاوم سازی برج و ایجاد آرامش در برج و … تأثیرگذار است. موارد گفته شده نشان می دهد که یونولیت، یکی از مصالح ساختمانی مناسب و مقرون به صرفه برای ساخت برج است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس را بررسی نموده و با دستاوردهای استفاده از این محصول در کاربردهای مختلف آشنا می شویم. یونولیت یا پلاستوفوم

مشاهده »