آیا یونولیت ضد آب است ؟

یونولیت ضد آب
دسته بندی:
چکیده محتوا
آیا یونولیت ضد آب است ؟

یونولیت که با نام هایی دیگر چون ؛ پلاستوفوم ، پلی استایرن انبساطی یا EPS ، آکاسیف شناخته می شود ، به عبارتی یک ماده خنثی و متخلخل است . یونولیت ضد آب دارای وزن بسیار کمی می باشد . این ماده برای نخستین بار طی سالِ 1839 توسطِ ادوارد سیمون به صورت کاملاً تصادفی کشف شد .

یونولیت ضد آب

اکنون یونولیت کاربردهای بسیاری در دِل خود جای داده است . در واقع آن از پلاستیک تهیه شده از استایرن مونومر تولید می گردد و بیش از %95 آن از هوا تشکیل می شود ‌. یونولیت در دمای اتاق جامد می باشد ، ولی در صورت افزایش دمای هوا ذوب شده و مایع می شود .

مراحل تولید یونولیت

ما در این قسمت از مطلب خود شما را با مراحل تولید یونولیت ضد آب آشنا خواهیم ساخت .

پلاستوفوم در سه مرحله اصلی یعنی پیش انبساط ، تثبیت و شکل دهی تولید و روانه بازار فروش می شود . برای تولید یونولیت دانه های پلی استایرن با پنتان آغشته گردیده در دمای بیشتر از نود درجه سانتیگراد پیش فوم می گردد .

حال حجم پلاستوفوم به بیست الی پنجاه برابر حجم نخستین خود می رسد . دانه های حجم گرفته ، به مدّت شش الی دوازده ساعت برای دستیابی به حالت تعادل نگاه داشته شده و نهایتاً عملیات قالب گیری انجام می شود .

 در نتیجه بلوک یونولیت مادر به واسطه ی دستگاه های ویژه به انواع ؛ دیواری ، بلوکی و … تبدیل می گردند .

آیا یونولیت ضد آب است ؟

اکنون به سؤال شما پاسخ خواهیم داد ، که آیا یونولیت ضد آب است ؟ بهتر است ، چنین بگوییم دوستان که آکاسیف مزیت های متعددی دارد ! مهم ترین این مزیت ها دربرگیرنده ؛ طول عمر بالا ، وزنی بسیار کم ، استحکام خارق العاده در مقابل ضربات ، استحکام بالا در برابر خوردگی و مواد شیمیایی ، و … می باشند .

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که آکاسیف در دِل خود جای داده ، یونولیت ضد آب است ! امّا این یعنی چه ؟ در واقع آکاسیف در مقابل نفوذ آب و رطوبت میزان استحکام بسیار بالایی داشته و به همین خاطر یک ماده ضد آب معرفی می شود .

به عبارتی انواع بلوک یونولیت ، دیواری و … در عایق بندی قسمت های متنوع ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد .

از آن سوی که جذب آب پلی استایرن بسیار کم است و سلول EPS به حالت داخلی متصل به هم دیگر نیست ، مقاومت EPS در برابر نفوذ آب فوق العاده می باشد . البته باید توجه داشته باشید ، که مقدار مقاومت آکاسیف ها در مقابل نفوذ آب و رطوبت ارتباطی مستقیم با مقدار دانسیته آن ها داراست .

به هر مقدار که دانسیته یونولیت بیشتر باشد ، دانه پلی استایرن در فواصل کمتری در کنار یکدیگر قرار گرفته و وزن بیشتری خواهند داشت . در نهایت یونولیت ضد آب مقاومت بالاتری در برابر آب از خود نشان خواهد داد .

پلاستوفوم می تواند ، در دانسیته گوناگون از یک تا بیش از پنجاه وجود داشته باشد و به همین دلیل می توانند ، قابلیت جذب آب گوناگونی داشته باشند ‌.

بیشتر بخوانید: یونولیت بسته بندی

استحکام یونولیت در مقابل بخار آب

همانطور که مقدار نفوذ آب به پلاستوفوم با افزایش مقدار چگالی آن کاهش می یابد ، مقدار نفوذ بخار آب به فوم می تواند ، تحت تأثیر مقدار دانسیته آن باشد . به عبارتی در مدّت زمان طولانی « مثلاً یک ماه » مقدار کاهش استحکام حرارتی براثر جذب آب تقریباً %22 می باشد . به هر مقدار دانسیته یونولیت ها بیشتر گردد ، اندازه سلول آن کاهش می یابد و با حدفاصل کمتری در کنار یکدیگر قرار می گیرد ، یونولیت ضد آب تر بوده و نفوذ بخار آب درون آن سرسخت تر خواهد بود .

انواع پلاستوفوم و کاربردهای گوناگون آن

فوم ها هم اکنون می توانند ، انواع گوناگونی داشته باشند . هریک از آن ها می توانند ، توسطِ داشتن خصوصیات و ویژگی های خارق العاده خود از کاربردهای متنوعی برخوردار باشند . برخی از متداول ترین فوم ها و کاربردهای آن ها عبارت است از ؛

  1. پلاستوفوم های فشرده

این نوع از یونولیت ضد آب دارای دانسیته بیش از چهل بوده و همچنین وزن بالایی دارد و می تواند در صنایع گوناگونی چون ؛ صنعت ساختمان سازی ، اتومبیل سازی ، ساخت درب و پنجره های ضد سرقت ، مجسمه سازی و … کاربرد به سزایی داشته باشد .

  1. بلوک فوم استاندارد

بلوک فوم که اغلب دارای چگالی چهارده می باشند ، در ساخت قالب بتن در سقف هایی گوناگون چون ؛ سقف دال یکطرفه مورد استفاده قرار می گیرند .

  1. فوم دیواری

یونولیت ضد آب دیواری یکی از انواع یونولیت محسوب می شود ، که به حالت متنوعی چون ؛ دیوارپوش های فوم ، آکاسیف دیوار تزئینی ، پنل سه بُعدی دیوار در دسترس می باشند . حال این نوع از فوم ها کاربردهایی مختلف در صنایع متعدد چون ؛ ساختمان سازی و دکوراسیون ساختمان هم دارد .

آیا یونولیت درون آب فرو می رود ؟

به حالت کلّی هر جسمی که چگالی کمتری از چگالی آب داشته باشد ، برروی سطح آب شناور خواهد شد . این موضوع در ارتباط با یونولیت ها نیز صادق است . همانطور که گفتیم ، یونولیت ها چگالی مختلفی دارند . ولی از آن سوی که چگالی آب 997 kg / m3 می باشد ، برروی آب به حالت شناور بوده و به درون آب فرو نمی رود .

سخن آخر

فوم ها به عنوان یکی از پُرکابردترین مواد در بسیاری از صنایع معرفی شده است ‌. یونولیت ضد آب دارای ویژگی های بسیاری همانند ؛ طول عمر بالا ، استحکام در مقابل ورود ضربه و فشار و … است .

در جواب به این پرسش شما که یونولیت ها ضد آب هستند یا نه ! بایستی بگوییم ، که مقدار استحکام فوم ها در مقابل آب و رطوبت به مقدار چگالی و کیفیت پخت آن ها بستگی دارد . ولی در مجموع این ماده می تواند ، استحکام بسیار مطلوبی در مقابل رطوبت و آب از خود نشان دهد .

پس شما می توانید ، با اطمینان خاطر برای عایق بندی قسمت های مختلف ساختمان و همچنین در صنایع متنوع از آن استفاده نمایید ‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس را بررسی نموده و با دستاوردهای استفاده از این محصول در کاربردهای مختلف آشنا می شویم. یونولیت یا پلاستوفوم

مشاهده »