یونولیت سقفی استاندارد چیست ؟

دسته بندی:
چیکید محتوا
یونولیت سقفی استاندارد چیست ؟

یونولیت سقفی استاندارد ، یکی از بهترین مصالحی است که به منظور عایق سازی سازه ها در ساختمان سازی مورداستفاده قرار می گیرد.

اجرای سقف سازه ها ، یکی از مهمترین آیتم های ساختمان سازی است. این مرحله باید با دقت زیادی و درنظر گرفتن نکات مهمی انجام شود. در ساختمان سازی عصر جدید به مقاوم سازی و سبک سازی سازه ها اهمیت زیادی داده می شود.

همین مسئله سبب شده است که به استفاده از مصالحی که به دستیابی به این اهداف کمک می کند ، اهمیت زیادی داده شود. یکی از مصالحی که بدین منظور مورداستفاده قرار می گیرد ، یونولیت های سقفی است.

روش های اجرای انواع سقف در ساختمان

یونولیت سقفی استاندارد برای اجرای سقف سازه ها مورداستفاده قرار می گیرد. سقف وافل ، سقف یوبوت ، سقف کوبیاکس ، سقف دال بتنی ، سقف تیرچه بلوک ، سقف عرشه فولادی ، سقف تیرچه کرومیت ، سقف اینتل دک و … از انواع روش های اجرای سقف هستند. بر اساس شرایط پروژه ، سلیقه سازنده و صاحب پروژه ، میزان بودجه سازنده و … به انتخاب روش اجرای سقف اقدام می کنند.

یکی از مقرون به صرفه ترین روش های اجرای سقف ، استفاده از یونولیت ها است. یونولیت سقفی ، در واقع مصالحی است که به عنوان قالب بتن در سقف های دال یک طرفه یا تیرچه بلوک استفاده می شود. این محصول دارای ابعاد و دانسیته مشخصی است. اجرای سازه با استفاده از این محصول ، امتیازات زیادی دارد.

مزایای استفاده از سقف‌های یونولیتی

پیش از بررسی خصوصیات یونولیت سقفی استاندارد ، به بررسی مزایای سقف های یونولیتی می پردازیم. در اجرای سقف یونولیتی چندین مسئله مهم رخ می دهد :

– به جای اینکه تعداد زیادی از بلوک های سفالی استفاده شوند ، یک بلوک یونولیتی کار گذاشته می شود.

– مصرف بتن و تیرچه به شدت کاهش پیدا می کند.

– به دلیل شیارهای موجود در بخش انتهایی تیرچه ، رابیتس کاری نیاز نمی باشد.

– اجرای سقف در کوتاهترین زمان انجام می شود و سرعت کار بسیار بالا می رود.

– هیچگونه پرتی در زمان ساخت یونولیت سقفی استاندارد و نصب آن ایجاد نمی شود.

– صرفه جویی زیادی در مصرف آب که بزرگترین نعمت خدادادی است ، صورت می گیرد.

– سقف کاملاً سبک می شود و این مسئله موجب کاهش خطرات جانی و مالی در زمان بروز زمین لرزه می شود.

– مقاومت یونولیت ها در برابر آتش بسیار زیاد است و تقریباً تا نیم ساعت نمی سوزد و مشتعل نمی شود.

– در صورت آتش گرفتن ، اصلاً دود نمی کند.

– اجرای سقف به این روش موجب کاهش مصرف بتن و میلگرد و قالب بندی و … می شود.

استانداردهای مهم یونولیت‌های سقفی

زمانی که از استانداردهای ساخت یونولیت سقفی استاندارد سخن می گوییم ، منظورمان نحوه ساخت ، طراحی ، اندازه گذاری و ویژگی های کمی و کیفی محصول است. ساخت این یونولیت همانند ساخت هر یونولیتی باید با نگاهی دقیق به دستورالعمل های تصویب شده و استانداردهای بین المللی انجام شود.

استانداردی که برای این محصول درنظر گرفته اند بر پایه ASTM با کد E2430 می باشد که استاندارد موردتوجه سازندگان برای ساخت انواع پنل های یونولیت سقفی می باشد.

به طور کلی تولیدکنندگان برای ساخت یونولیت های سقفی باید پارامترهای مختلفی را ارزیابی کنند. فاکتورهایی وجود دارند که یونولیت ها را به جهات گوناگون مانند عرض ، طول ، ضخامت ، ظاهر فیزیکی ، مساحت مقطع ، قطر دیواره و … آنالیز می کنند. یک یونولیت سقفی استاندارد باید با توجه به تمامی فاکتورهای مهم طراحی و ساخته شود تا استفاده از آن مزایای گفته شده را به همراه داشته باشد. یک تولیدکننده بزرگ و نامی حتماً به این موارد توجه دارد.

تبعات وجود اشکال در ساخت یونولیت

اگر طراحی و تولید یونولیت بر اساس اصول و استانداردها صورت نگیرد و یا در مراحل طراحی و ساخت محصول خطایی رخ دهد ، خروجی کار متأسفانه آن ویژگی های موردانتظار را نخواهد داشت. به همین علت سازندگان باید با درنظر گرفتن تبعات نقص در طراحی و ساخت یونولیت سقفی ، دقت بسیار زیادی برای طراحی و ساخت محصول داشته باشند.

خروجی ساخت یونولیتی با وجود نقص ، محصولی خواهد بود که عایق سازی ساختمان ها را دچار مشکل خواهد کرد. یعنی در چنین سازه هایی به احتمال بسیار زیاد حجم اتلاف انرژی بسیار بالا خواهد بود.

کاربرد یونولیت سقفی استاندارد

یکی از اهداف سازندگان و صاحبان پروژه ها ، به حداقل رساندن وزن سازه ها و به حداکثر رساندن مقاومت آنها است. استفاده از یونولیت ها ، بهترین راهکار برای سبک سازی و مقاوم سازی سازه ها است. چرا که این روش در حالی شما را به هدفتان می رساند که هزینه زیادی روی دست شما نمی گذارد و از جهات مختلفی هم سبب کاهش هزینه ها می شود.

مهندسان و سازندگان از ورق های یونولیت به منظور عایق بندی دیوارها ، کف سازه ها ، قالب بندی فونداسیون ، بخش هایی از ستون ها و پوترهای اسکلت بتنی ، پرکننده فضای میان تیرچه های سقف و … استفاده می کنند و به نتایج مثبتی می رسند.

ابعاد رایج یونولیت های سقفی نسوز

  • یونولیت های حفره حفره در اندازه 110 * 50 * 25 سانت
  • یونولیت تیرچه فندوله ای یا بتنی در اندازه 200 * 50 * 20 سانت ( یا ارتفاع 25 )
  • فوم تیرچه کرومیتی یا فلزی در اندازه 100 * 65 * 20 سانت و یا اندازه 200 * 65 * 20 ( یا ارتفاع 25 )
  • یونولیت تیرچه پیش تنیده در اندازه 200 * 50 * 15 سانت

کلام آخر

یونولیت سقفی استاندارد دارای مشخصات کمی خاصی است که خریداران در زمان خرید این محصول باید بدان توجه داشته باشند. هر چند که برخی از تولیدکنندگان ، اطلاعات دقیقی و درستی از محصولات در اختیار مشتریان قرار نمی دهند. به همین علت از کارخانه های بزرگ و مجرب مانند ایران یونولیت به خرید یونولیت های موردنیاز خود اقدام کنید.

ایران یونولیت تولیدکننده انواع یونولیت های سقفی با استفاده از متریال درجه یک و بهره گیری از ماشین آلات پیشرفته است. تمامی محصولات این مجموعه با توجه به استانداردها طراحی و تولید می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید یونولیت در شهر قدس

خرید یونولیت در شهر قدس

خرید یونولیت در شهر قدس به منظور استفاده در ساختمان سازی، صنعت بسته بندی، دکوراسیون، عایق کاری و … انجام می شود. یونولیت، متریال پرکاربردی

مشاهده »