وزن انواع سقف ساختمانی

وزن انواع سقف ساختمانی
دسته بندی:
چیکید محتوا
وزن انواع سقف ساختمانی

وزن انواع سقف ساختمانی بر اساس فاکتورهای مختلفی محاسبه می شود. اغلب سقف های جدید، سبک و مقاوم هستند.

یکی از قسمت های مهم ساختمان، سقف آن می باشد. بی توجهی به انتخاب سقف مناسب برای ساختمان، پیامدهای مختلفی دارد. هر نوع سقف، دارای ویژگی های مختلفی است و وزن بخصوصی دارد. فرمول یکسانی برای محاسبه وزن سقف وجود ندارد.

فاکتورهای اصلی محاسبه وزن سقف‌های گوناگون

برای محاسبه وزن سقف، عوامل مختلفی درنظر گرفته می شوند که مهمترین آنها را بررسی می کنیم:

بار زنده سازه

بار زنده سازه دربردارنده همه قسمت های موقتی می باشد. به منظور محاسبه این بخش باید وزن نیروهای کار و ابزارهای حمل شده توسط آنها را لحاظ کرد. برف احتمالی و بادهای وزیده شده و … باید درنظر گرفته شوند. زیرا این موارد جزء بارهای زنده ساختمان هستند. جهت محاسبه این بخش، باید مقدار انباشته شدن برف در هر قسمت از سقف و مقدار انتقال دما و … را درنظر گرفت.

بار بالابرنده

برای محاسبه وزن انواع سقف ساختمانی باید بار بالابرنده را درنظر گرفت. نیروی آپلیفت یا بالابرنده، هر نوع نیروی خارجی می باشد که به دنبال آن، ستون های سازه به تفکیک از جایگاه خود متمایل شده و به طرف بالا حرکت می کند. این نیرو شاید به سبب زمین لرزه یا بادهای شدید بوجود بیاید و تکنیک های گوناگونی برای کنترل آن به کار گرفته می شود.

شناسایی ریسک

با لحاظ پارامترهای گوناگون، مقدار تحمل بار ساختمان بایستی با مقدار هزینه های ساخت و ساز متناسب باشد. بعضی از مالکان و پیمانکاران به منظور کاهش هزینه ها از میزان حاشیه اطمینان کاسته و با هزینه کمتر به اتمام پروژه اقدام می کنند. بعضی از سازه ها به سبب قرارگیری در شهرهای حادثه خیز، بایستی حاشیه امنیت بالاتری را دارا باشند.

وزن کلی سازه، فاکتور مهم تعیین وزن انواع سقف ساختمانی

تمامی سازه ها باید به گونه ای احداث شوند که قابلیت تحمل وزن و بخش های گوناگون را دارا باشد. وزن کلی شامل دو آیتم بار مرده و بار زنده می باشد. وزن بار مرده دربردارنده همه قسمت های دائمی سازه مثل دیوارها، ستون ها و تأسیسات می باشد. در این قسمت باید مقدار شیب قسمت های گوناگون سازه را حساب نمود.

برنامه ریزی های آتی برای سقف

با توسعه کسب و کارها و به تدریج شاید مالکان تصمیم بگیرند که در برنامه ریزی اولیه خود تجدیدنظر کنند. در این برنامه ریزی باید به مسائلی مانند اضافه کردن طبقات، افزایش تعداد ساکنین بر روی پشت بام و … توجه نمود.

بررسی وزن انواع سقف ساختمانی

به وزن چندین مورد از سقف ها، اشاره می کنیم:

وزن و میزان تحمل بار سقف تیرچه بلوک

در بررسی وزن سقف تیرچه بلوک باید به این مسئله اشاره کنیم که نوع بلوک در تعیین وزن، اثر زیادی دارد. اگر از بلوک یونولیت استفاده شود، وزن سقف بسیار کاهش پیدا خواهد کرد. بلوک های سیمانی، موجب افزایش وزن سقف می شوند. بنابراین نوع بلوک و کیفیت مواد به کار رفته در بلوک، مستقیماً در محاسبه وزن اثر دارند.

وزن و میزان تحمل بار دال بتنی

در محاسبه وزن انواع سقف ساختمانی باید به وزن دال بتنی اشاره کنیم که یکی از پرکاربردترین سقف ها است. دال بتنی را می توان برای بخش های مختلف مانند کف ساختمان، سقف ساختمان، بالکن، تونل، روساز جاده ها، پیاده روها و … مورداستفاده قرار داد. دال بتنی به دو شکل پیش ساخته و یا درجا قابل استفاده می باشد.

بیشتر بخوانید

سقف دال بتنی را می توان در دو حالت توپر و توخالی احداث نمود. از انواع روش های اجرای سقف دال بتنی می توان به دال بتنی تخت، دال وافل، دال مشبک، دال یک طرفه، دال دو طرفه، دال مجوف، دال گنبدی، دال پس تنیده و … اشاره نمود. وزن هر یک از این متدهای اجرای این سقف، متفاوت است.

برای محاسبه وزن این سقف باید به مواردی مانند وزن آسفالت، قیرگونی اندود، ملات، ماسه، سیمان، سقف کاذب، پوکه معدنی، تأسیسات احتمالی و … توجه نمود و وزن را بر مبنای وزن واحد به حجم حساب کرد. پس از آن باید ضخامت هر یک را بر اساس متر حساب نمود تا وزن واحد سطح را تعیین نمود.

وزن و میزان تحمل بار تیرچه بلوک سیمانی (بررسی وزن انواع سقف ساختمانی )

در این سقف، تیرچه ها به جای تیر فرعی به کار رفته اند و بلوک ها، بسیار اثرگذار هستند. وزن هر بلوک سیمانی حدود 15 الی 30 کیلوگرم می باشد. وزن سازه های ساخته شده با این بلوک ها، بالا است.

به منظور کاهش وزن سازه و کاهش پیامدهای سنگین بودن سازه باید از بلوک های سیمانی سبک استفاده نمود. این بلوک های جدید موجب افزایش استحکام و مقاومت سازه و کاهش وزن سازه می شوند. برای محاسبه وزن چنین سقفی باید مانند محاسبه وزن سقف تیرچه بلوک معمولی عمل نمود. در این شرایط باید وزن بلوک های سیمانی بر مبنای وزن واحد حجم، ضخامت و وزن واحد سطح حساب شود. با تجمیع وزن بخش های گوناگون، وزن نهایی سقف بدست می آید.

وزن و میزان تحمل بار سقف تیرچه پیش تنیده

در ادامه موضوع وزن انواع سقف ساختمانی با سقف تیرچه پیش تنیده آشنا می شویم. وزن تیرچه پیش تنیده معمولاً 28 کیلوگرم می باشد که در مقایسه با برخی از تیرچه های بتنی، سنگین تر است. وزن اغلب سازه هایی که با تیرچه پیش تنیده احداث شده اند، به دلیل وزن تیرچه پیش تنیده کمتر از وزن سازه های احداثی با تیرچه های خرپایی و بتنی و کرومیت می باشد.

برای محاسبه سقف تیرچه پیش تنیده باید وزن و تعداد بلوک های تیرچه پیش تنیده در هر سقف را دانست. تیرچه های پیش تنیده از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و به خوبی می توانند وزن سازه را تحمل کنند. یکی از دلایل کاهش وزن سقف تیرچه پیش تنیده، کاهش نیاز به حجم بتن می باشد.

کلام آخر

در بررسی وزن انواع سقف ساختمانی ، تنها به چندین مورد از آنها اشاره نمودیم و توضیحات مختصری درباره آنها ارائه دادیم. نکته ای که قابل توجه است این است که در انتخاب نوع سقف، صرفاً وزن سقف را ملاک قرار نمی دهند و به موارد مختلفی توجه دارند. اما وزن سقف، فاکتور بسیار مهمی است که در راندمان سازه اثرگذار است و سازه بهتری را ایجاد می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یونولیت کلاه ایمنی

یونولیت کلاه ایمنی

یونولیت کلاه ایمنی ، محصولی ایده آل برای محافظت از سر در زمان دوچرخه سواری، اسکیت و سایر بازی ها و تفریحات ورزشی است. با

مشاهده »