معرفی 10 نوع از بهترین عایق حرارتی ساختمان

دسته بندی:
چیکید محتوا
معرفی 10 نوع از بهترین عایق حرارتی ساختمان

بهترین عایق حرارتی ساختمان شامل پشم سنگ ، شیشه اسفنجی ، تخته فیبری ، پشم شیشه ، یونولیت ، عایق سلولزی ، عایق پلاستیکی و … می باشد.

در اغلب مواقع در تأسیسات گرمایی برای کاهش اتلاف انرژی حرارتی انواع سطوح از قبیل مخزن ، کانال ، لوله و … به منظور ممانعت از ورود رطوبت و انتقال صوت از مصالحی مثل عایق استفاده می کنند.

عایق حرارتی چیست ؟

پیش از معرفی بهترین عایق حرارتی ساختمان ، با این مصالح به خوبی آشنا می شویم. عایق های حرارتی ، مصالحی هستند که برای پیشگیری از انتقال حرارت به کار گرفته می شوند. استفاده از این عایق ها ممکن است موجب افزایش هزینه های شما در ابتدای کار شود. اما به سبب صرفه جویی انرژی ، این هزینه ها جبران می شود.

بخش های مختلفی از سازه از جمله دیوارهای جانبی ، سقف ، کف و … عایق بندی می شوند. با عایق کاری سازه ها می توان در مصرف انرژی تا حدود 40 تا 55 درصد صرفه جویی نمود.

خصوصیات بهترین عایق حرارتی ساختمان

زمانی که قصد خرید عایق‌های حرارتی را دارید ، باید با خصوصیات آنها آشنا شوید و بدانید که یک عایق حرارتی باید از چه ویژگی هایی برخوردار باشد. مهمترین ویژگی هایی که یک عایق حرارتی باید دارا باشد شامل مقاومت بالا در مقابل فشار ، مقاومت بالا در برابر امواج ماورابنفش ، مقاومت بالا در برابر جانوران و میکروارگانیسم ها ، چگالی ایده آل ، خاصیت مویینگی مناسب ، ضریب انبساط و انقباض مناسب و … می باشد.

اگر یک عایق حرارتی از خصوصیاتی مانند مقاومت بالا در برابر آتش ، مقاومت بالا در برابر حرارت ، مقاومت بالا در برابر عوامل فرسایشی و خورندگی ، عدم واکنش پذیری با مواد شیمیایی ، ضخامت مناسب و … برخوردار نباشد برای استفاده در ساختمان سازی مناسب نمی باشد. لذا در زمان خرید انواع عایق های حرارتی باید به این مورد توجه داشت.

آشنایی با بهترین عایق حرارتی ساختمان

مهندسان و متخصصان بر این باورند که عایق‌های حرارتی زیر ، بهترین انتخاب برای ساختمان سازی هستند :

عایق ایزوهم

این نوع عایق به تازگی موردتوجه سازندگان و مهندسان قرار گرفته است. طول عمر بالا ، ضریب هدایت بالا ، مشتعل نبودن ، منعطف بودن ، ضدرطوبت بودن ، مقاومت بالا در مقابل عوامل فرسایشی ، نصب آسان در بخش های گوناگون سازه و … از جمله ویژگی های این عایق هستند. ضخامت این عایق بسیار اندک است و همین مسئله سبب می شود که به عایق کاری احتیاجی نداشته باشد. استفاده از این عایق برای هر نوع سازه ای امکان پذیر است.

یونولیت ، بهترین عایق حرارتی ساختمان

یونولیت ، عایق حرارتی بسیار خوبی است که از گذشته تاکنون در ساختمان سازی مورداستفاده قرار گرفته است. از ویژگی های یونولیت می توان به عایق سازی صوتی بسیار خوب ، عایق سازی رطوبتی ایده آل ، وارد واکنش نشدن با هیچ ماده ای ، خنثی بودن ، مقاومت بالا در برابر لرزش ، استفاده آسان ، عدم امکان سکونت حشرات و جانوران در آن و … اشاره کرد. یونولیت به واقع آب بسیار اندکی را جذب می کند که این مسئله موجب می شود که مشکل پوسیدگی بوجود نیاید. طول عمر یونولیت ها بسیار زیاد است. سبکی یونولیت موجب شده است که ساختمان سازان به استفاده از آن توجه زیادی داشته باشند.

عایق پشم شیشه

از بهترین عایق حرارتی ساختمان می توان به  پشم شیشه اشاره کرد. حتی کسانی که در حوزه ساختمان سازی فعالیت ندارند ، می دانند که پشم شیشه یک عایق حرارتی بسیار خوب است. پشم شیشه ، نوعی عایق معدنی می باشد که از مواد مذاب حاصل از ذوب شیشه و تبدیل آن به الیاف ساخته می شود. با وجود پشم شیشه ، هوا درون لایه ها به دام افتاده و انرژی به هدر نمی رود. این ماده نه تنها در برابر اتلاف انرژی مقاومت بالایی دارد ، بلکه در مقابل انتقال صوت از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است.

عایق تخته فیبری ، یکی از بهترین عایق حرارتی ساختمان

این عایق ها ، همان عایق هایی بودند که برای نخستین بار برای ایزوله کردن سازه ها مورداستفاده قرار گرفتند. این عایق از فشرده سازی پشم نمد و الیاف های گیاهی درست شده و مقابل انواع فشارها از مقاومت ایده آلی برخوردار هستند. مقاومت در برابر رطوبت ، حرارت ، حریق و … از دیگر ویژگی های این عایق هستند.

عایق پشم سنگ

کاربردهای این عایق بسیار زیاد است. انواع فشارهای وارده به پشم سنگ از سوی این ماده قابل تحمل است. پشم سنگ هم نوعی عایق معدنی می باشد که حاصل انجام فرآیندهایی بر روی سنگ آتشفشانی بازالت است. نه تنها در ساختمان سازی بلکه در پالایشگاه ها ، لوله های حجیم صنعتی ، نیروگاه ها و … می توان از عایق پشم سنگ (بهترین عایق حرارتی ساختمان) با هدف عایق سازی حرارتی استفاده کرد. البته عکس العمل این ماده در مقابل رطوبت هم بسیار ایده آل است. بنابراین استفاده از این عایق از جهات مختلف سودمند است.

عایق پلی استایرن (XPS)

عایق پلی استایرن ، بسیار سبک است و در بخش های مختلفی قابل استفاده می باشد. در ساختمان سازی از عایق پلی استایرن در فونداسیون ، سقف های بلوک و تیرچه و … استفاده می شود تا یک عایق سازی بسیار مناسب در زمینه صوتی ، حرارتی و رطوبتی و … ایجاد شود. این نوع عایق ، زیست سازگار است و گزینه خوبی برای عایق سازی سازه های مختلف مسکونی ، اداری ، تجاری و … است.

عایق حرارتی تخته چوب پنبه فشرده

از این عایق هم می توان به عنوان بهترین عایق حرارتی ساختمان ، نام برد. این عایق از فشرده سازی ذرات چوب پنبه درست می شود. نقطه قوت این عایق ، مقاومت فشاری بسیار بالا و نقطه ضعف آن ، انعطاف پذیری بسیار کم آن می باشد. بنابراین به هر شکلی نمی توان از این عایق استفاده کرد. چرا که ممکن است بشکند. برای استفاده از این عایق باید بیشتر هزینه کنید. مقاومت عایق حرارتی تخته چوب پنبه فشرده در برابر رطوبت و پوسیدگی بسیار خوب است.

 

– علاوه بر موارد گفته شده می توان از عایق های شیشه اسفنجی حرارتی ، عایق پرلیت ، عایق حرارتی الاستومتری و … استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید یونولیت در شهر قدس

خرید یونولیت در شهر قدس

خرید یونولیت در شهر قدس به منظور استفاده در ساختمان سازی، صنعت بسته بندی، دکوراسیون، عایق کاری و … انجام می شود. یونولیت، متریال پرکاربردی

مشاهده »