یونولیت بهتر است یا پشم سنگ ؟

یونولیت بهتر است یا پشم سنگ ؟
دسته بندی:
چکیده محتوا
یونولیت بهتر است یا پشم سنگ ؟

یونولیت بهتر است یا پشم سنگ ؟ این موضوعی است ، که در این مقاله آن را بررسی خواهیم کرد . یونولیت و پشم سنگ از بهترین عایق های صوتی موجود در بازار هستند ، که هر یک نسبت به دیگری برتری ها و نقص هایی دارند ؛ از این رو بسیاری از خریداران در زمان انتخاب بین این دو عایق صوتی سر در گم می شوند .

یونولیت بهتر است یا پشم سنگ ؟

در این مقاله با ما باشید تا با هر یک از این دو عایق به طور جداگانه آشنا شوید و در نهایت بررسی کنیم که یونولیت بهتر است یا پشم سنگ ؟

 

یونولیت چیست ؟

اگر می خواهيد بدانید که یونولیت بهتر است یا پشم سنگ ؟ بهتر است با هر یک از این دو محصول به طور جداگانه آشنا شوید ، در این بخش نخست به معرفی یونولیت و ویژگی هایش می پردازیم . یونولیت ماده ای پلیمری ، کم وزن ، خنثی و متخلخل می باشد، که از استایرن مونومرو ساخته می شود .

یونولیت در انواع سقفی ، دیواری ، فشرده ، استوانه ای ، فوق فشرده ، بسته بندی و … در ابعاد و خصوصیات گوناگون تولید می گردد . در واقع این ماده شکل پذیری و برش آسانی دارد ، می توان آن را به هر شکل و سایزی برای مصارف گوناگون در آورد و در ضخامت ، چگالی و دانسیته متفاوتی تولید کرد .

اختراع یونولیت به دلیل ویژگی هایی چون عایق صوتی ، عایق رطوبتی ، عایق حرارتی ، سبکی ، دوام بالا ، قیمت مقرون به صرفه ، انعطاف پذیری زیاد ، مقاومت در برابر ضربه ، قابلیت بازیافت ، نصب آسان و … سبب ایجاد تحولی عظیم در صنایع مختلف از ساختمان سازی گرفته تا خودرو سازی شده است .

آیا یونولیت عایق صوتی است ؟

در این بخش از مقاله یونولیت بهتر است یا پشم سنگ ؟ به این موضوع می پردازیم ، که آیا یونولیت عایق صوتی است یا خیر ! یونولیت به دلیل فرآیند تولید خاص خود ، از ویژگی های عایقی زیادی مانند صوتی ، حرارتی ، رطوبتی و … برخوردار است . اما میزان هر یک از ویژگی های عایقی فوق از جمله عایق صوتی آن تحت تاثیر عوامل مختلفی ایجاد می شود .

کیفیت عایق صوتی یونولیت به عوامل مختلفی مانند میزان دانسیته ، چگالی ، ضخامت ، مواد اولیه ، کیفیت ساخت و … بستگی دارد .

با توجه به موارد بالا نمی توان گفت ، که تمام یونولیت ها عایق صوتی عالی را به کاربران خود ارائه می دهند . در پاسخ سوال یونولیت بهتر است یا پشم سنگ ؟ نیز نمی توان به طور یقین گفت که یونولیت بهتر است ؛ زیرا باید عوامل زیادی را در نظر گرفت .

بیشتر بخوانید: یونولیت بسته بندی

پشم سنگ چیست ؟

در این قسمت از مقاله برای رسیدن به پاسخ پرسش یونولیت بهتر است یا پشم سنگ ؟ به معرفی پشم سنگ می پردازیم . پشم سنگ از دیر باز تا به حال تحت عنوان عایق صوتی و حرارتی در ساختمان ها استفاده می شده است .

ماده اولیه پشم سنگ ، سنگی به نام بازالت است ، که تحت حرارت بالا به شکل تارهای فشرده در آمده و در ترکیب رزین و روغن های مخصوص ، محصول نهایی به دست می آید . این ماده در ضخامت و چگالی های متفاوتی تولید می گردد .

 از ویژگی های پشم سنگ می توان به قابلیت تحمل حرارت از منفی 30 درجه تا 750 درجه سانتی گراد ، قابل بازیافت بودن و قیمت مقرون به صرفه اشاره کرد .

این ماده در انواع گوناگون فله ای ، لحافی ، پتویی ، تخته ای ، لوله ای و … تولید و عرضه می گردد . تا به اینجای مطلب هنوز نمی توان تفاوت میان یونولیت و پشم سنگ را به طور کامل درک کرد و به طور قطعی پاسخ داد که ، یونولیت بهتر است یا پشم سنگ ؟ !

تفاوت‌های یونولیت و پشم سنگ

در این بخش از مقاله یونولیت بهتر است یا پشم سنگ ؟ به بررسی تفاوت های این دو ماده می پردازیم ، تا بتوانیم یکی را برتر از دیگری معرفی کنیم . پشم سنگ و یونولیت با وجود اینکه به عنوان عایق صوتی شناخته می شوند و شباهت های زیادی با هم دارند ، اما در بسیاری از جنبه ها با هم اختلاف دارند . تفاوت های عمده بین این دو ماده شامل موارد زیر می شود ؛

  • میزان R – Value : میزان R – Value تحت عنوان فاکتوری برای انتقال انرژی نیز خوانده می شود ، که توانایی ماده را در پیشگیری از اتلاف انرژی بیان می کند . این میزان در پشم سنگ و یونولیت یکسان است ، البته عواملی چون ضخامت و چگالی در این میزان موثر اند .
  • عایق صوتی : اگر بخواهیم بر اساس میزان عایق صوتی این دو ماده به پرسش یونولیت بهتر است یا پشم سنگ ؟ پاسخ دهیم ، به طور یقین باید گفت که پشم سنگ عایق صوتی بالاتری نسبت به یونولیت دارد و از دیر باز تا به حال در استودیو های موزیک و صدا برداری به کار گرفته می شود .
  • عایق رطوبتی : در این بخش این دو ماده را از میزان عايق رطوبتی با هم مقایسه کنیم . یونولیت عایق رطوبتی با کیفیت تری را در مقایسه با پشم سنگ ارائه می دهد . پشم سنگ برای عدم نفوذ رطوبت باید با مواد خاصی ترکیب شود ‌.
  • ضد حریق : یونولیت از مشتقات نفت است ؛ از این رو مقاومتی در برابر حریق ندارد ، به راحتی آتش می گیرد و آن را گسترش می دهد ، اما پشم سنگ در مقابل آتش در دماهای بالا و در مدت زمان طولانی بسیار مقاوم و نفوذ ناپذیر است .‌ پس از جنبه ضد حریق بودن اگر بخواهیم به سوال یونولیت بهتر است یا پشم سنگ ؟ پاسخ دهیم ، باید پشم سنگ را برتر دانست .
  • مواد خام : پشم سنگ از مواد معدنی طبیعی به دست می آید ؛ از این رو قابل بازیافت است و در صورت رها شدن در طبیعت هیچ گونه آسیبی به آن نمی رساند . اما یونولیت از مواد پلیمری مصنوعی به دست می آید ، در صورتی که مطابق با استاندارد ها ساخته نشود ، برای طبیعت بسیار مضر است .
  • قیمت : یونولیت در مقایسه با پشم سنگ قیمت ارزان تری دارد . البته پشم سنگ ویژگی های عایقی بالاتری را در مقایسه با یونولیت ارائه می‌دهد ؛ از این رو قیمت بالاتری دارد .

سخن پایانی

امیدواریم که در این مقاله از تیم تولید ایران یونولیت ، پاسخ یونولیت بهتر است یا پشم سنگ ؟ برای شما روشن شده باشد . در واقع برتری این دو به خواسته ، هدف شما از خرید و ویژگی های این دو محصول بستگی دارد .

اگر هر گونه سوالی در مورد انتخاب عایق های صوتی ، رطوبتی ، حرارتی و … دارید ، در انتخاب مردد و سر در گم‌ شده اید ، مشاورین شرکت ایران یونولیت راهنمایی های لازم را به شما خواهند داد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس را بررسی نموده و با دستاوردهای استفاده از این محصول در کاربردهای مختلف آشنا می شویم. یونولیت یا پلاستوفوم

مشاهده »