یونولیت استوانه‌ای برای ساخت پل

یونولیت استوانه‌ای برای ساخت پل
دسته بندی:
چیکید محتوا
یونولیت استوانه‌ای برای ساخت پل

یونولیت استوانه‌ای برای ساخت پل با هدف کاهش مصرف بتن و مصالح ساختمانی به کار می رود و در هزینه های احداث پل صرفه جویی می کند.

یونولیت، محصول پرکاربردی است که به اشکال مختلفی تولید می شود. یکی از اشکال یونولیت، پلاستوفوم استوانه ای می باشد. این یونولیت دارای کاربردهای فراوانی است که یکی از آنها، پل سازی می باشد.

معرفی یکی از انواع کاربردی ترین یونولیت‌ها

یونولیت استوانه ای، یکی از انواع یونولیت است که دارای شکل استوانه ای مانند است. تمامی مشخصات این نوع یونولیت همانند یونولیت معمولی می باشد. این محصول از پلی استایرن انبساطی درست می شود که پروسه خاصی را طی می کند و در نهایت با استفاده از قالب و دستگاه برش به شکل استوانه ای در می آید. یونولیت های استوانه ای به اندازه ای مستحکم هستند که از آنها می توان به عنوان میز استفاده نمود. حتی استحکام این میزهای یونولیتی از میزهای چوبی بالاتر است.

کاربردهای مختلف یونولیت‌های استوانه‌ای

یونولیت استوانه‌ای برای ساخت پل ، یکی از کاربردهای یونولیت است. کاربردهای مختلف یونولیت استوانه ای شامل استفاده در جشن ها به عنوان میز، ساخت وسایل دکوری، استفاده در صنعت گاز و پتروشیمی با هدف شناور کردن اجسام، پرکنندگی، احداث پل و … می باشند. هر یک از این کاربردها دارای اهمیت زیادی هستند. بنابراین یونولیت های استوانه ای را می توان محصول بسیار مهمی دانست که در حوزه های مختلفی کاربرد دارد.

تاریخچه یونولیت‌های استوانه ای

این ماده نخست از سوی آلمان های نازی به کار گرفته شد. این افراد برای گذشتن از آب رودخانه از پلاستوفوم به عنوان کمربند شنا استفاده نمودند تا به آسانی از رودخانه گذر کنند. پلاستوفوم که نام تجاری یونولیت است حاصل فرآیندهای پتروشیمی می باشد. فرآیندهای پتروشیمی به خوبی می تواند ماده ای را ارائه کند که دارای خواص بی شماری است. یونولیت در دمای اتاق به صورت ترموپلاستیک است و قابل ذوب شدن می باشد.

نحوه تولید یونولیت استوانه‌ای برای ساخت پل

پلی استایرن، ماده اولیه تولید یونولیت است که برای پلاستوفوم استوانه پل سازی به کار می رود. این ماده اولیه باید یکبار پخته شود و سپس در معرض بخار قرار بگیرد. با این کار، ذرات یونولیت کاملاً به یکدیگر چسبیده شده و گاز پنتانی که درون آن است، بخار می شود. در نهایت با اقدامات صورت گرفته، پلی استایرن منبسط می شود. این روند تولید سبب شده است که نام یونولیت پلی استایرن انبساطی را برای این محصول انتخاب کنند. هر یک از مراحل تولید پلاستوفوم استوانه ای شامل پخت، حرارت دهی، انبساط، برش، قالب گیری و … باید با دقت بالایی انجام شود تا کیفیت محصول نهایی بسیار بالا باشد.

علت انتخاب یونولیت یا پلاستوفوم برای ساخت سازه پل

یونولیت استوانه‌ای برای ساخت پل به کار می رود، چرا که با مزایای ذاتی خود برای استفاده در صنعت پل سازی بسیار مناسب می باشد و موجب کاهش بار مرده سازه می شود. یونولیت برای پل سازی و پرکننده حجم با هدف صرفه جویی در مصرف بتن ریزی و کاهش بار مرده به کار رفته و دستیابی به این اهداف را میسر می کند. انتخاب یونولیت برای احداث پل به آن جهت است که این محصول دارای ویژگی های زیر است:

  • مقاومت پلاستوفوم در حد قابل توجهی است و این مسئله سبب می شود که مقاومت پل بیشتر از حد تصور باشد.
  • پلاستوفوم در مقابل رطوبت بسیار مقاوم است و تمامی مصالح به کار رفته در پل به مقاومت بالا در برابر رطوبت نیاز دارند.
  • مقاومت بسیار بالای یونولیت در برابر برودت و حرارت، دیگر ویژگی حائزاهمیت یونولیت است که آن را مناسب احداث پل کرده است.
  • هر اندازه که سازه پل سبک تر باشد، از جهات مختلف بهتر است. بنابراین باید از مصالح ساختمانی سبک مثل یونولیت استفاده نمود.
  • نصب و اجرای یونولیت برای احداث پل آسان است. بنابراین پل سازی با استفاده از مصالحی مانند یونولیت و دیگر مصالحی همانند آن، آسان خواهد بود.
  • هزینه ها برای احداث هر سازه ای مهم است. با استفاده از یونولیت می توان هزینه ساخت سازه پل را تا چندین درصد کاهش داد.
  • یونولیت استوانه‌ای برای ساخت پل مناسب است چون طول عمر و دوام بسیار بالایی دارد. با وجود اینکه یونولیت بسیار سبک است و وزن آنچنانی ندارد، دوام قابل توجهی دارد و با گذشت زمان همچنان مقاوم باقی می ماند.

سایر مصالح مناسب برای احداث پل

بشر برای انجام فعالیت های خود مانند تردد، حمل و نقل و خدمت رسانی و … به بناها و زیرساخت های شهری نیازمند است. پل با هدف عبور از دره، رودخانه و جاده به صورت وسیع از گذشته تا به امروز به کار می رود. در ساخت پل باید الزاماتی مثل ترافیک، هندسه پل، روسازی و زیرسازی و … لحاظ شود. یکی از مسائل مهم در این ارتباط، استفاده از مصالح مصرفی مناسب است.

تمامی مصالح به کار رفته در ساخت پل همان مصالحی هستند که در ساختمان سازی به کار می روند. همان معیارهایی که برای ساخت ساختمان ها حائزاهمیت هستند برای ساخت پل نیز مهم به حساب می آیند.

یونولیت استوانه‌ای برای ساخت پل ، یکی از مصالح مصرفی است و سایر مصالح شامل فولاد، بتن مسلح، المان های بتنی پیش تنیده و پس تنیده و … می باشند. برنامه ریزی، طراحی و مراحل احداث هر پل، آیتم های حیاتی و ضروری است که به منظور دستیابی به رفتار خوب سازه ای در زمان وقوع بار ترافیکی یا مقاومت در مقابل سیل یا حوادث سازه ای باید درنظر گرفته شود. پروسه نگهداری، ضمانت کننده عمر سازه پل می باشد و باید به خوبی پیاده سازی شود تا از بسته شدن پل و ایجاد مشکلات ترافیکی ممانعت به عمل آورده شود.

سخن پایانی

یونولیت استوانه‌ای برای ساخت پل ، مصالح بسیار مناسبی است و در این مسئله جای هیچگونه شک و تردیدی نیست. همین مسئله سبب شده است که در شهرهای بزرگ دنیا برای ساخت پل از یونولیت استفاده کنند. البته گمان نکنید که از هر نوع یونولیتی برای ساخت پل می توان استفاده کرد. یونولیتی که برای احداث پل به کار می رود، باید دارای استانداردهای خاصی باشد و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشد. تنها تولیدکنندگان حرفه ای، توان تولید چنین یونولیتی را دارا می باشند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید یونولیت در شهر قدس

خرید یونولیت در شهر قدس

خرید یونولیت در شهر قدس به منظور استفاده در ساختمان سازی، صنعت بسته بندی، دکوراسیون، عایق کاری و … انجام می شود. یونولیت، متریال پرکاربردی

مشاهده »