مقایسه دوام و مقاومت یونولیت سقفی با سایر مصالح ساختمانی

مقایسه دوام و مقاومت یونولیت سقفی با سایر مصالح ساختمانی
دسته بندی:
چیکید محتوا
مقایسه دوام و مقاومت یونولیت سقفی با سایر مصالح ساختمانی

مقایسه دوام و مقاومت یونولیت سقفی با سایر مصالح ساختمانی، موضوع این مقاله است. از جنبه های گوناگون به بررسی این موضوع می پردازیم.

یکی از مصالح ساختمانی موردنیاز برای احداث ساختمان ها، یونولیت سقفی می باشد. اما برای اجرای سقف سازه ها می توان از مصالح ساختمانی دیگری به جز یونولیت استفاده نمود. به همین دلیل لازم دانستیم که مقایسه ای میان این مصالح انجام دهیم.

یونولیت بهتر است یا سایر مصالح؟

برای انتخاب بهترین مصالح برای سقف، کف، دیوارهای سازه باید مصالحی انتخاب شود که از هر جهت ایده آل باشد. سقف سازه باید از نظر خاصیت عایق صوتی، خاصیت عایق حرارتی، خاصیت عایق رطوبتی، وزن و … ایده آل باشد. یونولیت ها از جنس پلیمر هستند و از خواص فیزیکی بسیار خوبی برخوردار هستند.

پلاستوفوم، عایق بسیار خوبی است و در برابر حرارت، عکس العمل بسیار خوبی از خود نشان می دهد. ویژگی دیگری که یونولیت را مناسب استفاده در ساختمان کرده است، خاصیت عایق صوتی است.

در مقایسه دوام و مقاومت یونولیت سقفی با سایر مصالح ساختمانی باید به طول عمر بسیار خوب یونولیت اشاره نمود. برای استفاده از بلوک و بتن در ساختمان باید انرژی زیادی مصرف کرد. زمان زیادی برای نصب بلوک و بتن نیاز است. نکته منفی دیگری که در ارتباط با بلوک و بتن وجود دارد این است که اجرای این مصالح به آب زیادی نیاز دارد.

در مقابل باید گفت که انرژی زیادی برای تولید و نصب یونولیت نیاز نیست. یونولیت به سبب سبکی، بسیار سریع و آسان اجرا می شود. نصب یونولیت به آب نیاز ندارد. بنابراین می توان گفت که از نظر موارد بحث شده، برتری از آن یونولیت است.

نتیجه مقایسه دوام و مقاومت یونولیت سقفی با سایر مصالح ساختمانی

طول عمر یونولیت بسیار مناسب است. گذشت زمان سبب نمی شود که خاصیت یونولیت سقفی تغییر کند. هر چه زمان بگذرد، یونولیت سقفی همچنان باکیفیت و با دوام است. اما نمی توان ادعا کرد که مقاومت یونولیت سقفی از دیگر مصالحی مانند بتن و بلوک های سفالی و … بیشتر است. در مقایسه میان این مصالح باید گفت که هر یک دارای برتری هایی نسبت به یکدیگر هستند. برخی از آنها از یونولیت مقاوم تر هستند و در مقابل یونولیت از برخی از مصالح مقاوم تر است. لذا باید به صورت ریزبینانه به بررسی مقاومت، دوام، حساس بودن در برابر ضربه و فشار و سایر مشخصات هر یک از مصالح ساختمانی پرداخت.

یونولیت های سقفی دارای امتیازات مهمی است

در مقایسه دوام و مقاومت یونولیت سقفی با سایر مصالح ساختمانی مشخص شد که برتری های نسبی میان هر یک از مصالح نسبت به دیگری وجود دارد. اما دلایلی که سبب شده است سازندگان یونولیت سقفی را به برخی از مصالح ساختمانی ترجیح دهند، شامل موارد زیر می باشد:

  • پلاستوفوم به خوبی می تواند از ورود و خروج صوت جلوگیری کند. در سازه هایی که یونولیت سقفی در سقف آنها به کار رفته است، آرامش بسیار خوبی حکمفرما است.
  • سقف سازه های که با یونولیت احداث شده اند، در برابر رطوبت مقاوم است. آب و رطوبت نمی تواند مشکلاتی را در چنین سازه هایی ایجاد کند.
  • اگر پلاستوفوم در سقف ساختمان ها به کار رود، بتن کمتری در اجرای سقف به کار می رود. این مسئله خود دارای مزایای بسیار زیادی است. از جهات مختلفی مصرف کمتر بتن، سودمند است.
  • مقایسه دوام و مقاومت یونولیت سقفی با سایر مصالح ساختمانی نشان می دهد که یونولیت دارای طول عمر بالا و مقاومت بسیار بالا در برابر فشار و ضربه می باشد.
  • یونولیت سقفی در مقابل آتش بسیار مقاوم است. اگر این یونولیت دچار آتش گرفتگی شود، دود مضری از آن منتشر نمی شود و یونولیت با سرعت بسیار کند، ذوب می شود.
  • سازه هایی که با استفاده از پلاستوفوم سقفی احداث می شوند، وزن کمتری در مقایسه با سایر سازه های ساخته شده با سایر مصالح دارد که این مسئله از جنبه های گوناگونی حائز اهمیت است.
  • با وجود یونولیت سقفی، یکنواختی بسیار خوبی در سطح کار ایجاد می شود. این مسئله، نازک کاری را آسان تر می کند. گچ و خاک کمتری برای سقف سازه نیاز است.
  • قیمت یونولیت از سایر مصالح ساختمانی ارزان تر است و این مسئله موجب امتیازات اقتصادی شده است. هزینه ها برای سازندگان بسیار مهم است.

یونولیت سقفی در موارد زیر به کار می رود

مقایسه دوام و مقاومت یونولیت سقفی با سایر مصالح ساختمانی نشان داد که یونولیت مصالح ساختمانی مناسبی برای ساختمان سازی است. همین مسئله موجب کاربردهای بسیار زیاد یونولیت در ساختمان سازی شده است.

یونولیت در دیوار، سقف، کف و نمای سازه های مختلف اداری، تجاری، مسکونی، صنعتی، گردشگری و تفریحی و … به کار می رود. بدین ترتیب دیوارها، کف، سقف ها و نمای سازه ها عایق صوت و حرارت می شوند. همچنین عایق سازی رطوبتی برای این بخش ها انجام می شود. ویژگی های خوبی که پلاستوفوم سقفی دارد، آن را برای استفاده در سردخانه مناسب کرده است.

برای اجرای سقف با یونولیت سقفی چقدر باید هزینه کرد؟

هزینه اجرای سقف با یونولیت بسیار مناسب در می آید. بنابراین اگر به مزایای اقتصادی استفاده از یونولیت بنگریم، نتیجه را ارزنده می دانیم. هزینه اجرای سقف با استفاده از یونولیت با توجه به متراژ سقف، کیفیت یونولیت به کار رفته، نرخ سایر مصالح موردنیاز برای سقف، تعداد نیروهای کار و … تعیین می شود. بنابراین باید اطلاعات دقیقی از ساختمان ها داشت تا بتوان هزینه اجرای سقف آنها با استفاده از یونولیت را محاسبه نمود.

نتیجه گیری از مقایسه دوام و مقاومت یونولیت سقفی با سایر مصالح ساختمانی

با مقایسه ای که میان این مصالح ساختمانی انجام شد، می توان متوجه شد که یونولیت از هر دلیل، انتخاب ایده آلی برای احداث سازه های جدید است. البته باید اعتراف کرد که یونولیت هم دارای نقاط ضعفی است و از نظر مقاومت از برخی از مصالح ساختمانی، ضعیف تر است. اما با سبک و سنگین کردن مزایا و معایب یونولیت سقفی می توان ادعا کرد که یونولیت، یکی از بهترین مصالح ساختمانی می باشد و استفاده از آن از جنبه های مختلفی سودمند است. بنابراین سازندگان باید به استفاده از این مصالح برای ساخت سازه های خود، توجه داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یونولیت کلاه ایمنی

یونولیت کلاه ایمنی

یونولیت کلاه ایمنی ، محصولی ایده آل برای محافظت از سر در زمان دوچرخه سواری، اسکیت و سایر بازی ها و تفریحات ورزشی است. با

مشاهده »