همه چیز درباره سقف سبک پلی‌استایرن

درباره سقف سبک پلی‌استایرن
دسته بندی:
چیکید محتوا
همه چیز درباره سقف سبک پلی‌استایرن

درباره سقف سبک پلی‌استایرن ، اطلاعات بسیار خوبی در اختیار شما قرار می دهیم تا برای انتخاب این نوع سقف، بهتر تصمیم گیری کنید.

سقف، مهمترین قسمت هر سازه ای می باشد که وزن زیادی را تحمل می کند. بنابراین اجرای اصولی آن با استفاده از بهترین مصالح ساختمانی، اهمیت زیادی دارد. چندین نوع سقف برای سازه های امروزی قابل اجرا می باشد که یکی از اقتصادی ترین آنها، سقف پلی استایرن می باشد.

آشنایی با سبک ترین و مدرن ترین سقف ساختمانی

سقف طاق ضربی، سقف تیرچه بلوک، سقف عرشه فولادی، سقف دال بتنی، سقف تیردال، سقف کوبیاکس، سقف پیش تنیده و … از جمله انواع سقف هستند که هر یک به سبب مزایایی که دارند، موردتوجه سازندگان قرار گرفته اند.

درباره سقف سبک پلی‌استایرن گفته می شود که در عین سبکی، دارای مقاومت بسیار بالایی است. هسته اصلی این سقف را پلی استایرن تشکیل داده است. ساختار این سقف به صورت سلولی و باز می باشد. ساختار سلولی سبب می شود که راندمان خوبی برای ورود و خروج حرارت داشته باشد و وزن آن بسیار کمتر از حد معین شود. ویژگی هایی که این سقف دارد، آن را برای اجرای سقف هر نوع سازه ای مناسب کرده است.

اهمیت انتخاب یک روش صحیح برای اجرای سقف

سقف، اصلی ترین بخش هر سازه ای است که در انواع مختلفی وجود دارد. خصوصیت حائزاهمیت یک سقف این است که در مقابل نیروهای گوناگون که به آن وارد می شود، مقاومت کند و مانع از آسیب دیدگی قسمت های دیگر سازه شود.

بیشتر بخوانید

به سطح بالایی یک سازه، سقف گفته می شود. زمانی که یک سازه دارای چندین طبقه باشد، سقف ها علاوه بر نقش اصلی خود، نقش جداساز و تفکیک کننده را دارا می باشند. در نواحی سردسیر معمولاً سقف را کوتاه تر درنظر می گیرند. ولی برای نواحی گرمسیر تا حد مجاز، سقف را بلند درنظر می گیرند. از آنجایی که سقف، ایفاگر نقش مهمی است و مسئولیت بزرگی را بر عهده دارد باید به اجرای اصولی وصحیح آن با استفاده از بهترین متریال، اهمیت داد.

مزایای گفته شده درباره سقف سبک پلی‌استایرن

  • این سقف به سبکی معروف است و خصوصیت منحصر به فرد آن، وزن اندک آن است. سبکی سقف سبب می شود که در زمان بروز حوادثی نظیر زمین لرزه، کمترین آسیب دیدگی و تخریبی ایجاد شود.
  • پلی استایرن موجود در سقف سبب شده است که صرفه جویی در مصرف انرژی به خوبی انجام شود. زیرا پلی استایرن، عایق انرژی می باشد.
  • این سقف، عایق صوت می باشد. امروزه به دلیل افزایش افراد ساکن در ساختمان ها، حفظ آرامش و برقراری سکوت بسیار مهم است. سقف پلی استایرن، عایق صوت می باشد و این مسئله زمینه ساز فراهم شدن سکوت در سازه است.
  • انعطاف پذیری پلی استایرن بسیار بالا است. در نتیجه سقف هایی که دارای شکل هندسی خاصی هستند را می توان با استفاده از پلی استایرن به خوبی اجرا نمود.
  • مگر می شود درباره سقف سبک پلی‌استایرن صحبت کرد و از مقرون به صرفه بودن آن چیزی نگفت. این سقف نسبت به بسیاری از انواع سقف ها، کم هزینه تر است. زیرا پلی استایرن، ارزان است.
  • با استفاده از پلی استایرن می توان حجم نیاز به استفاده از سایر مصالح مانند گچ، آهن، سیمان و … را کاهش داد. این مسئله از جهتی سبب کاهش بیشتر وزن سازه و از جهتی سبب کاهش بیشتر هزینه اجرای سازه می شود.
  • امکان لمینت شدن این سقف با بهره گیری از رزین اپوکسی، دیگر مزیت قابل توجه این سقف می باشد.
  • سرعت اجرای این سقف به شدت بالا است. زیرا پلی استایرن ها سبک هستند و به راحتی مورداستفاده قرار می گیرند و کار کارگران را راحت تر می کنند.

معایب گفته شده درباره سقف سبک پلی‌استایرن

به هر حال نمی توان درباره یک نوع سقف صحبت کرد و صرفاً از مزایای آن گفت. مگر می شود که یک نوع سقف تنها دارای ویژگی های مثبت باشد و هیچ ویژگی منفی نداشته باشد. سقف پلی استایرن همانند هر نوع سقف دیگری دارای معایب و ویژگی های منفی می باشد که چندین مورد از آنها شامل موارد زیر می باشد:

  • این سقف در مقابل ضربه های بسیار سنگین و شدید، تاب ندارد و احتمال آسیب دیدگی آن در این شرایط بسیار زیاد است.
  • اگر بلوک های پلی استایرن به کار رفته برای اجرای سقف از نوع بسوز باشد، احتمال تخریب شدید و خسارت جانی فراوان در زمان آتش سوزی وجود دارد. متأسفانه بسیاری از سازندگان به استفاده از پلی استایرن نسوز اهمیت نمی دهند.
  • درباره سقف سبک پلی‌استایرن باید به شیوه درست اجرای آن اهمیت داده شود. اگر این سقف به درستی اجرا نشود به دلیل نفوذ رطوبت و آب، زمینه ساز رشد قارچ و پوسیدگی می شود.
  • این سقف دارای طول عمر بالایی است و در این مسئله، جای تردید نیست. اما چنانچه سقف در معرض تابش شدید آفتاب قرار بگیرد و یا در معرض تماس با مواد آلی و شیمیایی قرار بگیرد، قطعاً دچار فرسودگی می شود و دوام خود را از دست می دهد.

تخمین هزینه اجرای سقف با بلوک های یونولیت

مسئله مهم برای سازندگان، هزینه اجرایی است. همانطور که یک اشاره کوچکی شد، سقف پلی استایرن از سقف های اقتصادی و مقرون به صرفه می باشد. اما برای آنکه اطمینان خاطر حاصل شود که این سقف گران نیست، می توان قیمت بلوک های پلی استایرن را با قیمت سایر مصالح مقایسه نمود. قطعاً پس از این قیاس متوجه خواهید شد که سقف پلی استایرن کاملاً مقرون به صرفه است. بنابراین درباره سقف سبک پلی‌استایرن و مقرون به صرفه بودن آن، شک نکنید.

حال اینکه هزینه اجرای یک سازه با استفاده از بلوک های پلی استایرن چقدر می شود، به عوامل مختلفی بستگی دارد. سازه موردنظر چندین طبقه و دارای چندین سقف است؟ متراژ هر طبقه چقدر است؟ تعداد بلوک های پلی استایرن موردنیاز برای اجرای سقف به صورت تقریبی چه اندازه است؟ نرخ روز بلوک های پلی استایرن چقدر است؟ و سایر موارد تعیین می کنند که نرخ تقریبی اجرای سقف پلی استایرن حدوداً چقدر می شود؟ با توجه به اینکه این سقف دارای مقاومت قابل قبولی است، می تواند انتخاب عاقلانه ای باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یونولیت کلاه ایمنی

یونولیت کلاه ایمنی

یونولیت کلاه ایمنی ، محصولی ایده آل برای محافظت از سر در زمان دوچرخه سواری، اسکیت و سایر بازی ها و تفریحات ورزشی است. با

مشاهده »