نصب یونولیت سقفی به همراه اجرای تیرچه یونولیت

نصب یونولیت سقفی
دسته بندی:
چیکید محتوا
نصب یونولیت سقفی به همراه اجرای تیرچه یونولیت

نصب یونولیت سقفی به همراه اجرای تیرچه یونولیت : با این روش اجرای سقف سازه ها آشنا می شویم و مزایای آن را بررسی می کنیم.

 

متدهای قدیمی اجرای سقف مانند طاق ضربی به دلیل افزایش وزن سازه و کاهش مقاومت زمین لرزه ، کنار گذاشته شده اند و امروزه از روش های جدید اجرای سقف استفاده می شود. یکی از روش های مدرن اجرای سقف ، تیرچه بلوک می باشد.

برای اجرای سقف تیرچه بلوک از متریال گوناگونی مانند بلوک های سفالی و سیمانی و یونولیت استفاده کنند. اگر می خواهید سازه ای مستحکم با حداقل وزن احداث کنید ، سقف آن را به صورت تیرچه یونولیت اجرا کنید.

از یونولیت سقفی چه می دانید ؟

نصب یونولیت سقفی ، باید به صورت اصولی انجام شود. پلاستوفوم سقفی حکم قالب بتن در سقف های تیرچه بلوک را دارد. پلاستوفوم سقفی همانند یونولیت هایی به شکل مکعب مستطیل است. مشخصات کمی این محصول معمولاً به صورت 2 * 0.5 * 0.25 متر است.

از پلاستوفوم های سقفی در موارد مختلفی استفاده می شود و اینگونه نیست که تنها در اجرای تیرچه بلوک از آنها استفاده شود. از این بلوک ها می توان در لایه میانی ساندویچ پانل ، زیرلایه های پوششی سقف لوله ها و شیروانی ها استفاده نمود.

ویژگی که سبب شده است پلاستوفوم ها را در ساختمان سازی مورداستفاده قرار دهند ، خاصیت عایق صوتی و حرارتی پلاستوفوم است. عایق سازی سازه ها بسیار مهم است. به همین علت در ساختمان سازی جدید به استفاده از مصالحی با خاصیت عایق ، اهمیت زیادی داده می شود.

ویژگی سقف تیرچه پلاستوفوم

خوشبختانه اجرا و نصب یونولیت سقفی بسیار آسان است. یک پروژه ای که قرار است با یونولیت سقفی اجرا شود ، بسیار سریع اجرا می شود. سقف تیرچه پلاستوفوم دارای چندین ویژگی مهم است :

  • این سقف ها بسیار سبک هستند و موجب کاهش وزن سازه می شوند.
  • بهره گیری از پلاستوفوم ، نیاز به استفاده از تیرچه های پیش ساخته و بلوک های سیمانی را از بین می برد. پلاستوفوم بهترین متریال برای جایگزینی بلوک های سیمانی است.
  • طول عمر سازه ها با داشتن این سقف ها افزایش خواهد یافت. این مسئله در کاهش هزینه ها ، اثرگذار است.
  • این سقف ها در مقابل زمین لرزه دارای مقاومت بسیار زیادی هستند.
  • وجود این پلاستوفوم ها در سقف ، موجب جلوگیری از انتقال صدا می شود.
  • نصب یونولیت سقفی موجب طولانی تر شدن دهانه ها می شود. در این حالت تعداد ستون های سازه کمتر می شود.
  • مزیت مهم اجرای سقف یونولیتی ، حذف تیرهای میانی است که این مسئله سبب افزایش ارتفاع طبقات ، کاستن از حجم گودبرداری و کاستن از هزینه ها می شود.

با توجه به ویژگی های سقف تیرچه یونولیت می توان متوجه شد که استفاده از این سقف ها از هر نظر منفعت خواهد داشت. البته باید به استفاده از پلاستوفوم های سقفی باکیفیت و مرغوب توجه داشت. زیرا کسب مزایای فوق ، وابسته به استفاده از مصالح ساختمانی باکیفیتی است.

بیشتر بخوانید: معرفی 10 نوع از بهترین عایق حرارتی ساختمان

مراحل نصب یونولیت سقفی

عواملی از قبیل شرایط آب و هوایی ، خصوصیات فیزیکی و ظاهری و … در چگونگی نصب و اجرای پلاستوفوم سقفی اثرگذار است. نصب و اجرای این سقف ها به شکل های گوناگونی انجام می شود. نحوه نصب یونولیت سقفی برای یک سازه بلند مرتبه با یک سازه ویلایی ، فرق دارد.

یکی از آیتم های سرنوشت ساز و مهم برای اجرای سقف یونولیتی ، ضخامت یونولیت ها است. در اغلب اوقات باید از بلوک های یونولیتی پلی استایرن ضخیم استفاده نمود تا استحکام سازه ها قابل توجه باشد. نصب یونولیت سقفی باید طبق مراحل زیر صورت بگیرد :

– نخست بافت شبکه های فلزی با دقت صورت می گیرد. شبکه های فلزی با بهره گیری از مفتول های مقاوم در ضخامت های سه و چهار و پنج میلی متر با طول 3 و عرض 1 انجام می شود.

– سپس پلاستوفوم ها در ضخامت های موردنظر و بر اساس اندازه های شبکه های فلزی بافته شده ، کاملاً تمیز و ظریف برش می خورند.

– در این مرحله از نصب یونولیت سقفی ، پلاستوفوم ها کار گذاشته می شوند. پلاستوفوم ها میان شبکه های بافته شده جای می گیرند و از طریق مفتول های خاصی و یا سیم آرماتوربندی به همدیگر وصل می شوند. حد فاصل میان آنها بایستی حدود 5 ، 7 و 10 باشد.

– سپس باید قطعات پانل ها را جایگذاری نمود. پس از آن باید بر اساس پلان و ابعاد موردنظر از طریق بست های ویژه ای به همدیگر اتصال پیدا کنند.

– توجه به یک مسئله در اینجا اهمیت زیادی دارد و آنهم حفظ یکپارچگی دیوارها در مکان قرارگیری پنجره و درب است. پیرامون آن با شبکه اتصال ساده به شکل قاب دور پنجره و درب بر روی پانل بسته می گردد.

– سرانجام بتن ریزی کار را به شکل دستی و یا ماشینی انجام می دهند.

نتایج مهم اجرای سقف تیرچه یونولیتی

نصب یونولیت سقفی به شرطی که درست اجرا شود ، نتایج زیر را به همراه دارد.

– کاهش هزینه های مرحله فونداسیون و اسکلت با لحاظ وزن اندک بلوک ها

– صرفه جویی در مصرف تیرچه به دلیل عرض بسیار کم بلوک ها

– کاهش میزان پرتی و ضایعات در زمان اجرای سقف

– کاهش خطرات جانی ناشی از سقوط مصالح به علت سبکی پلاستوفوم ها

– عایق سازی بسیار خوب سازه از نظر حرارت ، صوت ، رطوبت و …

معایب نصب یونولیت سقفی برای سازه های مختلف

– ویبره در این سیستم به درستی اجرا نمی شود. لذا تیرچه ها در موقع بارگذاری و زمین لرزه دارای عکس العمل نسبتاً نامناسبی هستند.

– به دلیل نصب گچ کاری بر روی یونولیت ، در زمان آتش سوزی مقدار زیادی از حجم یونولیت از دست می رود و این مسئله موجب ریختن قطره های مذاب بر روی سر افراد می شود.

– این احتمال وجود دارد که گچ سقف در مکان تیرهای فرعی و محل اتصال پلاستوفوم با تیرچه ها ، به علل گوناگونی مانند تفاوت ضریب انبساط دچار ترک هایی شود.

با در نظر گرفتن مزایا و معایب نصب یونولیت سقفی ، نسبت به اجرای این نوع سقف تصمیم گیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید یونولیت در شهر قدس

خرید یونولیت در شهر قدس

خرید یونولیت در شهر قدس به منظور استفاده در ساختمان سازی، صنعت بسته بندی، دکوراسیون، عایق کاری و … انجام می شود. یونولیت، متریال پرکاربردی

مشاهده »