کاربرد پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف

پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف
دسته بندی:
چیکید محتوا
کاربرد پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف

پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف به دلیل سبکی، مقاومت بالا، خاصیت عایق حرارتی بالا، بهداشتی بودن و … به کار می رود.

یکی از کسب و کارهای موفق در حل حاضر، تولید ظروف یک بار مصرف می باشد. زندگی سبک جدید به گونه ای است که میزان استفاده از ظروف یکبار مصرف افزایش پیدا کرده است.

شناخت ظروف یک بار مصرف

نخستین باری که ظروف یکبار مصرف در ایران مورداستفاده قرار گرفتند، سال 1359 هجری شمسی بود. ولی فرآیند تولید نسل های پیشرفته تر این ظروف به چندین سال پیش مربوط می شود. کمتر از ده سال پیش برای نخستین بار، ظروف یکبار مصرف پیشرفته در ایران تولید شدند. ظروف یک بار مصرف، ظروفی هستند که از مواد پلاستیکی یا مقوایی درست می شوند. این ظروف در ابعاد و اشکال متفاوت تولید و روانه بازار می شوند.

نسل جدید ظروف یک بار مصرف از انواع پلیمرها درست می شوند. پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف به کار می رود و ظروف یکبار مصرف باکیفیتی تولید می کنند. استفاده از هر یک از پلیمرها سبب تولید ظروف یکبار مصرفی با خاصیت جدید می شود.

انواع ظروف یکبار مصرف

ظروف یک بار مصرف معمولاً از پلاستیک ساخته می شوند. متریال به کار رفته در ظروف یکبار مصرف ممکن است متفاوت باشد. انواع ظروف یک بار مصرف بر اساس مواد اولیه به کار رفته در آن شامل ظروف یکبار مصرف پلی استایرنی، ظروف یکبار مصرف پلی پروپینی و ظروف یکبار مصرف پلی اتیلنی با چگالی بالا می باشد.

هر یک از این مواد دارای کاربردهای مختلفی هستند. به طور مثال برای نگهداری از سرکه و روغن و یا مواد غذایی گرم از ظروف یکبار مصرف پلی اتیلن سفید استفاده می کنند. پلی پروپلین سفید برای بسته بندی لبنیات بسیار مناسب است. کاربرد پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف موجب تولید ظروف یکبار مصرف باکیفیتی می شود که در موارد مختلفی به کار می رود.

بیشتر بخوانید

پلی اتیلن و پلی پروپین به صورت صفحات اکسترودی ارائه می شوند و فرم دهی به این صفحات، بسیار دشوار می باشد. زیرا از گرمای خاصی برخوردار هستند و این مسئله سبب کندی گرم شدن آنها می شود. سرعت انتقال گرما در این پلیمرها بسیار کم است و این مسئله سبب اختلال در قالب گیری می شود. به علاوه، پلیمرها به حالت کریستالی دچار شده که این مشکل به دلیل کم بودن دمای حالت پذیری آنها نسبت به دمای نرمی آنها می باشد. در نتیجه، فرآیند قالب گیری سخت است. ظروف یک بار مصرف پلی استایرنی از بهترین ظروف یکبار مصرف هستند.

آشنایی با کاربرد پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف

پلی استایرن، یک پلیمر مصنوعی اروماتیک از منومر استایرن است که در چندین نوع معمولی، مقاوم و انبساطی (یونولیت) تولید می شود. پلی استایرن می تواند برای تولید محصولات مختلف مانند لوازم برقی، بدنه ساعت، تلویزیون، رادیو، لوازم ورزشی، اسباب بازی، عایق برودتی در بدنه یخچال و فریزر و … به کار می رود. هر یک از انواع پلی استایرن معمولی، پلی استایرن مقاوم و پلی استایرن انبساطی در حوزه هایی مورداستفاده قرار می گیرند که کاربرد پلی استایرن انبساطی (یونولیت) بیشتر از سایر موارد است.

یکی از کاربردهای پلی استایرن، تولید ظروف یکبار مصرف می باشد. استفاده از پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف سالها رواج پیدا کرده است. ظروف یک بار مصرف تولیدی با پلی استایرن به خوبی می توانند غذا را گرم نگه دارند. زیرا پلی استایرن از خاصیت عایق دما برخوردار است و اجازه نمی دهد که گرمای غذا از ظرف به بیرون رود و سرمای محیط از بیرون ظرف به داخل ظرف منتقل شوند.

در کارخانه بزرگ و کوچک برای تولید ظروف یک بار مصرف و تولید محصولات دیگر و همچنین بسته بندی تولیدات از پلی استایرن استفاده می شود. روند تولید و بسته بندی در صنایع ممکن است بدون پلی استایرن با اختلال مواجه شود. گرانول های به کار رفته برای تولید این مواد مثل اغلب پلیمرها اندک است و دارای ناخالصی هایی می باشد.

مسئله ای که از جنبه های مختلف حائزاهمیت است، بازیافت این محصولات است تا نیاز به مواد اولیه را کاهش داده و سلامت محیط زیست را تضمین کند. زیرا رها کردن این مواد در طبیعت به شدت سلامت محیط زیست را تحت تأثیر قرار می دهد. با بازیافت این مواد می توان کمبود پلیمر را تا اندازه ای جبران نمود که این مسئله، ارزش زیادی دارد.

مزایای استفاده از پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف

  • این ظروف سبک هستند و استفاده و جابه جایی آنها بسیار ساده است.
  • قیمت این ظروف بسیار مناسب است که این مسئله به دلیل ارزانی پلی استایرن می باشد.
  • این ظروف قابل بازیافت هستند تا از آنها بتوان دوباره در صنعت استفاده کرد.
  • مقاومت ظروف یکبار مصرف تولیدی با این مواد، بسیار بالا است.
  • این ظروف عایق گرما و سرما هستند و تا چندین ساعت می توانند غذا را در دمای موردنظر نگهداری کنند.
  • امکان تولید این ظروف به شکل ها و اندازه های مختلف وجود دارد. زیرا مواد اولیه ی این مواد، انعطاف پذیری دارند.

انواع پلی استایرن به کار رفته در ظروف یک بار مصرف

پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف ممکن است از دو نوع پلی استایرن نیمه شفاف یا فوم باشد. ظروف یکبار مصرفی که با انواع پلی استایرن ها تولید می شوند را می توان از ظاهر تا حدودی تشخیص داد. کاربردهای ظروف تولیدی با انواع پلی استایرنی در اغلب مواقع، متفاوت است. تولیدکنندگان با توجه به استراتژی خود و کاربرد محصولات موردنظر از هر یک از پلی استایرن ها استفاده می کنند.

کلام آخر

یکی از مهمترین کاربردهای پلی استایرن، تولید ظروف یک بار مصرف می باشد که امروزه حجم زیادی از این محصولات مورداستفاده قرار می گیرند. پلی استایرن، محصول بهداشتی و سالمی برای بسته بندی خوراکی ها و مواد غذایی می باشد. اولویت تولیدکنندگان و صاحبان صنایع در انتخاب متریال مناسب برای تولید ظروف یکبار مصرف، باید سالم بودن و بهداشتی بودن آنها باشد.

از انواع پلی استایرن در مواد مختلف مانند ساختمان سازی، خودروسازی، ماکت سازی، دکورسازی، بسته بندی، تولید لوازم خانگی، مجسمه سازی و … استفاده می کنند. بنابراین کاربردهای پلی استایرن دارای اهمیت زیادی است. استفاده از پلی‌استایرن در ظروف یکبار مصرف موجب ارتقای سطح کیفی این ظروف می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یونولیت کلاه ایمنی

یونولیت کلاه ایمنی

یونولیت کلاه ایمنی ، محصولی ایده آل برای محافظت از سر در زمان دوچرخه سواری، اسکیت و سایر بازی ها و تفریحات ورزشی است. با

مشاهده »