بهترین مصالح ساختمانی عایق

بهترین مصالح ساختمانی عایق
دسته بندی:
چکیده محتوا
بهترین مصالح ساختمانی عایق

بهترین مصالح ساختمانی عایق می توانند مانع از انتقال صوت، اتلاف انرژی ساختمان، رطوبت و نم زدگی ساختمان و … شوند.

مصالح عایق، مصالحی هستند که پایداری حرارتی یک سازه را کاملاً تأمین می کنند و میزان اتلاف انرژی را به کمترین میزان ممکن می رسانند. عایق ها به روش های مختلفی دسته بندی می شوند. گاهی ممکن است عایق های ساختمانی در ترکیب با مواد طبیعی و مصنوعی، مورداستفاده قرار بگیرند.

برترین مصالح عایق ساختمان باید از معیارهایی برخوردار باشد تا مناسب استفاده در ساختمان شود. به طور مثال یک مصالح عایق نباید دارای موادی باشد که سلامتی انسان و محیط زیست را در معرض خطر قرار دهد.

عایق ساختمانی چیست و به چه منظور مورداستفاده قرار می گیرد؟

استفاده از بهترین مصالح ساختمانی عایق برای ساخت و سازها، اهمیت زیادی دارد. این عایق ها می توانند برای سقف، کف، دیوارها و … مورداستفاده قرار بگیرند. با بهره گیری از انواع عایق ها می توان آرامش را به ساختمان ها هدیه نمود. همچنین این عایق ها در کاهش مصرف انرژی در ساختمان، تأثیر دارند.

تمامی سازه های مسکونی، تجاری، اداری و … به عایق نیاز دارند. عایق های ساختمانی در دو نوع پلیمری (مواد مصنوعی و درست شده در آزمایشگاه) و معدنی (مواد موجود در طبیعت) وجود دارند.

بهترین مصالح ساختمانی عایق حرارتی

کاهش تبادل حرارتی با استفاده از عایق حرارتی در فصول سرد موجب کاهش قابل توجه نفوذ برودت هوا به محیط داخل ساختمان می شود. همچنین در فصول گرم با ممانعت از ورود گرما به داخل ساختمان، راندمان سیستم های سرمایشی افزایش پیدا می کند.

عایق بودن یک مصالح ساختمانی را با مقدار مقاومت حرارتی آن می سنجند. مقاومت حرارتی نسبت ضخامت لایه به ضریب هدایت حرارتی آن است. مقاومت حرارتی جدار دارای چندین لایه، مساوی با برآیند مقاومت های هر یک از آن لایه ها است.

بهترین عایق‌های حرارتی ساختمان شامل یونولیت، پشم شیشه، پشم سنگ، عایق سلولزی، پلی یورتان، پلی استایرن، پنل عایق دار، بلوک بتنی عایق حرارتی، تری دی پنل، بلوک هوادار و … می باشد. این دسته بندی عایق های حرارتی از نظر جنس آنها صورت گرفته است. در میان این عایق ها، یونولیت ها به خوبی می توانند مصرف انرژی در ساختمان ها را کاهش دهند. نکته ای که باید موردتوجه خریداران عایق ساختمانی قرار بگیرد این است که یونولیت انتخابی برای عایق کردن ساختمان را از نوع یونولیت نسوز یا کندسوز انتخاب کنند که غیرقابل اشتعال باشد. نکته مثبت اینجاست که یونولیت ها موجب تحمیل بار مرده به سازه نمی شوند و با کمترین وزن، بیشترین عایق سازی را انجام می دهند.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با مراحل دیوارچینی

بهترین مصالح ساختمانی عایق رطوبتی

یک سازه علاوه بر عایق حرارتی به عایق رطوبتی نیاز دارد. یک سازه از جهات مختلفی در معرض رطوبت و نم قرار دارد. بنابراین باید به فکر استفاده از مصالح مناسبی بود که بتواند سازه را از نظر رطوبتی، عایق کند.

دسته بندی عایق های رطوبتی از نظر جنس شامل عایق رطوبتی قیروگونی، عایق رطوبتی ایزوگام، عایق رطوبتی اپوکسی، عایق رطوبتی پایه سیمان و عایق رطوبتی پلی پروپلین می باشد. امروزه در اغلب ساختمان سازی ها از ایزوگام استفاده می شود. ایزودگام، بهترین مصالح ساختمانی عایق است که به صورت رولی است. نصب ایزوگام در مقایسه با قیرگونی راحت تر است. همچنین وزن ایزوگام از قیرگونی کمتر است. اما طول عمر ایزوگام از قیرگونی کمتر می باشد.

ایزوگام دارای لایه ای از پلی استر عایق است که سبب انعطاف پذیری بیشتر آن می شود. برای نصب ایزوگام باید به نکات و دستورالعمل هایی توجه داشت. کوچکترین بی توجهی مانند تمیز و خشک نمودن سطح موردنظر برای ایزوگام موجب کاهش کیفیت کار می شود و از توان عایق کاری ایزوگام به صورت چشمگیری می کاهد.

عایق های صوتی ساختمان و دسته بندی موجود برای آنها

یکی از بهترین مصالح ساختمانی عایق ، عایق های صوتی هستند. عایق های صوتی نیازمند سازه های جدید هستند. زیرا اغلب سازه های جدید، افراد بی شماری را در خود جای می دهند که این مسئله موجب افزایش سروصدا در ساختمان می شوند. بنابراین باید برای عایق سازی صوتی سازه های جدید، فکری کرد. استفاده از عایق های صوتی در زمان ساخت و ساز به خوبی می تواند آلودگی صوتی را کاهش دهد و یک آرامش بسیار خوب ایجاد کند.

عایق های صوتی مانند عایق های صوتی کامپوزیت فایبرگلاس و مواد معدنی، عایق های صوتی پانل گچی، عایق های صوتی پانل آکوستیک و عایق های صوتی ویسکوالاستیک و … برای استفاده در ساختمان سازی بسیار مناسب هستند.

نحوه عایق کردن دیوارهای ساختمان

یکی از مهمترین قسمت های یک سازه که نیاز به عایق کاری با استفاده از بهترین مصالح ساختمانی عایق دارد، دیوارهای ساختمانی هستند. دیوارهای یک سازه را می توان در هر یک از مراحل سفت کاری و یا نازک کاری، عایق کرد. اما برای کسب نتیجه بهتر و عایق سازی صد درصدی توصیه می شود که به عایق کاری ساختمان ها در مرحله سفت کاری، اهمیت زیادی داده شود.

برای عایق کاری دیوارها در زمان سفت کاری از بلوک ها یا بتن ها استفاده می شود. مقاومت این مصالح بسیار عالی است. برای اینکار باید از بلوک ها یا بتن هایی استفاده کرد که از مقاومت بالایی در برابر حرارت برخوردار باشند و مانع از انتقال حرارت و اتلاف انرژی ساختمان شوند.

اما اگر در مرحله سفت کاری به عایق کاری با استفاده از بهترین مصالح ساختمانی عایق اقدام ننموده اید، نگران نباشید. چرا که می توانید در مرحله نازک کاری هم این کار را انجام دهید. یونولیت، پشم شیشه، پشم سنگ، فوم های سخت، عایق های حرارتی ایزوبز و … از جمله عایق هایی هستند که در مرحله نازک کاری به کار گرفته می شوند.

کلام آخر

با بهترین مصالح ساختمانی عایق آشنا شدیم. انتخاب بهترین عایق به عوامل مختلفی بستگی دارد که خریداران و یا سازندگان باید به آنها توجه داشته باشند. اگر عایق نامناسبی برای ساختمان خریداری شود، تنها پول شما به هدر رفته و این عایق نامناسب نمی تواند سبب عایق سازی سازه با یک راندمان مناسب شود. لذا با مطالعات و تحقیقات بالا در این زمینه، عایق مناسب سازه خود را از نوع باکیفیت ترین آنها تهیه کنید و در ساخت سازه خود به صورت اصولی به کار ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس را بررسی نموده و با دستاوردهای استفاده از این محصول در کاربردهای مختلف آشنا می شویم. یونولیت یا پلاستوفوم

مشاهده »