بررسی مقاومت بتن حاوی ضایعات یونولیت ساختمانی و میکروسیلیس

بتن حاوی ضایعات یونولیت ساختمانی و میکروسیلیس
دسته بندی:
چیکید محتوا
بررسی مقاومت بتن حاوی ضایعات یونولیت ساختمانی و میکروسیلیس

بتن حاوی ضایعات یونولیت ساختمانی و میکروسیلیس را از جهات مختلف بررسی می کنیم تا با میزان مقاومت و سایر ویژگی های آن، آشنا شویم.

یونولیت پس از آنکه مورداستفاده قرار گرفت، قابل بازیافت می باشد. زمانی که ضایعات یونولیت بازیافت شوند، به شکل های مختلفی در صنایع گوناگون مورداستفاده قرار می گیرند. یکی از موارد استفاده از ضایعات یونولیت، تولید بتن است.

تأثیر استفاده از ضایعات یونولیتی و میکروسیلیسی در بتن

بتن حاوی ضایعات یونولیت ساختمانی و میکروسیلیس دارای ویژگی های بسیار خوبی است. اولین و مهمترین ویژگی این بتن ها، وزن اندک آنها است. وجود ذرات بزرگ در بتن، نقش مهمی در تغییر مقاومت بتن ها دارد. پژوهشگرانی که در این حوزه کار می کنند، مواد گوناگونی را به بتن افزوده اند و مقاومت آن را به صورت دقیق بررسی نموده اند. برخی از مواد افزودنی به بتن می توانند موجب تغییر چشمگیر در میزان مقاومت بتن شوند.

میکروسیلیس و ضایعات ساختمانی از جمله متریالی هستند که موجب تغییر ویژگی مقاومت بتن در مقابل یخ زدگی، روانی بتن، دمای بتن، نفوذ ناپذیری بتن و … می شوند. مقاومت بتنی که دارای ضایعات یونولیتی و میکروسیلیسی هستند از نظر مقاومت فشاری، ضربه ای، سایشی، خمشی و کششی و … بسیار عالی است.

بررسی مقاومت بتن حاوی ضایعات یونولیت ساختمانی و میکروسیلیس به صورت دقیق

با افزوده شدن ضایعات یونولیتی و میکروسیلیسی به بتن، مقاومت آن افزایش پیدا می کند. حال از جهات مختلف به بررسی این مسئله می پردازیم:

مقاومت فشاری بتن دارای ضایعات یونولیتی و میکروسیلیسی:

بر روی این بتن، تست هایی انجام شده است. المان هایی مانند خواص سنگدانه ها، عمل آوری بتن، نسبت آب به سیمان، مواد افزودنی بتن، طرح اختلاط بتن و … بر روی ارتقاء مقاومت این نوع بتن اثر می گذارد.

مقاومت سایشی:

بتن حاوی ضایعات یونولیت ساختمانی و میکروسیلیس دارای مقاومت سایشی مطلوبی است. بتن دارای میکروسیلیس و پلاستوفوم به دلیل شکل گیری سیلیکات کلسیم سخت و کاهش اندازه فرج ها و خلل های موجود در بتن دارای مقاومت سایشی بالایی است. هر اندازه که میزان این مواد زیاد شود، درصد مقاومت سایشی بتن ها بیشتر می شود. اثر نسبت سیمان به آب به انضمام پرداخت سطحی، تأثیر مطلوبی در میزان مقاومت سایشی سمنان دارد.

مقاومت ضربه ای بتن حاوی ضایعات یونولیت ساختمانی و میکروسیلیس:

این بتن دارای مقاومت ضربه ای قابل قبولی است. یونولیت، سبک است اما مقاومت ایده آلی دارد. بتنی که دارای این ضایعات است را تست کرده و از نظر مقاومت ضربه ای موردبررسی قرار داده اند. این بتن در برابر ضربه، عکس العمل خوبی از خود نشان داده است. ضایعات یونولیتی و میکروسیلیسی موجود در بتن موجب ایجاد چسبندگی زیاد در بتن شده است. این مسئله سبب می شود که بتن سفت شود، در نتیجه در برابر ضربه از مقاومت بالایی برخوردار است.

آزمایشات صورت گرفته در این زمینه:

بتن حاوی ضایعات یونولیت ساختمانی و میکروسیلیس دارای مقاومت مطلوبی است و همین مسئله سبب افزایش استقبال از استفاده از آن شده است. پژوهش های صورت گرفته در دو نوع سیمان بیانگر این است که بتن های سبک تولیدی با سیمان نوع دو در مقایسه با سیمان یک در هر برهه ای، نزدیک به شش مگاپاسکال می باشد. در این بررسی از سیمان پرتلند تیپ دو که وزنی نزدیک به 3150 کیلوگرم بر مترمکعب و سطح ویژه به شیوه بلین 306 مترمربع بر گرم است، بهره گرفته شده است.

گیرش ابتدایی این سیمان معادل 175 و گیرش ثانویه آن معادل 230 دقیقه می باشد. همچنین مقاومت فشاری سه روزه آنها نزدیک به 4.17 مگاپاسکال و مقاومت فشاری هفت روزه آنها 4.21 مگاپاسکال و مقاومت فشاری 28 روزه آنها حدود 1.34 مگاپاسکال می باشد. بتن حاوی ضایعات یونولیت ساختمانی و میکروسیلیس نه تنها دارای مقاومت بالایی است، بلکه از جهات دیگری سودمند است.

میکروسیلیس به کار رفته در این تحقیق مربوط به کمپانی Fosroc است و سطح ویژه مواد موجود در آن 20 مترمربع به گرم می باشد که از وزنی معادل 2300 کیلوگرم بر مترمکعب برخوردار می باشد. مینیمم مقدار نرمال این افزودنی معدنی طبق بررسی های صورت گرفته معادل ده درصد وزن سیمان و به صورت جایگزین آن است که به دلیل محدودیت های مالی از این میزان در طرح اختلاط ها، بدون حل کردن آن و به شکل کاملاً خشک به ترکیب بتن افزوده می شود و نتایج مثبتی را به همراه دارد.

یونولیت های بازیافتی در اغلب اوقات در مراکز تولید بلوک ها و ورق های پلاستوفومی و پلاستوفوم هایی که برای تولیدات لوازم الکترونیکی داخل کارتن بسته بندی گذاشته می شوند، تولید شده و بعد از تبدیل آنها به ذرات ریز به کار گرفته می شوند. دانسیته یونولیت بازیافتی به کار گرفته شده معمولاً 9 تا 10 کیلوگرم بر مترمکعب است که در مقایسه با مصالح ساختمانی دیگر در سازه، سبک تر است.

نتیجه گیری از بررسی مقاومت بتن حاوی ضایعات یونولیت ساختمانی و میکروسیلیس

  • به منظور سبک سازی بتن با حفظ میزان مقاومت و کیفیت آن می توان از یونولیت بازیافتی استفاده نمود.
  • بتن های دارای یونولیت های بازیافتی نسبت به بتن های معمولی حدود یک چهارم سبک تر هستند.
  • افزایش حدود 10 مگاپاسکالی نسبت مقاومت خمشی به مقاومت کششی در بتن های دارای ضایعات پلاستوفومی در مقایسه با بتن معمولی نشان می دهد که استفاده از ضایعات پلاستوفومی در بتن، نتیجه مثبتی دارد.
  • برای تخمین وزن ویژه بتن های سبک سازه های دارای پلی استایرن بازیافتی، امکان استفاده از رابطه وجود دارد.
  • بهره گیری از فوق روان کننده ها در این بتن به دلیل تأثیرات نسبت آب به مصالح سیمانی بر مقاومت فشاری و نیاز به کاهش این نسبت به منظور دستیابی به مقاومت های بالاتر، الزامی است.
  • استفاده از بتن حاوی ضایعات یونولیت ساختمانی و میکروسیلیس در راستای صرفه جویی اقتصادی و توسعه پایدار، اقدام مؤثری است.
  • استفاده از ضایعات یونولیتی در بتن در راستای کمک به حفظ سلامت محیط زیست می تواند اقدام ارزشمندی باشد. به جای آنکه ضایعات یونولیتی در طبیعت رها شوند و یا دفن شوند و به شکل های مختلف به طبیعت ضرر بزنند، در ساختمان سازی مورداستفاده قرار می گیرند و به بتن، خواص جدیدی مانند سبکی می دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید یونولیت در شهریار

خرید یونولیت در شهریار

خرید یونولیت در شهریار با قیمت مناسب را از کارخانه بزرگ ایران یونولیت انجام دهید که از بزرگترین تولیدکنندگان یونولیت در ایران است. یونولیت یا

مشاهده »
خرید یونولیت در ری

خرید یونولیت در ری

خرید یونولیت در ری باید بر اساس نوع یونولیت، ابعاد یونولیت، دانسیته یونولیت، سطح کیفی یونولیت و برخورداری از استانداردها صورت بگیرد. شهرری با مساحت

مشاهده »
خرید یونولیت در شهر قدس

خرید یونولیت در شهر قدس

خرید یونولیت در شهر قدس به منظور استفاده در ساختمان سازی، صنعت بسته بندی، دکوراسیون، عایق کاری و … انجام می شود. یونولیت، متریال پرکاربردی

مشاهده »