صفر تا صد اجرای سیستم تری دی پنل بدون استفاده از سازه فلزی یا بتنی

سیستم تری دی پنل
دسته بندی:
چکیده محتوا
صفر تا صد اجرای سیستم تری دی پنل بدون استفاده از سازه فلزی یا بتنی

برخلاف چندی پیش ، این روزها استفاده از مصالح جدید و مدرن چون ؛ یونولیت ها ، سیستم تری دی پنل و … رونق بسیار زیادی پیدا کرده است . در واقع مصالح جدید می توانند ، در کاهش مقدار هزینه ها و افزایش سرعت ساخت نقش پررنگی داشته باشند .

تری دی پنل یا دیوارهای پیش ساخته یونولیتی به عبارتی از موادی چون ؛ شبکه فولادی ، هسته مرکزی یونولیت ساخته شده و پس از نصب بتن پاشی می شوند . این قبیل از دیوارها دارای انواع گوناگونی هستند و می توانند ، جهتِ ساخت ساختمان های مختلف مورد استفاده قرار گیرند .

ما در ادامه با شما بیشتر و بهتر درباره تری دی پنل و جوانب گوناگون آن صحبت خواهیم کرد . لطفاً با ما در ایران یونولیت همراه باشید .

تری دی پنل چه بوده و چند مدل دارد ؟

سیستم تری دی پنل یا دیوار سه بُعدی پیش ساخته به عبارتی ، نوعی دیوار آماده است . برای تولید این نوع از دیوارها ، از دو لایه شبکه فلزی و یک لایه مرکزی از جنس پلی استایرن یا یونولیت بهره گیری می گردد .

با توجه به این مسئله که شبکه فلزی درهم تنیده می شوند و پس از پاشیدن بتن برروی آن ها کاملاً به یکدیگر می چسبند ، از مقاومت و ایستادگی بسیار خوبی برخوردار هستند . این دیوارها برای نخستین بار طی سالِ 1967 توسطِ ویکتور وایزمن طراحی و ساخته شد .

امروزه دیوارهای یونولیتی شامل انواع گوناگونی چون ؛ تری دی پنل سقفی ، تری دی پنل باربر ، تری دی پنل غیر باربر ، و … می باشند . از مهم ترین مزیت های استفاده از سیستم تری دی پنل در صنایع ساختمان سازی عبارت است ، از ؛

نصب و اجرایی سریع و راحت ، وزن مناسب ، حمل و نقل ساده ، کاهش مقدار هزینه ها ، کاهش مصرف مصالح ساختمانی ، طول عمر طولانی ، عایق صوتی ، حرارت و رطوبت یا … !

نصب تری دی پنل بدون نیاز به سازه فلزی و بتنی

اغلب سیستم تری دی پنل در ساختمان هایی گوناگون جایگزین مصالح سنتی چون ؛ بلوک و آجر یا … می گردند . شیوه رایج استفاده از این دیوارها زمانی می باشد ، که اسکلت ساختمان تمام شده است . این اسکلت ها به حالت فلزی و بتنی خواهد بود ، ولی این نوع دیوارها بدون استفاده از سازه فلزی و بتنی هم به کار برده می شود .

مراحل نصب دیوارهای تری دی پنل به حالت زیر است ؛

  1. ایجاد بستر و اجرای بتن مگر

در مرحله مقدماتی برای نصب سیستم تری دی پنل بدون استفاده از سازه فلزی یا بتنی و پس از طراحی نقشه و گودبرداری یا … بایستی فونداسیون اصلی آماده بشود ‌. برای این کار از بتن مگر استفاده می کنند ، که بتنی با مقدار عیار کم است .

این نوع بتن تنها برای تراز شدنِ سطح زیرین فندانسیون و آماده سازی آن مورد استفاده قرار می گیرد . ضخامت بتن مگر برابر است ، با ده الی پانزده سانتی متر .

  1. آرماتوربندی و قالب بندی فونداسیون

پس از اجرای مراحل فوق نوبت به آرماتوربندی می رسد . این کار با توجه به استانداردها و ضوابط انجام خواهد شد . پس از مرحله آرماتوربندی در نصب سیستم تری دی پنل باید قالب بندی فونداسیون انجام بشود .

پس از طیِ مراحل آرماتوربندی و قالب بندی فونداسیون نوبت به بتن ریزی اوّلیه خواهد رسید ، تا فونداسیون اوّلیه ساختمان آماده اجرای پنل تری دی گردد .

  1. نصب پانل پیش ساخته دیواری

پس از انجام مرحله آرماتوربندی و بتن ریزی و خشک گردیدن آن نوبت به مرحله نصب پانل دیواری می رسد . جهتِ انجام این کار سیستم تری دی پنل بنابر نقشه و به کمک میل‌گردهای که از پیش در درون بتن نصب گردیده در جای خود ثابت می گردند . به حالتی که در ابتدا چهارچوب اصلی بنا نصب و اجراء خواهد شد .

در نصب این نوع از دیوارها بایستی با بهره مندی از آرماتور و با کمک میلگرد داربست دیوار را در جای مخصوص خود تثبیت نمود . سپس آن ها را با دقّت فراوان به یکدیگر متصل کرد . اتصال دیوارها به همدیگر اهمیت بسیاری داشته و باید با استفاده از سیم مفتول محکم به حالتی اصولی پیش برود .

  1. اتصال پانل سقفی

پس از ثابت شدن پانل دیواری در جای خود و اتصال آن ها به یکدیگر ، نوبت به اجرای سیستم تری دی پنل سقفی خواهد رسید . برای انجام این کار می توان ، با استفاده از مفتول فولادی و آرماتور گوناگون پنل سقفی را به دیواری وصل نمود ‌.

  1. اجرای بازشو در قسمت دیوارها

مرحله بازشو که برای نصب درب و پنجره صورت می پذیرد ، پیش یا پس از نصب سیستم تری دی پنل سقفی صورت می پذیرد . در این مرحله بایستی موقعیت و مکان درب و پنجره ها معین بشود و بازشوی آن ها اجراء گردد . زیرا پس از پایان کار امکان اجرای بازشوها وجود ندارد !

  1. نصب پنل سقفی و عملیات شمع بندی

پس از اجرای تمامی مراحل فوق الذکر ، بایستی برای نصب سقف ساختمان اقدام نمود . همانطور که گفته شد ، پانل سقفی بایستی به خوبی و با استفاده از جوشکاری و … به دیوار خارجی وصل شوند .

پس از اتصال پنل ها باید فرآیند شمع بندی پیش رود ، که برای ایجاد مقاومت در زمانِ بتن ریزی سطح سقف خواهد بود . شما باید تا زمان خشک شدن ، بتن شمع ها را برندارید .

  1. اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی

از مهم ترین مراحل نصب سیستم تری دی پنل پیش از شاتکریت پایانی اجرای تاسیسات می باشد . در این مراحل کلّیه ی لوله های مورد نیاز بایستی از دیوارها عبور پیدا کند . زیرا این کار پس از انجام فرآیند بتن پاشی سخت و پیچیده خواهد بود ‌.

  1. در نهایت شاتکریت و بتن پاشی

پس از انجام مراحل گفته شده ، به صورت قدم به قدم در پایانِ کار نوبت به بتن پاشی پانل ها خواهد رسید . در این مراحل ملات بتن با سرعت و فشار بالا به دیوار پاشیده خواهد شد . سپس با بهره گیری از ابزار مهندسی سطح بتن یکپارچه می شود .

به عبارتی سیستم تری دی پنل بدون استفاده از سازه فلزی و بتنی می تواند ، مزایای بسیاری در دِل خود جای بدهد . یکی از این مزیت ها که قابل توجه است ، اتصال تمامی دیوارها به یکدیگر خواهد بود .

سخن آخر

سیستم تری دی پنل نوعی دیوار آماده است و کاربردهای متعددی دارد . هرچند این نوع از دیوارها قابل استفاده در اسکلت های فلزی و بتنی ساختمان می باشد ، ولی در ساختمان های بدون اسکلت فلزی هم قابل استفاده خواهد بود . برای این کار تنها باید مراحل متنوعی چون ؛ زیرسازی ، آرماتوربندی ، اجرای پانل و … با دقّت و بررسی های لازمه پیش رود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس را بررسی نموده و با دستاوردهای استفاده از این محصول در کاربردهای مختلف آشنا می شویم. یونولیت یا پلاستوفوم

مشاهده »