تاریخچه فوم و یونولیت

تاریخچه فوم و یونولیت
دسته بندی:
چکیده محتوا
تاریخچه فوم و یونولیت

تاریخچه فوم و یونولیت را بررسی می کنیم تا ببینیم این متریال پرکاربرد و سودمند از چه زمانی روی کار آمده اند.

فوم و یونولیت در سال های اخیر در موارد گوناگونی به کار رفته اند. حوزه دکوراسیون، حوزه ساختمان سازی، حوزه بسته بندی محصولات و … از جمله کاربردهای فوم و یونولیت می باشند.

بررسی دقیق تاریخچه فوم و یونولیت

شاید برای استفاده کنندگان از این محصولات جالب باشد که بدانند این متریال در چه سالی ابداع شدند و از چه زمانی روی کار آمده اند. پلی استایرن، نوعی ماده پلیمری است که در اغلب سیستم های تزریق پلاستیک، دستگاه های اکسترود و … به کار می رود. متریال اصلی برای تولید یونولیت ، گرانول های جامد پلی استایرن می باشند.

پلی استایرن، نوعی پلاستیک عمری است که با استفاده از بنزین و اتیلن درست شده است. پلی استایرن به نام یونولیت شناخته شده است و کمتر به اسم پلی استایرن شناخته می شود. با شنیده شدن نام یونولیت، اغلب افراد به یاد بسته بندی های فنجان، لیوان، چینی، کریستال و … می افتند. یونولیت برای نخستین بار از سوی سیمون کشف شد و در چندین سال بعد در بخش های مختلف مورداستفاده قرار گرفت.

همه چیز درباره پیدایش یونولیت و مؤسسه تحقیقاتی Eduard Simon & Hermann Staudinge

تاریخچه فوم و یونولیت را با ارائه توضیحات جالبی ادامه می دهیم. یونولیت یا پلی استایرن در سال 1839 توسط دانشمند آلمانی کشف شد. سیمون در اول آنچنان نمی دانست که چه ماده باارزشمندی را ابداع کرده است. در مطالعات این دانشمند، پلی استایرن هنگامی حاصل میشد که بعضی از مواد از رزین طبیعی، تفکیک می شدند.

سیمون برای تکمیل کردن تحقیقات خود با یک شیمی دان مشاوره کرد. نتیجه بررسی های این دو دانشمند این بود که زنجیره بلند استایرن به عنوان یک ماده پلیمری پلاستیکی شناخته شد. با این نتیجه، زمینه برای ساخت انواع یونولیت ها و فوم های ساختمانی و … فراهم گردید.

شخصی به نام Hermann Staudinger در سال 1922 توانست تئوری پلیمرها را انتشار دهد. این دانشمندان درباره لاستیک های طبیعی که از زنجیره های مونومر دارای خاصیت الاستیسیته برخوردار بودند، پرداختند. تاریخچه فوم و یونولیت نشان می دهد که در ابتدای ابداع و تولید این محصولات، توجه زیادی به استفاده از آن نشد.

مقالات متعددی درباره مواد اولیه پروسه تولید و پروسه حرارتی ترکیب استایرن منتشر گردید. آنها برای کشف به دنبال آن بودند که خاصیت های یکسانی بین پلیمر استایرن و لاستیک طبیعی بیابند.

مخترع اصلی استایروفوم

یکی از شیمیدان ها در کمپانی شیمیایی داو به سام Ray Mclntire موفق شد که فوم پلی استایرن را ابداع کند. این شیمی دان بیان می کند که اختراع استایروفوم کاملاً اتفاقی صورت گرفته است. این اختراع در شرایطی انجام شد که وی سعی کرد که یک عایق الکتریکی منعطف را در زمان جنگ جهانی دوم بیابد. ( بررسی تاریخچه فوم و یونولیت )

پلی استایرن که پیش از این از سوی سیمون ابداع شده بود، دارای خاصیت عایق پذیری بسیار بالایی بود. اما این ماده حساس و شکننده بود. این دانشمند توانست با ترکیبی از استایرن با یک مایع فرار به اسم ایزوبوتیلن تحت فشار، پلیمری لاستیکی را تولید کند. ترکیبی که طی مطالعات و بررسی های این دانشمند حاصل شد، استایرن با حجم معینی از هوا بود که جرم آن سی برابر سبک تر از استایروفوم معمولی بود. این شرکت شیمیایی موفق شد محصولات استایروفوم را در سال 1954 به آمریکا عرضه کند.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با مراحل دیوارچینی

تأسیس کمپانی BASF برای تولید پلی استایرن

یک شرکت آلمانی تحت عنوان BASF در سال 1861 روی کار آمد. این شرکت در حیطه سنتز بعضی از مواد آلی مثل آمونیاک و کودهای نیتروژن دار مشغول به کار بود. این شرکت درباره مواد پلیمری مطالعات و آزمایشاتی انجام داد تا بتواند در ارتباط با تولیدات انواع پلی استایرن، پی وی سی و متدهای سنتز به نتایج ارزشمندی دست پیدا کند.

در بررسی تاریخچه فوم و یونولیت مشاهده می کنیم که یک شرکت در سال 1930 موفق شد به صورت تجاری، پلی استایرن را تولید کند. در ابتدای آن سالها، حجمی از پلی استایرن تولید و به کشورهای دیگر صادر شد. آن چیزی که از پلی استایرن در بازار مواد پلیمری شناخته می شود، در واقع مواد اولیه ای می باشند که توسط آن، انواع یونولیت بسته بندی، یونولیت سقفی، یونولیت دیواری، یونولیت دکورسازی و … تولید می شود.

زمان تولید فوم پلی استایرن در تاریخچه فوم و یونولیت

پلی استایرن توسط گرانول های کروی استایرن ساخته می شود. این مواد با استفاده از واکنش گرهای انبساطی تحت عنوان هیدروکربن ها وارد پروسه انبساط می شوند و افزایش حجم پیدا می کنند. سپس این مواد در معرض بخاردهی قرار گرفته و دمای آنها افزایش پیدا می کند.

با توجه به حرارت زیادی که به این مواد داده می شود، گرانول های کروی به 40 برابر حجم اولیه خود می رسند. پیش از اینکه پروسه گرم شدن بر روی گرانول های پلی استایرن صورت گرفت، این ذرات سرد می شوند. سپس این مواد را داخل قالب های ویژه ای می ریزند. تاریخچه فوم و یونولیت نشان می دهد که مطالعات زیادی بر روی روند تولید آنها انجام شده است تا فوم ها و یونولیت ها در بهترین شرایط تولید شوند.

قالب های مورداستفاده برای تولید پلی استایرن در ابعاد مختلفی هستند. همچنین شکل این قالب ها متفاوت است. در واقع بر اساس نیاز از قالب هایی با ابعاد و اشکال مختلف استفاده می شود. گاهی قالب ها به صورت سفارشی ساخته می شوند. به طور مثال برای بسته بندی قطعات خودرو نیاز است که از قالب های خاصی استفاده شود تا یونولیت بسته بندی متناسب با شکل و ابعاد قطعه خودرو تولید شود.

کلام آخر

تاریخچه فوم و یونولیت را به صورت خلاصه بررسی نمودیم. یونولیت ماده ای است که 98 درصد آن را هوا تشکیل داده است. این مسئله موجب شده که یونولیت دارای وزن اندکی باشد. اما با توجه به فرآیندی که برای تولید یونولیت درنظر گرفته شده است، این ماده دارای استقامت و استحکام بسیار زیادی است. همین مسئله موجب شده است که برای بسته بندی و محافظت از محصولات، تولید مصالح ساختمانی، دکورسازی، مبل سازی، تولید لوازم تحریر، مجسمه سازی و … از یونولیت استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس را بررسی نموده و با دستاوردهای استفاده از این محصول در کاربردهای مختلف آشنا می شویم. یونولیت یا پلاستوفوم

مشاهده »