فوم سرد بهتر است یا اسفنج ؟

فوم سرد بهتر است یا اسفنج
دسته بندی:
چیکید محتوا
فوم سرد بهتر است یا اسفنج ؟

فوم سرد بهتر است یا اسفنج ؟ مقایسه ای میان این دو خواهیم داشت تا بدانیم در کاربرد موردنظرمان بهتر است از کدامیک استفاده کنیم؟

ممکن است زمانی که برای خرید مبلمان و صندلی به بازار مراجعه کنید، بشنوید که درون این مبل ها یا صندلی ها فوم یا اسفنج به کار رفته است. اگر در این زمینه اطلاعاتی داشته باشید به خوبی می توانید تشخیص دهید که کدامیک از آنها بهتر است.

تعریف فوم سرد

قبل از اینکه به سؤال فوم سرد بهتر است یا اسفنج پاسخ دهیم، باید تعریف هر یک از آنها را بدانیم. امروزه متریالی مانند یونولیت، فوم، اسفنج و … به دلیل سبکی و ارزان قیمتی و مقاومت بالا به شدت مورداستفاده قرار می گیرند.

فوم پلی یورتان، یکی از انواع فوم مبل می باشد که کارایی زیادی دارد و در انواع تشک های مبل ها، کاناپه ها، صندلی و … به کار می رود. خصوصیات مهم این محصولات، انعطاف پذیری بالا و مقاومت بالا در برابر عوامل کششی و ارتجاعی می باشد.

بیشتر بخوانید

این فوم ها از استانداردهای ایمنی آتش سوزی برخوردار هستند و به همین دلیل از این نظر به عنوان عایق مورداستفاده قرار می گیرند. مزایای فوم های سرد شامل پیوند مستحکم، استحکام کششی بسیار خوب، انعطاف پذیری چشم گیر، مقاومت بالا در مقابل ساییدگی، سختی بالا، مقاومت خوب در مقابل امواج ماورابنفش، نصب آسان، وزن سبک، ضد رطوبت، مقاومت حرارتی بالا، مقاومت در مقابل روغن و حلال و … می باشد.

تعریف فوم گرم

برای پاسخ دهی به پرسش فوم سرد بهتر است یا اسفنج، بد نیست که تعریف فوم گرم هم بدانیم. این فوم ها با قرارگیری در مجاورت حرارت مستقیم تولید می شوند. نخست، مواد اولیه ی آن را درون قالب ریخته و سپس قالب ها داخل ریل حرکت کرده و به کوره منتقل می شوند. تحت حرارت مستقیم، اقدامات لازم صورت گرفته تا فوم تولید شود.

استفاده از مواد شیمیایی خاص و چگونگی تولید فوم گرم موجب می شود که این محصولات خشک تر از فوم های سرد باشند و میزان ارتجاعی بودن آنها کمتر شود. این فوم ها برای تولید صندلی خودرو به کار می روند. کیفیت فوم های گرم پایین است و گذشت زمان موجب می شود که این مواد، پودر شوند و کیفیت لازم را نداشته باشند.

آیا فوم سرد و گرم از یکدیگر قابل تشخیص است؟

در ادامه حتماً متوجه خواهید شد که فوم سرد بهتر است یا اسفنج ؟ اما الان به این مسئله می پردازیم که فوم سرد و گرم را چگونه از یکدیگر تشخیص دهیم. برای تشخیص این دو می توان از یک راه ساده استفاده کرد. انگشت خود را به سمت فوم فشار دهید، کمی صبر نموده و سپس انگشت خود را بردارید. در صورتی که جای انگشت شما بر روی فوم بماند، حتماً فوم گرم است و در غیراینصورت، فوم سرد است. به بیان دیگر اگر فرورفتگی ناشی از فشار انگشت، سریعاً از بین برود و اصلاً فرورفتگی بر جای نماند، فوم سرد می باشد. با این راهکار به خوبی می توان متوجه شد که فوم سرد است یا فوم از نوع گرم می باشد.

تعریف اسفنج و ویژگی های آن

اسفنج ها، نوعی فوم پلی اورتان می باشند که تحت ترکیب و پلیمریزاسیون مواد شیمیایی ویژه ای در شرایط خاصی درست شده اند. مواد اولیه اسفنج را به میزان مشخصی داخل یک ظرف گذاشته و توسط یک میکسر مخلوط و بر اساس پروسه ای به بخشی خاص تزریق می کنند.

در پاسخ به اینکه فوم سرد بهتر است یا اسفنج باید بگوییم که اسفنج ها برعکس فوم های گرم و سرد، فعل و انفعالات شیمیایی آنها بیرون از قالب و کوره انجام می شود. اسفنج ها، همان ابر معمولی هستند. اسفنج به کار رفته در تولید مبل با آن چیزی که به وفور در اطراف خود دیده ایم، فرق می کند.

اسفنج‌ها معمولاً بسیار سبک هستند و سریعاً مچاله می شوند و ظاهرشان تغییر می کند. اما اسفنج هایی که ویژه مبل هستند و بدین منظور مورداستفاده قرار می گیرند، هرگز با این مشکلات مواجه نمی شوند. اسفنج ها دارای دانسیته های ویژه ای هستند. علاوه بر ساخت مبل در موارد دیگری کاربرد دارند. چگالی اسفنج ها بیانگر کارایی آنها خواهد بود. اسفنج ها در چگالی متفاوتی تولید می شوند.

فوم سرد بهتر است یا اسفنج ؟ کدام مقاوم تر هستند؟

ضخامت فوم های سرد در زمان تولید معلوم می شود. اما ضخامت اسفنج ها قابل تغییر می باشد. با توجه به تقاضای سفارش کنندگان پس از تولید اسفنج، آن را برش زده و در اندازه های گوناگون برای قسمت های گوناگون مورداستفاده قرار می دهند.

طول عمر فوم های سرد معمولاً سه الی پنج سال می باشد. اما اسفنج ها معمولاً عمر کوتاهتری دارند و حداکثر دو الی سه سال عمر می کنند. فوم های سرد در مقابل فشار، بسیار مقاوم هستند. اسفنج ها هم با توجه به میزان تراکمی که دارند می توانند از خود مقاومت خوبی نشان دهند. هم اسفنج ها هم فوم های سرد دارای مقاومت زیادی هستند. بافت فوم سرد به صورت ملایم و سخت می باشد. اما بافت فوم گرم به صورت نرم و ملایم و سخت می باشد.

برای ساخت مبل، فوم سرد بهتر است یا اسفنج ؟

میان فوم سرد و اسفنج، تفاوت های زیادی نیست. هر دو مورد برای ساخت مبلمان راحتی مورداستفاده قرار می گیرد. از اسفنج و فوم سرد دارای چگالی بالا برای تولید مبلمان راحتی استفاده می کنند. اسفنج اچ آر دارای فرم ارتجاعی بیشتری نسبت به اسفنج های متداول می باشد. این اسفنج ها در درجه حرارت پایین ساخته می شوند و این مسئله موجب می شود که مولکول های ساختاری آن، در شمار بالاتری زیاد شوند.

اسفنج های آچ آر دارای لطافت بیشتری هستند و معمولاً عمر طولانی تری دارند. این اسفنج ها از خاصیت الاستیکی برخوردار هستند. بنابراین زمانی که فشار از روی آنها برداشته شود، در کوتاهترین زمان به فرم اولیه خود برمی گردند. برای تولید هر مبلی ممکن است استفاده از یکی از این موارد، بهتر باشد. به طور مثال برای ساخت مبل سلطنتی بهتر است از فوم سرد استفاده کنند. همچنین برای ساخت مبلمان استیل بهتر است از فوم سرد استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یونولیت کلاه ایمنی

یونولیت کلاه ایمنی

یونولیت کلاه ایمنی ، محصولی ایده آل برای محافظت از سر در زمان دوچرخه سواری، اسکیت و سایر بازی ها و تفریحات ورزشی است. با

مشاهده »