نقش یونولیت در ساختمان های سبز و پایدار

ساختمان های سبز و پایدار
دسته بندی:
چیکید محتوا
نقش یونولیت در ساختمان های سبز و پایدار

ساختمان های سبز و پایدار می توانند محیط زیست را تا حدودی از خطرات و آسیب های احتمالی، در امان نگه دارند.

در سال های اخیر توجه بسیار زیادی به حفظ سلامت محیط زیست شده است و مدام از افزایش آسیب های ناشی از صنعتی شدن شهرها و افزایش جمعیت صحبت می شود. به همین علت در حوزه های مختلف تلاش می شود که با تدوین و تنظیم راهکارهایی به بهبود سلامت محیط زیست کمک شود. اقدام مهمی که در حوزه ساختمان سازی صورت گرفته است، احداث سازه‌های سبز می باشد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می شویم.

آشنایی با ساختمان های سبز و پایدار

معماری سبز یا معماری پایدار، استراتژی ساختمانی می باشد که دارای یک هدف مهم است و آنهم حفظ محیط زیست می باشد. در طراحی و ساخت ساختمان های سبز و پایدار به موارد متعددی توجه می شود که حاصل کار مطابق با انتظارات شود.

سازه هایی که بر اساس اصول معماری سبز یا پایدار احداث می شوند، دارای راندمان بسیار خوبی هستند. معماری سبز دارای دستاوردهای مهمی است که از جمله آن می توان به بهبود کیفیت سازه ها، صرفه جویی در منابع طبیعی، کاهش هزینه های انرژی و سلامت محیط زیست اشاره نمود.

به دلیل تغییرات آب و هوایی و نیازمندی های پایدار، این سبک معماری می تواند یک الگوی کارآمد در طراحی و احداث سازه های مختلف باشد. احداث چنین سازه هایی قطعاً در افزایش سطح کیفی زندگی انسان ها، نقش پررنگی خواهد داشت. برای پیاده سازی این استراتژی باید شناخت خوبی از اثرات مستقیم و غیرمستقیم سازه ها بر محیط زیست داشت تا با توجه به این مسئله برای کاهش میزان اثرگذاری عوامل تخریب کننده بر روی محیط زیست تلاش نمود.

برای ساخت چنین سازه هایی باید از مصالحی که قابل بازیافت هستند و سلامت محیط زیست را تهدید نمی کنند، استفاده نمود. یونولیت برای ساخت چنین سازه هایی بسیار مناسب و سودمند خواهد بود.

تاریخچه معماری سبز

در چندین سال اخیر شاهد طراحی و احداث ساختمان های سبز و پایدار در نقاط مختلف دنیا هستیم. تاریخچه معماری سبز در دنیا به سال های پیش از اینکه این اصطلاح ایجاد شود، مربوط می شود. ابتدای قرن بیستم، بعضی از مهندسان علاقمند به محیط زیست، دغدغه های خود را بابت اثرات سازه ها بر محیط زیست ابزار کردند و سعی کردند که استراتژی های محیطی در طراحی و ساخت، مهم نشان داده شوند.

در سال های اخیر، گسترش معماری سبز به صورت یک روند پایدار و رو به جلو در صنعت ساختمان سازی معرفی شده است. بهره مندی از تکنولوژی های جدید و بهره مندی از منابع انرژی تجدیدپذیر در سازه ها از جمله فاکتورهای بااهمیت در گسترش معماری سبز می باشند. این راهکار در طول تاریخ از سوی افرادی مثل فرانک لوید رایت، جان راسکین و … ارائه شد و با ایجاد گروه ها و ارگان های معماری سبز، تبدیل به یک حرکت جهانی و فراگیر شد.

اصول معماری پایدار یا معماری سبز

معماری سبز با توجه به اصول طراحی و ساختمانی، بهبود کیفیت زندگی انسان ها و به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی در زمینه سازه ها را دنبال می کند. ساختمان های سبز و پایدار باید بر اساس اصول زیر طراحی و ساخته شود.

  • اصل حفاظت از انرژی
  • اصل تعامل با اقلیم
  • کاهش استفاده از منابع جدید
  • اصل احترام به انسان ها
  • اصل احترام گذاشتن به سایت
  • اصل کل گرایی

تفاوت معماری سبز و معماری پایدار

در ارتباط با ساختمان های سبز و پایدار باید با تفاوت های معماری سبز و پایدار آشنا باشیم. معماری پایدار به معماری سبز بسیار شبیه می باشد. ولی تفاوت هایی که میان این دو وجود دارد، باید موردتوجه قرار بگیرد. در زمان مقایسه میان معماری سبز و پایدار باید به تفاوت مهم آنها توجه داشت. معماری پایدار، یک ایدئولوژی وسیع می باشد که است که دستاوردهای اجتماعی، زیست محیطی، عملکردی و مالی را لحاظ می کند. در حالیکه معماری سبز عمدتاً بر جنبه های محیط زیستی زوم دارد.

برای درک بهتر موضوع می توان به پارکت هایی که برای کف سازه ها به کار می روند، اشاره نمود. با توجه به این پارکت ها می توان اثرات معماری پایدار و معماری سبز را ملاحضه نمود. در دید نخست، اثر معماری سبز دریافت می شود. طوری که استفاده از این مدل چوب ها به دلیل نبود مواد مضر مانند ترکیبات آلی فرار، انتخاب ایده آلی است. ولی از سوی دیگر قطع درخت برای استفاده از چوب آن، یک تضاد با تئوری معماری سبز که دربردارنده هدف حفظ سلامت محیط زیست است، دارد. معماری پایداری در اینجا، راهکار است. با ارائه نظریه کاشت هر درخت به ازای قطع هر درخت، می توان یک تعادل ایجاد نمود. لذا معماری سبز و معماری پایدار می توانند مکمل هم باشند.

مزایا و معایب ساختمان های سبز و پایدار

طراحی و احداث چنین ساختمان هایی، دارای مزایای بسیار زیادی است. یک نمونه از چنین ساختمان هایی، بام سبز یا روف گاردن می باشد که بر اساس اصول معماری سبز احداث می شوند. مزایای چنین ساختمان هایی شامل موارد زیر است:

ارزش اقتصادی بیشتر: با توجه به اینکه این سازه ها دارای ارزش زیست محیطی زیادی هستند، حتماً در قیمت گذاری آنها لحاظ می شود.

رونق کسب و کار: اگر این سازه ها جزء ساختمان های تجاری و گردشگری باشند، حتماً به سبب سبز بودن و باصفا بودن موجب رونق کسب و کار می شود. در این سازه ها می توان به تأسیس رستوران ها و کافی شاپ ها اقدام نمود و سود زیادی را کسب کرد.

کارآمد از نظر حفظ انرژی: ساختمان های سبز و پایدار از نظر حفظ انرژی بسیار کارآمد هستند. در چنین سازه هایی مصرف انرژی بسیار اندک است. گرمای موجود در ساختمان در روزهای سرد حفظ خواهد شد و همچنین خنکای موجود در ساختمان در روزهای گرم، باقی خواهد ماند تا نیازی به افزایش درجه های سیستم سرمایشی و گرمایشی نباشد.

کاهش آلودگی هوا: قطعاً زمانی که مصرف انرژی کاهش پیدا کند، سوخت های فسیلی کمتری مصرف می شوند و این مسئله سبب می شود که این سازه ها در جلوگیری از زیاد شدن آلودگی هوا مؤثر باشند.

بهبود سلامت کلی: زمانی که در ساختمانی زندگی یا کار می کنید که دارای گیاهان زیادی است، از نظر روانی و جسمانی اوضاع بهتری خواهید داشت. زیرا وضعیت سلامت روانی و جسمانی شما  بهبود پیدا می کند.

اما مشکلات طراحی و ساخت ساختمان های سبز و پایدار، هزینه های اولیه بالای آنها و مناسب نبودن معماری سبز برای احداث هر سازه ای است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یونولیت کلاه ایمنی

یونولیت کلاه ایمنی

یونولیت کلاه ایمنی ، محصولی ایده آل برای محافظت از سر در زمان دوچرخه سواری، اسکیت و سایر بازی ها و تفریحات ورزشی است. با

مشاهده »