راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان

بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان
دسته بندی:
چیکید محتوا
راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان

بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان ، مسئله مهمی است که باید موردتوجه ساختمان سازان و ساکنان آنها قرار بگیرد.

یکی از دغدغه های سال های اخیر، کمبود ذخایر انرژی می باشد. بنابراین در حوزه های مختلف تلاش می شود که از راهکار مناسب برای صرفه جویی در مصرف انرژی استفاده شود. یکی از حوزه هایی که صرفه جویی در مصرف انرژی در آن، تأثیر شگرفی در حفظ منابع انرژی دارد، ساختمان می باشد. راهکارهای مؤثر برای صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان ها را بررسی می کنیم:

عایق کاری ساختمان به منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان

عایق کاری ساختمان با استفاده از متریالی مانند یونولیت، پشم شیشه، فوم و … بسیار اثرگذار خواهد بود و مصرف انرژی در ساختمان در تابستان و زمستان را کاهش می دهد. بسیاری از ساختمان سازان به این مسئله بی توجه هستند و به دلیل کاهش هزینه های خود به عایق کاری ساختمان اقدام نمی کنند. عایق کاری ساختمان با استفاده از متریال مناسب مانند یونولیت موجب کاهش 60 الی 70 درصدی انرژی در ساختمان می شود که عدد قابل توجهی است.

سیستم کنترل هوشمند موتورخانه

یکی از روش های بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان ، استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه می باشد. برای تنظیم دمای آب موردنیاز برای گرمایش و آب گرم مصرفی سازه در موتورخانه نیاز به ترموستات های معمولی می باشد که امکان تنظیم از سوی مسئول موتورخانه بر روی دمای ایده آل را فراهم می کند. این ترموستات ها نمی تواند نسبت به تغییرات دمایی هوای بیرون و وضعیت عملکردی در تایم های گوناگون شبانه روز، از خود واکنش مناسبی ارائه دهد. اگر دمای هوای بیرون زیاد شود، موتورخانه با دمای بیشتری کار کرده و گرمای زیادی تولید می کند که این گرما موجب گرم شدن شدید هوای ساختمان می شود.

درزگیری پنجره برای جلوگیری از هدررفت انرژی

یکی از روش های بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان ،  درزگیری پنجره ها می باشد. اغلب درب و پنجره های ساختمان های فعلی دارای استانداردهای لازم نیستند و حجم زیادی از گرما و سرما را از خود عبور می دهند. نصب پنجره های دو جداره و درزگیری درب و پنجره ها مانع از خروج هوای داخل به بیرون و ورود هوای بیرون به داخل می شود. این کار نه تنها در صرفه جویی در مصرف انرژی بلکه در کاهش آلودگی صوتی مؤثر است.

بهینه سازی تجهیزات روشنایی

یکی دیگر از راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان ، استفاده درست از تجهیزات روشنایی می باشد. روشنایی در ساختمان، درصد زیادی از انرژی الکتریکی مصرفی در ساختمان را به خود اختصاص می دهد. استفاده از تجهیزات روشنایی کم مصرف، راه خوبی برای کاهش مصرف انرژی می باشد. کاهش تعداد لامپ ها، اضافه کردن تجهیزات انعکاسی، استفاده از کنترلرهای روشنایی و … راه خوبی بدین منظور هستند. در سازه های اداری و تجاری باید بیشتر به این مسئله اهمیت داد. زیرا میزان مصرف انرژی الکتریکی حاصل از تجهیزات روشنایی در این سازه ها بسیار زیاد است. امروزه در سازه های تجاری به دلیل جلب توجه بیشتر مراجعین و مشتریان از تجهیزات روشنایی بسیار زیادی استفاده می شود.

بهره گیری از تجهیزات تهویه مطبوع

با پیشرفت تکنولوژی، سیستم های تهویه مطبوع جدیدی تولید شده اند که استفاده از آنها در بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان نقش دارند. حتی اگر این تجهیزات دارای قیمت نسبتاً بالایی باشد، استفاده از آنها باز هم مقرون به صرفه است. زیرا استفاده از این تجهیزات موجب کاهش شدید مصرف انرژی و کاهش هزینه های انرژی می شود.

استفاده از واحدهای معماری پیش ساخته

استفاده از واحدهای معماری پیش ساخته برای کاهش مصرف انرژی بسیار سودمند است. در روش ساخت مدولار یا استفاده از واحدهای ساختمانی پیش ساخته از متدهای مؤثرتری برای بهبود عایق بندی ساختمان ها استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید

استفاده از ضایعات برای ساخت متریال مختلف موجب مصرف انرژی کمتر برای تولید و ساخت این متریال می شود که این مسئله به صورت قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه جویی می کند. تمامی این موارد موجب کاهش هزینه ها می شوند. سازه هایی که به صورت مدولار یا بهره گیری از اجزای پیش ساخته تولید شده اند، دارای عایق بندی بهتر و پیشرفته تری هستند که این مسئله سبب کاهش مصرف انرژی می شود.

سرویس دوره ای از تجهیزات به منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان

یکی از راهکارهای مهم صرفه جویی در مصرف انرژی، سرویس های دوره ای از تجهیزات مختلف سرمایشی، گرمایشی و … می باشد. وجود هرگونه نقصی در این سیستم ها سبب افزایش مصرف انرژی می شود. بنابراین باید برای سرویس از این تجهیزات، برنامه ریزی دقیق و حساب شده ای داشت تا ضمن صرفه جویی در مصرف انرژی های ارزشمند سبب کاهش هزینه های انرژی شد. این تجهیزات حتماً باید از سوی تکنسین های حرفه ای و مجرب بررسی شوند تا به خوبی عیب یابی و سرویس شوند.

استفاده از سیستم های خورشیدی به منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان

نصب پنل های خورشیدی برای تولید برق و گرمایش، اثر زیادی در کاهش مصرف انرژی داد. استفاده از این فناوری های جدید نه تنها برای کاهش مصرف انرژی اثرگذار است، بلکه برای کمک به حفظ سلامت محیط زیست مؤثر است. بنابراین باید به این مسئله توجه داشت و در سازه های مختلف از سیستم های خورشیدی استفاده نمود تا بتوان از این منبع تولید انرژی رایگان به خوبی استفاده نمود.

کلام آخر

با مهمترین راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان آشنا شدیم. دلایل آنکه به این مسئله اهمیت زیادی داده می شود،  شامل صرفه جویی در هزینه ها، کاهش اثرا محیطی، بهبود کیفیت هوا در داخل ساختمان ها، ایجاد فرصت های اقتصادی، کاهش تغییرات اقلیمی و … می باشند. بنابراین اقدامات توصیه شده از جهات مختلف ارزشمند است. کاهش هزینه های انرژی و حفظ محیط زیست، مهمترین دستاوردهای توجه به اقدامات توصیه شده می شود. ساختمان هایی که با توجه به نکات گفته شده احداث شوند و نگهداری از آنها به خوبی صورت بگیرد، ساختمان های پایدارتر و محیط زیست دوستدارتری هستند. تمامی انسان ها موظف هستند که به این توصیه ها توجه کنند و خود را در بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان مسئول بدانند و در صورت امکان، اقدامات شایسته و لازم را انجام دهند تا نتایج خوبی حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یونولیت کلاه ایمنی

یونولیت کلاه ایمنی

یونولیت کلاه ایمنی ، محصولی ایده آل برای محافظت از سر در زمان دوچرخه سواری، اسکیت و سایر بازی ها و تفریحات ورزشی است. با

مشاهده »