بستن درز انقطاع با یونولیت و ورق

بستن درز انقطاع با یونولیت
دسته بندی:
چکیده محتوا
بستن درز انقطاع با یونولیت و ورق

بستن درز انقطاع با یونولیت و ورق ، فواید زیادی دارد و نتایج مثبتی از جهات گوناگون دارد. مشروح این مطلب را در ادامه ارائه می دهیم.

درز انقطاع یا Separation joints ، فضای خالی است که برای جداسازی میان دو سازه با هدف به حداقل رسیدن آسیب های ناشی از ضربات سازه های کنار هم به یکدیگر طراحی می شود. در ساختمان سازی های جدید به رعایت این مقررات توجه زیادی شده است. بخشنامه هایی در این ارتباط ارائه شده است که بندهای مختلفی دارد.

عدم رعایت درز انقطاع با توجه به نقشه های تصویب شده ، پیامدهایی را برای سازندگان به دنبال دارد و دور از چشم مهندسان ناظر نخواهد ماند. برای پوشاندن درز انقطاع از متریال مختلفی استفاده می شود. یکی از روش ها ، بستن درز انقطاع با یونولیت است.

درز انقطاع چیست ؟

درز انقطاع ، جداکننده دو سازه است. این فضا به منظور ایجاد فاصله میان سازه های مجاور ایجاد می شود. ایجاد درز انقطاع در ساختمان از ورود صدمات مضاعف تحت تأثیر برخورد سازه ها به یکدیگر ، جلوگیری می کند.

توجه داشته باشید که درز انقطاع و انبساط با یکدیگر تفاوت دارند. درز انقطاع در ساختمان هایی با ارتفاع بیش از 12 متر و یا بیشتر از 4 طبقه به کار می رود. درز انقطاع نقش بسیار مهمی در جداسازی سازه های مجاور از همدیگر دارد. بستن درز انقطاع با یونولیت یا ورق گالوانیزه و توری و … انجام می شود.

اما درز انبساط با هدف جلوگیری از بروز صدمات ناشی از انبساط و انقباض تحت تأثیر تغییرات دمایی ایجاد می شود. درز انبساط همانند درز انقطاع باید پر شود. بستن درز انبساط با مصالحی با قابلیت ارتجاعی بسیار زیاد انجام می شود.

اهمیت پوشاندن درز انقطاع

پوشاندن درز انقطاع ، یکی از مسائل مهم در ارتباط با درز انقطاع می باشد. اگر برای درز انقطاع از پوشش خوبی استفاده نشود ، مشکلات مختلفی متوجه ساختمان و ساکنین آن خواهد بود. درز انقطاع ممکن است محل انباشته شدن آلودگی و یا سکونت پرندگان و حشرات شود. بنابراین پوشاندن درز انقطاع ، اهمیت زیادی دارد. همچنین پر کردن درز انقطاع موجب زیباتر شدن نمای سازه می شود.

ضرورت وجود درز انقطاع ساختمان

بستن درز انقطاع با یونولیت و دیگر مصالح باید به صورت اصولی انجام شود. مسئله ای که حائزاهمیت است ، توجه به ضرورت وجود درز انقطاع برای ساختمان ها است. ضرورت وجود درز انقطاع از آن جهت است که مانع از برخورد دو ساختمان بغل هم و ایجاد خسارت های مالی و جانی می شود.

با توجه به آیین نامه 2800 قانون مقررات ملی ، ایجاد درز انقطاع برای ساختمان هایی با ارتفاع بالاتر از 12 متر یا 4 طبقه به بالا الزامی است. در سازه هایی که نقشه بردار دارند ، مسئولیت کنترل درز انقطاع بر روی دوش نقشه بردار است.

مقاله پیشنهادی: راهنمای خرید یونولیت ماکت سازی

مزایای بستن درز انقطاع با یونولیت

در بند 1-4-1 آیین نامه 2800 ایران تأکید شده است که برای پوشاندن درز انقطاع از مصالحی انعطاف پذیر استفاده شود. مهندسان ناظر ساختمان باید با پوشاندن درز انقطاع با استفاده از مصالح بنایی مخالفت کرده و مانع از این کار شوند. مصالح ساختمانی مناسب برای پوشاندن این فضا شامل یونولیت ، ماسه بادی ، ورق گالوانیزه و … می باشد. در این میان ، یونولیت از سایر موارد انتخاب بهتری است.

یونولیت بسیار سبک است و از هر نظر برای استفاده در ساختمان سازی مناسب است. اجرای یونولیت در این فضا بسیار آسان است. زیرا یونولیت سبک است و کار با آن راحت تر از سایر متریال می باشد. یونولیت برای پوشاندن کلی این فضا بسیار مناسب است.

زمانی که بستن درز انقطاع با یونولیت انجام می شود ، عایقی میان دو ساختمان ایجاد می شود. بنابراین سروصدای ساختمان کناری به ساختمان مجاور منتقل نمی شود. این عایق سازی تنها از نظر صوتی نیست بلکه از نظر حرارتی – برودتی و رطوبتی می باشد. اگر ساختمان مجاور در بخش دیوار سمت ساختمان موردنظر دچار رطوبت و نم زدگی شود ، این نم و رطوبت به ساختمان کناری منتقل نمی شود.

یونولیت با توجه به ساختاری که دارد ، محل مناسبی برای سکونت حشرات و جانوران موذی نمی باشد. بنابراین از این حیث برای پوشاندن فضای خالی میان دو ساختمان مناسب است. مزیت بستن درز انقطاع با یونولیت این است که یونولیت در برابر بارش باران و برف مقاوم است و خورده و پوسیده نمی شود. مزایایی که استفاده از یونولیت برای پر کردن این فضای خالی دارد ، بسیار زیاد است.

فرض کنید که برای پر کردن این فضا از گچ استفاده شود. در این شرایط بارش باران و برف سبب تخریب گچ می شود و پیامدهایی را به دنبال دارد. اما یونولیت به هیچ عنوان تحت تأثیر بارش برف و باران قرار نمی گیرد. دوام بسیار زیاد یونولیت عامل دیگری است که سازندگان را به فکر استفاده از یونولیت برای پر کردن فضای خالی میان دو سازه انداخته است.

مزایای اقتصادی بستن درز انقطاع با یونولیت

صرف نظر از مزایای گفته شده ، استفاده از پلاستوفوم (یونولیت) برای پوشاندن درز انقطاع دارای مزیت اقتصادی است. زیرا یونولیت ، یکی از ارزان ترین و باکیفیت ترین مصالحی است که می تواند فضای خالی میان دو سازه را به خوبی بپوشاند. قیمت پایین یونولیت ، هزینه اجرای درز انقطاع را بسیار کاهش می دهد.

قیمت ورق های یونولیت مورداستفاده برای این کار بر اساس ابعاد و ضخامت ورق ها ، متفاوت می باشد. برای پوشاندن درز انقطاع می توان از ورق های گالوانیزه استفاده کرد. اما کم هزینه ترین روش پوشاندن درز انقطاع ، استفاده از پلاستوفوم می باشد.

کلام پایانی

شما می توانید یونولیت موردنیاز برای پوشاندن درز انقطاع سازه خود را از مجموعه ایران یونولیت خریداری کنید. بستن درز انقطاع با یونولیت باید با استفاده از یونولیت مرغوب و باکیفیت انجام شود که هر تولیدکننده ای ، توان ساخت آن را ندارد. اما ایران یونولیت ، حرفه ای ترین تولیدکننده انواع یونولیت است که کیفیت و مرغوبیت محصولاتش ، حرف اول را می زند. بنابراین توصیه می کنیم که یونولیت درز انقطاع را از مجموعه بزرگ ایران یونولیت خریداری کنید که محصولاتش دارای ظاهری یکدست و فاقد ترک خورگی می باشد. قیمت مناسب ، ویژگی دیگر تولیدات این مجموعه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس را بررسی نموده و با دستاوردهای استفاده از این محصول در کاربردهای مختلف آشنا می شویم. یونولیت یا پلاستوفوم

مشاهده »