دانسیته یونولیت چیست ؟

دسته بندی:
چکیده محتوا
دانسیته یونولیت چیست ؟

دانسیته یونولیت ، یکی از فاکتورهای مهم برای خرید یونولیت است. تولیدکنندگان ، یونولیت ها را در دانسیته های مختلفی تولید می کنند.

 

یونولیت ، یکی از محصولات موردنیاز صنایع و کسب و کارهای مختلف است. یک یونولیت دارای مشخصات مختلفی است. ابعاد یونولیت ، ضخامت یونولیت ، دانسیته یونولیت و … از جمله خصوصیات مهم یونولیت هستند. در این مقاله قصد داشته به بررسی شاخصه دانسیته بپردازیم.

چگالی پلاستوفوم به چه معناست ؟

دانسیته یونولیت در فارسی به معنای تراکم یا چگالی است. محاسبه چگالی در فشار اتمسفری انجام می شود. به منظور سنجش چگالی پلاستوفوم باید محاسبه و معادلات خاصی انجام شود. چگالی را با توجه به فرمول p = m/v حساب می کنند که p بیانگر چگالی و m بیانگر جرم و v بیانگر حجم است. واحد چگالی ، کیلوگرم بر متر مکعب می باشد. بر اساس این فرمول ، چگالی را نسبت جرم به حجم می گویند.

بنابراین اگر بخواهیم چگالی ماده ای را محاسبه کنیم ، نیازمند دانستن جرم و حجم آن هستیم. یعنی برای بدست آوردن مؤلفه چگالی باید مؤلفه های جرم و حجم را بدانیم. زمانی که جرم و حجم ماده را دقیق بدانیم می توانیم چگالی آن را دقیق محاسبه کنیم. در صورتیکه این مؤلفه ها را به صورت غیردقیق و تقریبی وارد فرمول کنیم ، قطعاً چگالی با خطا محاسبه می شود.

دانسیته یونولیت چقدر است ؟

چگالی پلاستوفوم حاصل تقسیم جرم ذرات پلاستوفوم بر حجمی است که این ذرات به خود اختصاص داده اند. تمامی پلاستوفوم ها با چگالی مشخصی تولید می شوند. تولیدکنندگان به مشتریان خواهند گفت که پلاستوفوم ارائه شده دارای چه چگالی یا پلاستوفومی است.

یونولیت ها یا پلاستوفوم ها از دانسیته 1050 کیلوگرم بر مترمکعب برخوردار هستند. خریداران یونولیت در زمان خرید این محصول باید توجه ویژه ای به چگالی آن داشته باشند و بر اساس کاربرد موردنیاز خود به انتخاب یونولیتی با چگالی مناسب اقدام کنند. ممکن است استفاده از یونولیتی با چگالی بالا برای کاربردی خاص اهمیت داشته باشد و بالعکس استفاده از یونولیتی با حداکثر چگالی برای کاربرد خاصی فاقد اهمیت باشد.

تفاوت میان جرم و حجم

شاید در ارتباط با موضوع دانسیته یونولیت ، خالی از لطف نباشد که به مسئله تفاوت میان جرم و حجم ماده اشاره کنیم. بنابراین به توضیحات گفته شده توجه کنید :

از نظر تعریف علمی ، جرم بیانگر مقدار ماده فیزیکی است که اندازه یونولیت را مشخص می کند. اما حجم میزان فضایی است که پلاستوفوم در فضای سه بعدی به خود اختصاص داده است.

از نظر واحد اندازه گیری ، جرم بر اساس کیلوگرم سنجیده می شود. اما حجم بر اساس کیلوگرم بر مترمکعب سنجیده می شود.

در واقع جرم نشان دهنده وزن یونولیت است. اما حجم نشان دهنده فضایی است که یونولیت گرفته است. اگر ماده ای تغییر حالت دهد ، جرم آن حتماً افزایش یا کاهش خواهد یافت. اما حجم ماده اصلاً تغییری نخواهد کرد.

اختلاف دانسیته یونولیت ها

تولیدکنندگان پلاستوفوم ها را با چگالی تقریبی 7 الی 8 تولید می کنند. یونولیت هایی که دانسیته آنها کمتر از این مقدار است ، آنچنان کاربردی ندارند. اما یونولیت هایی با این چگالی ( 7 الی 8 ) ، در حوزه های مختلفی مورداستفاده قرار می گیرند.

یونولیت های مناسب برای ساخت و ساز ، یونولیت هایی با چگالی 40 الی 80 می باشند. اگر یونولیتی از چگالی 40 الی 80 برخوردار باشد ، استحکام و مقاومت لازم برای استفاده در ساختمان ها را دارا می باشد.

پلاستوفوم هایی با چگالی 40 الی 60 ، تحت عنوان پلاستوفوم های فشرده شناخته می شوند. این پلاستوفوم ها در بلوک های سقفی به کار می روند. هر اندازه که پلاستوفوم دارای دانسیته بالاتری باشد ، فشردگی بیشتری دارد و به همین علت در مقابل ضربات و انواع فشارها از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است. دانسیته یونولیت ، اهمیت زیادی دارد.

پلاستوفوم های فوق فشرده کدامند ؟

پلاستوفوم های دانسیته 60 الی 80 ، پلاستوفوم های فوق فشرده هستند. از این پلاستوفوم ها برای کاربردهای صنعتی و ساختمانی استفاده می کنند. خودروسازی ، ساختمان سازی ، کشتی سازی ، هواپیماسازی و … از جمله کاربردهای پلاستوفوم های فشرده می باشند.

پلاستوفوم های ورقه ای دارای چگالی مختلفی هستند. در بخش های مختلفی از ساختمان می توان از این پلاستوفوم ها استفاده نمود. گاهی ساخت استودیوهای صدابرداری و رادیویی را با استفاده از این پلاستوفوم ها انجام می دهند. کاربرد دیگر این پلاستوفوم ها در ساخت سردخانه است.

به طور کلی پلاستوفوم های فوق فشرده برای عایق بندی دیوارهای ساختمان ها ، عایق بندی کف ساختمان ، پی ریزی ساختمان ، اجرای سقف سازه های تیرچه بلوک و … مورداستفاده قرار می گیرد.

دانسیته یونولیت در ایران

پلاستوفوم ها را در ایران معمولاً با چگالی 6 الی 40 کیلوگرم بر مترمکعب تولید می کنند. اگر چگالی ماده ای به صورت p24 نشان داده می شود ، بدان معناست که چگالی آن معادل با 24 کیلوگرم بر متر مکعب است.

پلاستوفوم هایی که دارای چگالی 20 به بالا هستند ، به پلاستوفوم های چگالی بالا معروف هستند. اگر پلاستوفوم هایی از چگالی کمتر از 12 برخوردار باشند ، نباید در ساخت و ساز مورداستفاده قرار بگیرند. اگر خریداران پلاستوفوم در زمان خرید این محصول به چگالی آن توجه نکنند ، نمی توانند به مزایای استفاده از پلاستوفوم ها در کسب و کار خود دست پیدا کنند. بنابراین توجه به این مهم ، مسئله ای است که نباید موردغفلت واقع شود.

کلام آخر

دانسیته یونولیت ، ویژگی مهمی است که تولیدکنندگان بر اساس آن به ساخت یونولیت اقدام می کنند. کاربردهای پلاستوفوم ها بسیار زیاد است. ویژگی های خوبی که این محصولات دارند موجب شده است که استفاده های زیادی از آنها شود.

چگالی پلاستوفوم ها مشخص کننده وزن ، کیفیت و نوع پخت یونولیت ها است. هر اندازه که پلاستوفوم ها دارای چگالی بالاتری باشند ، وزن بیشتری دارند. پلاستوفوم های ورق فشرده ، سنگین ترین پلاستوفوم ها محسوب می شوند که نسبت به سایر پلاستوفوم ها ، کاربردهای بیشتری دارند. خرید انواع پلاستوفوم ها چه با چگالی کم چه با چگالی زیاد باید از مراکز متخصص در این زمینه صورت بگیرد که عرضه کننده محصولات باکیفیت و مرغوب هستند. مجموعه ایران یونولیت ، بهترین یونولیت را به شما ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس

خرید و قیمت یونولیت در چالوس را بررسی نموده و با دستاوردهای استفاده از این محصول در کاربردهای مختلف آشنا می شویم. یونولیت یا پلاستوفوم

مشاهده »