مصالح ساختمانی مناسب برای ساخت سوله

مصالح ساختمانی مناسب برای ساخت سوله
دسته بندی:
چیکید محتوا
مصالح ساختمانی مناسب برای ساخت سوله

مصالح ساختمانی مناسب برای ساخت سوله باید با دقت بالایی انتخاب شود تا سوله از جنبه های گوناگون دارای ویژگی های قابل قبولی باشد.

سوله، سازه ای فلزی است که پوشش سقف آن به شکل شیب دار طراحی شده به گونه ای که محیط داخلی آن بدون هیچ ستونی احداث شود. این سازه در همه کشورهای دنیا دارای کاربردهای فراوانی است.

اغلب سالن های ورزشی، سالن های تولید دام و طیور، انبارها و … بدین صورت احداث می شوند. با توجه به ابعاد دهانه، ارتفاع، طول و میزان تحمل باران و برف و … در محل پروژه به طراحی و احداث سوله با ابعاد و اشکال مختلفی اقدام می کنند.

اجزا و کاربرد سوله

قبل از بررسی مصالح ساختمانی مناسب برای ساخت سوله با اجزای سوله آشنا می شویم. اجزای سوله شامل ستون، ستون وال پست، استرات، نبشی سینه بند، بادبند، میله مهار، فریم، پیچ و مهره و … می باشند. هر یک از این اجزا، نقش مهمی را عهده دار هستند تا یک سوله استوار و مستحکم باشد.

سوله در صنایع گوناگونی مورداستفاده قرار می گیرد. در واقع، سوله یک سازه پرکاربرد می باشد. آشیانه هواپیما، سالن ورزشی، مرغداری و سالن های نگهداری طیور، کارگاه های صنعتی، پالایشگاه ها، استفاده در کارخانه های فرآوری شده، انبارهای صنعتی و … از انواع سوله ها هستند.

آشنایی با مصالح ساختمانی مناسب برای ساخت سوله

تجهیزات و مصالح ساختمانی مختلفی برای سوله مورداستفاده قرار می گیرند. برخی از این تجهیزات شامل موارد زیر می باشد:

عایق های صوتی

یکی از متریالی که برای احداث سوله مناسب هستند، عایق های صوتی می باشند. عایق های صوتی مختلفی برای سوله به کار می روند که یکی از پرکاربردترین آنها، پشم شیشه می باشد. پشم شیشه برای عایق سازی سوله ها بسیار مناسب هستند. پشم شیشه از جهات مختلف شامل دمایی، صوتی و رطوبتی به عایق سازی سازه ها می پردازند. مزیت مهم این عایق، وزن سبک آن است. اما عایق دیگری که برای عایق سازی سوله بسیار مناسب است، یونولیت می باشد که دارای ویژگی های بسیار خوبی مانند وزن سبک و قیمت مناسب و دوام و مقاومت بالا می باشد. یونولیت نیز همانند پشم شیشه می تواند سوله را از نظر صوتی، رطوبتی و دمایی عایق کند.

توری مرغی

یکی دیگر از مصالح ساختمانی مناسب برای ساخت سوله ، توری مرغی می باشد. زمانی که از پشم شیشه برای عایق کاری سوله استفاده می شود، باید از توری مرغی برای آن استفاده شود. توری مرغی، دارای یک صفحه ی توری مانند است. جنس این توری، معمولاً مفتول گالوانیزه می باشد. توری مرغی از استحکام بالایی برخوردار است و در ابعاد و اندازه های گوناگون تولید می شود.

عرشه فولادی

از عرشه فولادی برای پوشش طبقات و سقف سوله استفاده می شود. عرشه فولادی از جنس ورق های فولادی گالوانیزه می باشد و موجب مقاومت و استحکام بسیار زیاد سوله می شود. عرشه فولادی ممکن است از چندین مصالح مانند بتن، گل میخ، ورق های فولادی و آرماتور ساخته شده باشد. عرشه فولادی در مقایسه با سقف های سنتی دارای مزایای متعددی مانند استحکام بیشتر، اجرای سریعتر، هزینه کمتر و وزن کمتر می باشد.

پروفیل آبرو، یکی از مصالح ساختمانی مناسب برای ساخت سوله

با استفاده از پروفیل آبرو می توان آب موجود در سقف را به خوبی هدایت و منتقل نمود. پروفیل آبرو را معمولاً بر روی سقف های شیب دار و شیروانی نصب می کنند. به دلیل آنکه این پروفیل با آب مستقیماً در تماس خواهد بود، باید از ورق هایی برای آن استفاده نمود تا از نظر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم شوند. اگر از ورق های مناسب برای پروفیل آبرو استفاده نشود، قطعاً این پروفیل با مشکلات زنگ زدگی مواجه شده و از طول عمر آنها کاسته می شود.

پروفیل زد

یکی دیگر از مصالح ساختمانی مناسب برای ساخت سوله ، پروفیل زد می باشد. این پروفیل برای احداث سقف سوله مورداستفاده قرار می گیرد. ورق های فولادی را بر اساس فرم خاصی حالت می دهند تا به شکل پروفیل زد در بیایند. از این پروفیل ها در موارد مختلفی استفاده می کنند. در نقشه های صنعتی برای نشان دادن این پروفیل ها، حرف Z را به کار می برند.

بیشتر بخوانید

شکل ظاهری این پروفیل مانند حرف Z می باشد. این پروفیل را معمولاً از دو نوع ورق سیاه و ورق گالوانیزه درست می کنند. ورق سیاه برای تولید پروفیل زد با ضخامت کم به کار می رود. برای ساخت پروفیل زد با بیشترین مقاومت از ورق گالوانیزه استفاده می کنند.

پیچ سرمته، از مصالح ساختمانی مناسب برای ساخت سوله

این پیچ به خوبی می تواند ورق های گالوانیزه را به یکدیگر وصل کند. این پیچ با پیچ های معمولی دارای تفاوت زیادی است. نصب آسان بدون استفاده از دریل، بدون نیاز به رول پلاک، مقاومت بالا در مقابل خوردگی و … از دیگر خصوصیات این پیچ ها هستند. پیچ های سرمته در چندین نوع شامل شیروانی، واشردار، سرتخت و … به کار می رود. از پیچ ها در مواد مختلفی مانند ساخت کانکس و سوله استفاده می کنند.

مهاربند

مهاربندها در دو نوع افقی و قائم برای ساخت سوله به کار می روند. مهاربندها برای فشار و کشش به کار می روند. این تجهیزات می توانند به صورت طولی و در بعضی از مواقع به صورت عرضی جهت افزایش سختی لوله لوله ها نصب می شوند. در زمان اجرای مهاربند باید از میل مهار و بست های قورباغه ای استفاده شود تا پروسه نصب آن به درستی انجام شود.

قاب یا فریم، از مصالح ساختمانی مناسب برای ساخت سوله

این قاب ها دارای دهانه های بزرگی می باشند که بدون لحاظ ستون میانی اجرا می شوند. جهت اتصال قاب ها در ساخت و اجرای سوله در بخش های میانی یا تاج سوله به صورت شیب دار ممکن است از اجزایی مانند Rafter استفاده شود. ستون های سوله اهمیت زیادی دارند و تمامی بارها را تحمل می کنند. رفترها، تیرهای افقی بالای ستون است که تمامی بارها را به ستون منتقل می کنند. رفترها ممکن است در مواردی مانند غیرمنشوری اجرا شوند. بخش فوقانی قاب که دو رفتر به همدیگر وصل هستند، تاج فریم نامیده می شود. پروفیل های معمولی را نمی توان برای این قاب ها استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یونولیت کلاه ایمنی

یونولیت کلاه ایمنی

یونولیت کلاه ایمنی ، محصولی ایده آل برای محافظت از سر در زمان دوچرخه سواری، اسکیت و سایر بازی ها و تفریحات ورزشی است. با

مشاهده »