چه سازه هایی سبک هستند ؟

چه سازه هایی سبک هستند
دسته بندی:
چیکید محتوا
چه سازه هایی سبک هستند ؟

چه سازه هایی سبک هستند ؟ با انواع سازه های سبک آشنا می شویم تا اگر قصد ساخت سازه های سبک را دارید، با انواع این سازه ها آشنا شوید.

سازه های سبک، سازه هایی هستند که با وجود مقاومت بالا از وزن اندکی برخوردار هستند. ساخت این سازه ها، مزایای فراوانی دارد. برای ساخت چنین سازه هایی از مصالح ساختمانی سبک اما مقاوم مانند یونولیت استفاده می کنند.

سازه های سبک LSF

اولین پاسخی که به پرسش چه ساختمان هایی سبک هستند می دهیم، سازه های سبک ال اس اف می باشند. این سازه ها، مدرن هستند و از ویژگی های بسیار خوبی مانند امنیت بالا برخوردار هستند. این سازه ها، کاملاً عایق هستند. بنابراین مهمترین ویژگی این سازه ها، کاهش اتلاف انرژی در آنها می باشد.

سیستم قاب سبک فولادی برای احداث سازه های کوتاه مرتبه و میان مرتبه تا 5 طبقه مناسب می باشد. عکس العمل این سازه ها در مقابل زمین لرزه بسیار عالی است. ال اس اف برای احداث سازه ها در هر ناحیه ای با هر نوع آب و هوایی مناسب است. ورق های فولادی سازه ال اس اف از جنس گالوانیزه هستند. این ورق ها در مقابل خوردگی و پوسیدگی و … از مقاومت خوبی برخوردار هستند. اگر قصد ساخت سازه های مسکونی، ویلایی، مدارس، باشگاه و … با کمترین وزن را دارید، سازه ال اس اف را انتخاب کنید.

سیستم پانل پیش ساخته سبک

چه سازه هایی سبک هستند ؟ شما می توانید سازه پانل پیش ساخته را انتخاب کنید. این سیستم ها بسیار سبک هستند و به آسانی اجرا می شوند. سازه های سبک پانل پیش ساخته به شکل دیافراگم های افقی و باربر می باشند. این پانل ها در مرحله تولید، حمل و نصب دارای وزن کمی هستند اما بعد از پاشش بتن اندکی سنگین می شوند. این سازه ها در مقابل زمین لرزه، عکس العمل مطلوبی نشان می دهند. ویژگی بسیار خوب این سازه ها، توزیع بار و افزایش مقاومت سازه در برابر زمین لرزه است. دیوارهای بیرونی این سازه ها نازک هستند و این مسئله سبب می شود که وزن کمی داشته باشند. طول عمر سازه های پانل پیش ساخته سبک بسیار بالا است.

سازه سبک ساختمانی فضاکار یا فضایی سبک

چه سازه هایی سبک هستند ؟ این سازه‌ها بسیار سبک هستند و در سریعترین زمان اجرا می شوند. این سازه ها، سه بعدی و مشابه خرپا هستند. اجرای این سازه ها به صورت سیستم خرپای سه بعدی انجام می شود. در این سازه ها، دهانه ها از دو طرف قابل گسترش است تا المان های سازه کمتر در معرض فشار و کشش قرار بگیرد.

این نوع سازه های فلزی سبک دربردارنده سیستم پوسته ای و غشایی، سیستم های خم شونده، سیستم های کابلی، طاق و مواد کش بستی و … می باشند. این سازه ها می تواند کارایی مختلفی داشته باشند. استادیوم های ورزشی، سازه های تجاری، سایبان ها و … بدین ترتیب ساخته می شوند.

چه سازه هایی سبک هستند و دارای مزایای فراوانی هستند؟

به چندین مورد از سازه های سبک اشاره نمودیم. اما اگر در انتخاب این سازه ها دچار شک و تردید هستید و نمی دانید که کدامیک برای احداث سازه موردنظر شما مناسب است، بهتر است ادامه مطلب را مطالعه بفرمایید تا ویژگی های مثبت هر یک از سازه های فوق را بدانید:

مزایای سازه های سبک ال اس اف LSF

با ساختمان های ال اس اف آشنا شدیم. درباره این سازه ها باید بگوییم که این سازه ها از چندین ویژگی بسیار خوب از جمله کاهش مصرف فولاد، سرعت اجرای بالا، کاهش وزن، انعطاف پذیری بسیار بالا، کاهش وزن سازه، نصب ساده، ضدزلزله بودن، مقاومت در برابر آتش، حمل و نقل آسان، طول عمر بالا، امکان نصب پانل های پیش ساخته بتن سبک برای پوشش دیوارها، نصب آسان، مقاومت در مقابل آتش، نصب سریع سازه و تأسیسات آن، امکان تعمیرات گسترده، سازگاری با محیط زیست و … برخوردار هستند. اتصالات این سازه به صورت پیچ و مهره می باشد اما در مواردی می توان از اتصالات پرچ و جوش استفاده نمود. سازه های متعددی در اصفهان، گلستان، مازندران، گیلان و … بدین صورت اجرا می شوند.

مزایای سازه های فضاکار ( چه سازه هایی سبک هستند ؟)

این نوع سازه‌ها از چندین مزیت مهم برخوردار هستند. سازه های فضاکار سبک، مقاوم، کم هزینه، امکان باز و بسته کردن دوباره، امکان نصب هر نوع پوششی روی سازه، عدم محدودیت برای اجرای دهانه های بزرگ هستند. سازه های فضاکار برای باجه های عوارض، سالن های نمایش، سازه های صنعتی و … مناسب هستند. این سازه ها به دلیل ویژگی هایی که دارد برای احداث سازه های مختلفی انتخاب می شوند. در نواحی مختلف می توان این سازه ها را اجرا کرد.

مزایای انحصاری سازه های پانل های پیش ساخته

چه سازه هایی سبک هستند ؟ در انتخاب سازه های سبک نباید صرفاً به سبک بودن آنها توجه نمود. بلکه باید به مقاوم بودن آنها توجه داشت. سازه‌های پانل های پیش ساخته دارای امنیت بالایی هستند. این سازه‌ها به صورت یکپارچه هستند. سازه های پانل های پیش ساخته بسیار راحت اجرا می شوند و پروسه نصب ساده ای دارند.

عایق حرارتی و صوتی، از ویژگی های مهم سازه های پانل های پیش ساخته می باشند. سبکی پانل های پیش ساخته، سبب می شود که حمل و نقل آنها راحت است. این سازه ها همانند سایر سازه های سبک نامبرده شده در برابر آتش و زلزله مقاوم هستند. به همین دلیل سازه های پانل های پیش ساخته اخیراً به شدت موردتوجه قرار گرفته اند.

کلام آخر

در این مقاله ( چه سازه هایی سبک هستند ) با چندین مورد از سازه های سبک و مقاوم آشنا شدیم. احداث این سازه ها از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشند. در سال های اخیر، به سبک سازی سازه ها توجه زیادی شده است و این مسئله سبب شده است که مصالح ساختمانی مختلفی با ویژگی مقاومت بالا و وزن اندک تولید شود.

مسئله ای که باید موردتوجه قرار بگیرد، این است که مهندسان و سازندگان با توجه به نوع سازه احداثی و شرایط موجود درباره انتخاب مصالح ساختمانی تصمیم گیری کنند. در واقع نمی توان گفت که یک مصالح برای ساخت هر سازه ای در هر شرایطی مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید یونولیت در شهریار

خرید یونولیت در شهریار

خرید یونولیت در شهریار با قیمت مناسب را از کارخانه بزرگ ایران یونولیت انجام دهید که از بزرگترین تولیدکنندگان یونولیت در ایران است. یونولیت یا

مشاهده »
خرید یونولیت در ری

خرید یونولیت در ری

خرید یونولیت در ری باید بر اساس نوع یونولیت، ابعاد یونولیت، دانسیته یونولیت، سطح کیفی یونولیت و برخورداری از استانداردها صورت بگیرد. شهرری با مساحت

مشاهده »
خرید یونولیت در شهر قدس

خرید یونولیت در شهر قدس

خرید یونولیت در شهر قدس به منظور استفاده در ساختمان سازی، صنعت بسته بندی، دکوراسیون، عایق کاری و … انجام می شود. یونولیت، متریال پرکاربردی

مشاهده »